عمل لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟ (خطرات احتمالی + مزایای آن)

جراحی لاپاراسکوپی

فهرست این مقاله

در صورت عدم پاسخگویی کلیک کنید

عمل لاپاراسکوپی که امروزه برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌رود، نوعی از جراحی است که تنها با ایجاد چند برش کوچک روی شکم انجام می‌شود. در این جراحی پزشک ابتدا از طریق سوراخ ایجاد شده، داخل شکم را از گاز کربن دی اکسید پر می‌کند تا بتواند اندام‌های داخلی شکم را در صفحه مانیتور مشاهده کند. تصاویر روی مانیتور نیز به وسیله لوله باریکی که وارد شکم شده و ابتدای آن دوربین قرار دارد تهیه می‌شود.

دوره نقاهت این جراحی به دلیل برش‌ها و بخیه‌های کمی که در ناحیه درمان ایجاد شده، بسیار کوتاه است؛ به طوری که بیمار در همان روز جراحی می‌تواند به منزل بازگردد. بعد از جراحی ممکن است برای کوتاه مدت دچار عوارضی مانند سردرد، حالت تهوع و ناتوانی در دفع ادرار شوید که طبیعی است. برای آشنایی بیشتر با مزایای عمل لاپاراسکوپی ،مراحل انجام اقدامات ضروری قبل و بعد از آن، عوارض احتمالی و هزینه این عمل، تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

لاپاراسکوپی چیست؟ دکتر محمود حیدری پاسخ می دهند

عمل لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

جراحی لاپاراسکوپی (Laparoscopic)، روشی نوین برای جراحی است. در این روشِ کم تهاجمی، به جای یک برش بزرگ روی شکم یا لگن، چند برش کوچک ایجاد شده و با ابزارهای کوچکی که وارد بدن می‌شوند عمل انجام می‌شود. یکی از ابزارهایی که وارد بدن می‌شود لاپاراسکوپ است که دوربین و چراغ کوچکی دارد و تصاویر داخل شکم یا لگن را به صفحه مانیتور مقابل دکتر منتقل می‌کند. پزشک با استفاده از تصویر روی مانیتور داخل بدن را بررسی و عمل جراحی را انجام می‌دهد.

عمل لاپاروسکوپی چیست
عمل لاپاروسکوپی چیست

اگر این دوربین کوچک نباشد پزشک باید شکاف بزرگ تری را ایجاد کند تا بتواند خودش اندام های داخل شکم یا لگن را مورد بررسی قرار دهد. اما در لاپاراسکوپی با وجود دوربین، برش های کوچک تری ایجاد می شود و از همین جهت دوره نقاهت آن هم نسبت به روش های سنتی کمتر است.

اوایل از جراحی لاپاراسکوپی فقط برای عمل های کیسه صفرا و جراحی های زنان استفاده می شد اما امروزه به دلیل مزایای بیشتری که نسبت به جراحی سنتی دارد، در عمل های کبد، روده و سایر اندام ها نیز از این روش استفاده می شود.

این جراحی اولین بار توسط جراح آلمانی، گئورگ کلینگ، در سال ۱۹۰۱ انجام شد.

عنصر کلیدی در جراحی لاپاراسکوپی استفاده از ابزار لاپاراسکوپ است.
عنصر کلیدی درعمل لاپاراسکوپی استفاده از ابزار لاپاراسکوپ است. لاپاراسکوپ یک سیستم کابل فیبر نوری طولانی است که امکان مشاهده ناحیه داخل بدن را با استفاده از کابل از مکانی دورتر، اما با دسترسی آسان تر فراهم می کند.

تفاوت جراحی باز با لاپاراسکوپی چیست؟

به‌طورکلی جراحی باز و جراحی لاپاراسکوپی در موارد زیر با هم تفاوت دارند.

  • در جراحی باز یا همان جراحی معمولی، یک برش بزرگ و طولانی در سطح شکم شما ایجاد می شود که طول آن حدودا ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر است. این برش بزرگ به این منظور ایجاد می شود که پزشک بتواند به خوبی اندام های داخل شکم را ببیند و معالجه را انجام دهد. اما در روش لاپاراسکوپی همانطور که گفتیم به جای یک برش بزرگ چند برش کوچک ایجاد می شود که طول آن بسیار کم و در حدود ۱.۵ الی ۲ سانتی متر است.
  • دوره نقاهت جراحی باز بسیار طولانی‌تر از دوره نقاهت جراحی لاپاراسکوپی‌ست.
  • احتمال بروز عوارض عمل، بعد از عمل باز بسیار بیشتر از عمل لاپاراسکوپی‌ست.
  • در لاپاراسکوپی نسبت به عمل باز، زخم های کوچک تری در بدن فرد ایجاد می شود.

جراحی لاپاراسکوپی چه مزایایی دارد؟

مزایای روش جراحی لاپاراسکوپی نسبت به روش جراحی باز را می‌توان به این صورت فهرست کرد:

1. ترخیص سریع‌تر

در روش لاپاراسکوپی بیمار خیلی سریع تر از بیمارستان مرخص می شود و نهایتا ۲ یا ۳ شب در بیمارستان می ماند. اما در جراحی معمولی بیمار حدودا به مدت ۱ هفته باید در بیمارستان تحت مراقبت باشد.

2. درد کمتر و دوره نقاهت کوتاه‌تر

در روش لاپاراسکوپی به دلیل ایجاد برش های کوچک، بیمار درد کمتری را در دوران نقاهت احساس می کند و دوره درمان راحت تری را سپری می کند.
بعد از جراحی لاپاروسکوپی بیمار می تواند در مدت زمان کوتاه تری فعالیت های اولیه خود را شروع کند و به زندگی عادی خود برگردد.

روش جراحی لاپاروسکوپی
در روش جراحی لاپاروسکوپی برخلاف جراحی باز یا لاپاراتومی، برش‌های کوچک در بدن ایجاد می‌شود

در روش جراحی لاپاروسکوپی برخلاف جراحی باز یا لاپاراتومی، برش‌های کوچک در بدن ایجاد می‌شود

بهبود یافتن چند برش کوچک در بدن خیلی راحت تر و سریع تر از یک جای زخم بزرگ میباشد که در جراحی به روش لاپاراسکوپی، شاهد بهبود یافتن سریع جای زخم و برش در بدن هستیم.

3. هزینه کمتر

از طرفی هزینه های بیمارستان و درمان کمتری را با جراحی لاپاراسکوپی خواهید داشت. چرا که در این روش شما کمتر در بیمارستان می مانید و دوره نقاهت کوتاه تری دارید.

4. احتمال کمتر عفونت

علاوه بر این در روش جراحی باز، امکان چسبندگی و عفونت اندام‌های داخلی وجود دارد. دلیل آن، باز بودن جوارح داخلی بدن برای مدتی و تماس آن با فضای بیرون است.

در مقابل جراحی باز، در روش لاپاراسکوپی، غالبا بین 3 تا 5 برش نیم تا یک سانتی‌متری ایجاد می‌شود. به همین دلیل این روش دارای درد کمتر و دوره نقاهت کوتاه‌تری می‌باشد.

چه زمانی عمل لاپاراسکوپی انجام می شود؟

1. تشخیص بیماری‌ها

مشکلات و دردهای شکمی را در بسیاری از موارد می توان با سی تی اسکن، ام آر آی و سونوگرافی تشخیص داد. اما زمانی که این روش ها پاسخگو نباشند و اطلاعات لازم را به پزشک ندهند، از جراحی لاپاروسکوپی برای تشخیص و درمان درد شکم و لگن استفاده می شود.

بعضی از مواردی که روش جراحی لاپاراسکوپی به تشخیص پزشک کمک می‌کند از جمله:

  • مشاهده و بررسی تومور داخل شکم
  • در مواقعی که بیمار فشار خون طبیعی دارد برای تشخیص منبع خون ریزی داخلی استفاده می شود
  • تشخیص بیماری التهابی لگن که در واقع یک نوع عفونت باکتریایی است که در دستگاه تناسلی فوقانی خانم ها یعنی لوله های رحم، رحن و تخمدان ها دیده می شود.
  • تشخیص انواع خاصی از انواع سرطان ها مانند سرطان تخمدان، سرطان کبد، سرطان کیسه صفرا، سرطان پانکراس، سرطان مجرای صفراوی
  • بررسی علائم حاملگی خارج رحمی که در آن حاملگی خارج از رحم اتفاق افتاده
  • فیبروم یا تشخیص تومور های غیر سرطانی که داخل رحم یا اطراف رحم شروع به رشد می کنند
  • مشاهده اندام هایی مانند پانکراس و کبد برای تشخیص تومور های سرطانی

2. بافت برداری

بافت برداری نیز یکی دیگر از کاربرد های لاپاراسکوپی است. برداشتن نمونه از بافت مورد نظر با روش لاپاراسکوپی به پزشک کمک می‌کند تا مشکل فرد را اعم از تومور، سرطان یا خونریزی داخلی و موارد شبیه به آن تشخیص دهد.

جراحی لاپاراسکوپی
عمل لاپاراسکوپی برای سه هدف انجام می‌شود: 1. تشخیص بیماری 2. بافت برداری 3. درمان

3. کاربردهای درمانی روش عمل لاپاراسکوپی:

  • کاربردلاپاراسکوپی در جراحی اسلیو معده

یکی از سریع ترین روش های درمان چاقی جراحی اسلیو معده است که در آن بخش قابل توجهی از معده برداشته می شود؛ این جراحی با استفاده از لاپاراسکوپی انجام می شود که بسیار کم خطر تر از جراحی باز است.

ما در مقاله جراحی اسلیو معده، از سیرتاپیاز این جراحی را برای شما توضیح داده‌ایم. اگر در مورد این عمل کنجکاو هستید به شما توصیه می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

  • کاربردلاپاراسکوپی در جراحی بای پس معده

یکی دیگر از روش های درمان چاقی جراحی بای پس معده است که در آن معده به یک کیسه بالایی کوچک و یک کیسه بسیار بزرگتر تقسیم شده و سپس روده کوچک مرتب می شود تا به هر دو متصل شود. این روش منجر به کاهش قابل توجهی در حجم عملکرد معده می شود.

روش لاپاراسکوپی در جراحی بای پس معده

اگر می‌خواهید در مورد این عمل اطلاعات بیشتری داشته باشید، از شما دعوت می‌کنیم خواندن مقاله عمل بای پس معده را از دست ندهید.

  • کاربردلاپاراسکوپی در باندینگ معده

باندینگ معده نوعی درمان جراحی برای چاقی است. این نوع مداخلات تحت عنوان جراحی چاقی شناخته می شوند. این روش معده را منقبض می کند. باعث می شود که فرد بعد از خوردن غذای کمتر از حد معمول احساس سیری می کند.

موارد دیگر کاربرد روش لاپاراسکوپی به شرح زیر می‌باشد:

  • اصلاح فتق
  • بستن و انسداد لوله های رحم
  • حذف اندام های دچار بیماری، مانند آپاندیس و کیسه صفرا
  • حذف زخم یا بافت اسکار و تشخیص منبع درد شکم
  • برداشتن یا ترمیم سیستم ادراری مانند حالب، مثانه و کلیه ها
  • اهدای کلیه
  • برداشتن یا ترمیم اندام های تولید مثل زنان مانند لوله های فالوپ و رحم
  • برداشتن یا ترمیم قسمت های از روده بزرگ یا معده
  • بررسی اندام های شکمی که تشخیص آن ها دشوار است
  • ناباروی خانم ها
  • آپاندیسیت
  • آندومتریوز که تکه های کوچکی از پوشش داخل رحم در بیرون از رحم مشاهده می شود
  • برداشتن آپاندیس ملتهب
  • برداشتن بخشی از رحم به منظور درمان بیماری گوارشی مانند دیورتیکولیت و کرون
  • ترمیم زخم معده
  • حذف قسمتی از اندام ها مبتلا به سرطان مانند پروستات، کبد، کلیه، تخمدان ها و مثانه

درمان فتق کشاله ران به روش لاپاراسکوپی توسط دکتر محمود حیدری

زمانی که پزشک اندام ها را با روش لاپاراسکوپی مورد بررسی قرار می دهد، می تواند به وجود مشکلاتی از جمله وجود تومور یا یک توده در داخل بدن، بیماری های کبدی، وجود و نشت مایعات در حفره شکم، میزان پیشرفت سرطان، تاثیر یا عدم تاثیر برخی درمان ها پی ببرد.
در این مواقع پزشک معالج بعد از بررسی های لازم، می تواند درمان را شروع کند.

عمل لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

ابتدا بیهوشی انجام می شود. بعد برش های کوچکی در قسمت های مختلف شکم ایجاد می شود. تعداد این برش ها به هدف عمل بستگی دارد و برای هر شخص متفاوت است اما معمولا بین ۱ تا ۴ برش ایجاد می شود. طول این برش ها کم است. فقط در حدی است که ابزارهای کوچک و لوله باریک وارد شکم شوند (حدودا ۲ سانتی متر). از یکی از برش ها یک لوله باریک، به نام کانولا وارد بدن می شود. این لوله گاز کربن دی اکسید را وارد شکم می کند به طوری که شکم شخص بیمار کاملا پر می شود و باد می کند.

امروزه عمل‌های مختلفی به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شوند
امروزه عمل‌های مختلفی به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شوند

این کار به منظور دید بهتر جراح صورت می گیرد تا همه ی اندام ها به صورت واضح مشخص باشند. بعد از اینکه شکم از گاز دی اکسید کربن پر شد، جراح لاپاروسکوپ را وارد شکم می کند. سر لاپاروسکوپ یک دوربین و چراغ قرار دارد که تصاویر و وضعیت اندام های درون شکم را به طور کامل و واضح در صفحه نمايشگر نشان می دهد. پزشک معالج به طور هم زمان تصاویر را در مانیتور مشاهده می کند و عمل را انجام می دهد.
برش هایی که در بدن ایجاد می شوند کوچک هستند اما می توان از طریق آن ها یک سری ابزار جراحی را وارد شکم کرد. این ابزار ها خیلی کوچک و باریک هستند و امکان عبور از برش های کوچک را دارند. همچنین جراح می تواند از ابزار و وسیله های نمونه برداری استفاده کند و میزان کمی از بافت را برای نمونه برداری (بیوپسی) بریده و از بدن خارج کند.

تشریح کامل روش جراحی لاپاروسکوپی

عمل لاپاروسکوپی را معمولا به صورت سرپایی انجام می دهند و شما می توانید در همان روز عمل به منزل خود بازگردید. در این عمل به طور معمول از بیهوشی عمومی استفاده می شود و از طریق یک سرم داخل وریدی ماده بیهوشی به بدن شما تزریق می شود. در حین عمل شما در خواب هستید و هیچ گونه دردی را احساس نمی کنید. البته در موارد دیگری هم این عمل به صورت بی حسی موضعی انجام می شود. یعنی پزشک محل مورد نظر را بی حس می کند و شما در حالی که بیدار هستید عمل خواهید شد.
پس از اینکه جراح عمل را به اتمام رساند تمام ابزار ها و لوله و لاپاروسکوپ را از بدن خارج می کند و برش ها را بخیه می کند یا با چسب جراحی می پوشاند سپس محل برش را پانسمان می کند.

آیا عمل لاپاراسکوپی به شکل های دیگری هم انجام می شود؟

تا اینجا خواندیم که در جراحی لاپاروسکوپی برش هایی در بدن فرد بیمار ایجاد می شود و لاپاروسکوپ و ابزار ها از این برش های کوچک وارد بدن می شوند. اما امروزه با رایج شدن این عمل، انواع دیگری از روش لاپاروسکوپ هم روی کار آمده اند. در این روش ها ابزار جراحی را از سوراخ کوچکی در پوست بدن وارد می کنند که این جراحی خیلی دشوار تر است. در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

۱- عمل لاپاراسکوپی با ربات:

همیشه تکنولوژی به کمک علم پزشکی می آید و درمان ها را راحت و بی خطر می کند. در لاپاراسکوپی جراح به کمک ربات، پوست شکم یا لگن را سوراخ می کند و دوربین لاپاروسکوپ را وارد بدن می کند. تنها با این تفاوت که به جای این که جراح ابزار را خودش در دست بگیرد، آن ها را به دست بازوهای ربات می سپارد و حرکات ربات را از طریق کامپیوتر کنترل می کند.
جراحی لاپاراسکوپی به وسیله ربات بسیار دقیق تر خواهد بود و احتمال خون ریزی و بروز هر گونه مشکل احتمالی را به شدت کاهش می دهد. در این عمل که بیشتر برای جراحی های اورولوژی و زنان موثر است، پزشک ربات را به وسیله یک کنترل هدایت می کند.
در واقع دوربین وارد شده به بدن تصاویر داخل بدن را بزرگ و به صورت سه بعدی در صفحه مانیتور نشان می دهد و پزشک با دقت زیادی می تواند عمل را انجام دهد. البته روش لاپاراسکوپی با ربات برای افرادی که اضافه وزن زیادی دارند و می خواهند با جراحی لاغری وزن خود را پایین بیاورند نیز گزینه مناسبی است. در این روش بیمار عوارض و ناراحتی کمتری را تجربه خواهد کرد.

۲- عمل لاپاراسکوپی با دست:

در این نوع از جراحی، پزشک با دستان خود عمل را انجام می دهد و بر خلاف روش قبلی هیچ گونه رباتی وجود ندارد. در این نوع عمل، برشی که در پوست ایجاد می شود کمی بزرگ تر است (بیشتر از ۱.۵ سانتی متر) چرا که پزشک با دست عمل را انجام می دهد و نیاز به فضای بیشتری دارد. مزیتی که این نوع جراحی دارد این است که امکان جراحی لاپاراسکوپی برای اندام هایی مانند کبد را فراهم میکند.

جراحی لاپاراسکوپی
در عمل لاپاراسکوپی، جراح اعضای داخلی بدن را توسط دوربین لاپاراسکوپ که از طریق شکاف کوچکی وارد بدن می‌شود روی مانیتور می‌بیند

اقدامات و مراقبت های قبل از جراحی

قبل از انجام عمل شما باید آزمایشاتی از جمله آزمایش خون و آزمایش ادرار را انجام دهید. همچنین نوار قلب و عکس برداری با پرتوی ایکس از سینه شما هم ممکن است تجویز شود. احتمال انجام سی تی اسکن، سونوگرافی و ام آر آی هم وجود دارد.

قبل از جراحی حتما با پزشک خود در مورد قرص‌ ها و داروهایی که مصرف می‌کنید گفتگو کنید.
قبل از جراحی حتما با پزشک خود در مورد قرص‌ ها و داروهایی که مصرف می‌کنید گفتگو کنید.

معمولا تمام این آزمایشات قبل از عمل انجام می شود تا پزشک بتواند بهترین عمل را انجام دهد و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کند.

مواردی که باید قبل از عمل در نظر بگیرید:

  • در صورتی که از داروهای بدون نسخه استفاده می کنید (حتی داروهای گیاهی)، باید پیش از عمل حتما با پزشک خود در میان بگذارید. زیرا مصرف برخی داروها روند بهبود شما را مختل می کند و دوز داروهای تجویز شده برای بعد از عمل را پایین می آورد. اگر داروهای زیر را مصرف می کنید حتما پیش از عمل با پزشک خود در میان بگذارید.
  • داروهای رقیق کننده خون
  • داروهایی که در انعقاد خون نقش دارند
  • داروهایی که ضد التهابی هستند و استروئیدی نیستند مانند آسپرین و ایبوپروفن
  • ویتامین ها و مکمل ها از جمله ویتامین K
  • داروهای گیاهی
  • خانم هایی که باردار هستند یا احتمال می دهند باردار باشند، قبل از عمل حتما تست بارداری بدهند و در صورت مثبت بودن حتما پزشک خود را در جریان بگذارند که آسیبی کودک را تهدید نکند.
  • حتما تا ۸ ساعت قبل از عمل، از نوشیدن و خوردن مواد غذایی خودداری کنید.
  • لازم است روز قبل از عمل دارویی را برای تخلیه روده ها مصرف کنید.
  • هیچگونه از زیور آلات را به همراه نداشته باشید.
  • هیچگونه آرایشی انجام ندهید و روز قبل از جراحی حمام بروید.
  • پد بهداشتی به همراه داشته باشید زیرا پس از جراحی امکان کمی خونریزی واژینال وجود دارد.
  • روز جراحی شاید لازم باشد تصویر برداری و یا آزمایش انجام دهید.

مراقبت های لازم بعد از جراحی

این به عهده ی جراح و تیم اوست که دستورالعمل های لازم برای بهبودی سریع تر و پیشگیری از مشکلات عفونی و… را پس از ترخیص به بیمار ارائه دهند.

در این مقاله چند مورد از مهم ترین مراقبت های لازم بعد از عمل را ذکر می کنیم.

مراقبت های بعد از جراحی لاپاراسکوپی
مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی
  • جراحی لاپاروسکوپی به صورت سرپایی و با بیهوشی عمومی انجام می شود. بنابراین امکان اینکه بعد از به هوش آمدن احساس سرگیجه یا تهوع داشته باشید و یا بی حال باشید وجود دارد.
  • روز پس از جراحی استراحت کنید و تا ۴۸ ساعت از حمام رفتن پرهیز کنید و رانندگی نکنید زیرا ممکن است دچار سر گیجه و… شوید.
  • بعد از برداشتن پانسمان، حسابی مراقبت زخم‌هایتان باشید، آن‌ها را خوب ضدعفونی کنید و سعی کنید همیشه زخم‌هایتان را خشک و تمیز نگه‌دارید.
  • از انجام دوچرخه سواری، دویدن، فعالیت های جنسی و فعالیت های نسبتا سنگین دیگر تا زمان بهبودی کامل خودداری کنید.
  • حداقل دو هفته حمام داغ نروید.
  • برای جلو گیری از کمبود آب بدن، مایعات زیاد مصرف کنید.
  • در روزهای اول بعد از عمل، هر روز یک پیاده‌روی سبک و کوتاه داشته باشید تا از لخته‌شدن خون داخل رگ‌ها جلوگیری کنید.
  • تا چند هفته بعد از عمل از بلندکردن اشیا سنگین خودداری کنید و بعد از آن هم با دقت و احتیاط زیاد وسایل را بلند کنید.
  • برای راحتی خودتان تا چند وقت بعد از عمل بهتر است از لباس‌های گشاد و راحت استفاده کنید.
  • بهتر است تا چند روز بعد از عمل رانندگی را کنار بگذارید و در خانه استراحت کنید.
  • بعد از عمل تا دو ماه از جوراب آمبولی استفاده کنید؛ می‌توانید بعد از هر 6 ساعت پوشیدن، 1 ساعت آن‌ها را از پای خود در بیاورید.
  • بعد از جراحی مصرف الکل و دخانیات را کنار بگذارید.
  • شما باید از روش های کنترل درد و مدیریت زخم حراحی برای بهبودی سریع تر آگاهی داشته باشد.

عوارض عمل لاپاراسکوپی چیست؟

جراحی لاپاراسکوپی عوارض خیلی کمی دارد که همین عوارض هم نادر هستند و همیشه پیش نمی آیند اما از رایج ترین آن ها می توان به عفونت، خون ریزی و آسیب دیدن اندام های داخل شکم اشاره کرد. عفونت ها می توانند در اثر بی احتیاطی هایی از طریق برش های شکم ایجاد شوند که شما در این مرحله باید با انجام مراقبت های لازم، از ایجاد عفونت جلوگیری کنید.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی
عوارض عمل لاپاراسکوپی

سکته مغزی، حمله قلبی و ذات الریه هم می توانند در اثر بیهوشی جراحی لاپاروسکوپی به وجود بیایند که البته اتفاقی بسیار نادر است. در طی عمل اگر پزشک شما شخصی کم تجربه باشد می تواند یک اندام یا رگ را سوراخ کند.
این سهل انگاری می تواند باعث آسیب دیدن اندام مورد نظر شود یا خونریزی را به همراه داشته باشد. اگر قبلا هم عمل مرتبطی انجام داده باشید احتمال دارد بافت زخم باقی مانده از آن عمل مانع انتشار گاز کربن دی اکسید در شکم شود. همچنین این بافت می تواند در فرو کردن صحیح تروکار اختلال وارد کند و تروکار به طرز درستی وارد شکم نشود. در کل عوارض و خطرات جراحی لاپاروسکوپی بسته به اینکه پزشک متخصص شما چقدر با مهارت و با تجربه باشد متفاوت است.

چه مشکلاتی می تواند بعد از عمل لاپاراسکوپی پیش آید؟

  • تب و لرز خفیف
  • احساس درد در شکم که به مرور زمان بدتر می شود
  • احساس سبک شدن سر
  • دفع ادرار به سختی انجام می شود
  • سرفه کردن به صورت مکرر
  • احساس تنگی نفس و بریده بریده نفس کشیدن
  • حالت تهوع و استفراغ تا چندین روز
  • قرمزی و تورم در محل برش های ایجاد شده
  • خون ریزی زخم ها و برش ها
  • ایجاد التهاب در قسمت هایی از حفره شکم
  • امکان ایجاد لخته خون که اگر دیر رسیدگی شود این لخته ها به پا و ریه می رسند
  • ایجاد عوارض بعد از بیهوشی
  • نشت خون و مایعات بدن

به طور کلی احتمال اینکه اندام های درون شکم حین جراحی آسیبی ببیند کم است. اما اگر حین عمل مشکلی پیش آید لازم است که جراحی دیگری انجام شود تا بافت یا اندام ترمیم شود.
می توان گفت در بیشتر اوقات بیماران کمترین درد و ناراحتی را پس از لاپاروسکوپی تجربه می کنند به دلیل اینکه تنها چند برش کوچک و جزئی در بدن آن ها ایجاد شده است.

عوارض عمل لاپاروسکوپی
عوارض عمل لاپاروسکوپی

عوارض جراحی لاپاراسکوپی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

1. عوارض جزئی

برآورد می شود که عوارض جزئی در هر ۱۰۰ مورد در ۱ یا ۲ مورد پس از لاپاراسکوپی رخ دهد. آنها عبارتند از:

  • عفونت
  • خونریزی جزئی و کبودی در اطراف برش
  • احساس مریضی و استفراغ

2. عوارض جدی

تخمین زده می شود که عوارض جدی بعد از لاپاراسکوپی از هر ۱۰۰۰ مورد ۱ مورد باشد. آنها عبارتند از:

  • آسیب به عضوی، مانند روده یا مثانه، که می تواند منجر به از دست دادن عملکرد عضو شود
  • آسیب به شریان اصلی
  • عوارض ناشی از استفاده از دی اکسیدکربن در طول عمل، مانند حباب های گاز وارد رگ ها یا عروق
  • یک واکنش آلرژیک جدی به بیهوشی عمومی
  • لخته خون در ورید، معمولاً در یکی از پاها ( ترومبوز ورید عمقی یا DVT) ایجاد می شود، که می تواند جریان خون را در یکی از رگهای خونی ریه قطع کرده و مسدود کند ( آمبولی ریوی )

برای درمان بسیاری از این عوارض جدی تر، اغلب نیاز به جراحی بیشتر است.

بعد از عمل لاپاراسکوپی با دیدن این نشانه‌ها سریعا به پزشک مراجعه کنید!

اگر بعد از عمل لاپاراسکوپی با هر یک از نشانه‌های زیر روبه‌رو شدید، بهتر است آن را جدی بگیرید و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • اگر تب و لرز دارید.
  • اگر استفراغ شدید و مداوم دارید.
  • اگر با نفخ شکم درگیر هستید.
  • اگر درد، تورم، خون‌ریزی، چرک یا قرمزی در اطراف زخم شما وجود دارد (تشخیص قرمزی ممکن است در پوست قهوه‌ای یا سیاه دشوارتر باشد.)
  • اگر هرگونه خون‌ریزی یا ترشح غیرمعمول از واژن، آلت تناسلی یا پایین بدن خود دارید.
  • اگر در یکی از پاهای‌تان تورم و درد را احساس می‌کنید.
  • اگر سرفه همراه با خون دارید.
  • اگر دچار تنگی نفس شده‌اید.

چه زمانی عمل لاپاراسکوپی روش مناسبی نیست؟

در بعضی موارد ممکن است جراح روش لاپاراسکوپی را برای شخص مناسب نبیند. چرا که خطر جراحی برای بیمار زیاد است و توصیه نمی شود. معمولا این خطر برای افرادی که قبلا عمل جراحی شکم را انجام داده اند وجود دارد. در این مواقع احتمال چسبندگی اندام های درون شکم وجود دارد و از آنجایی که مدت زمان عمل جراحی در صورت چسبندگی اندام ها بیشتر میشود، امکان آسیب دیدن اندام وجود دارد. پس این جراحی توصیه نمی شود.

مراقبت‌های پیش از جراحی لاپاراسکوپی چیست؟
مراقبت‌های پیش از عمل لاپاراسکوپی چیست؟

بعد از عمل لاپاراسکوپی چقدر زمان می برد تا کاملا بهبود پیدا کنیم؟

بعد از جراحی لاپاراسکوپی دوره نقاهت کوتاهی را خواهید داشت و حدودا پس از گذشت یک هفته به زندگی عادی خود بر می گردید و می توانید فعالیت هایی که پیش از عمل داشتید را انجام دهید.

1. احساس درد در شانه‌ها

بعد از جراحی لاپاراسکوپی به احتمال زیاد در شانه های خود احساس درد می کنید. این امر طبیعی است چرا که حین ورود گاز دی اکسید کربن به بدن، به منظور دید بهتر پزشک حین جراحی، دیافراگم شما تحریک می شود. دیافراگم هم دارای عصب هایی هست که به شانه متصل هستند بنابراین در نتیجه تحمل فشار توسط دیافراگم، این عصب ها درد را به شانه ها انتقال می دهند.

2. احساس نفخ

بعد از جراحی ممکن است نفخ داشته باشید و کمی برایتان آزار دهنده باشد. اما نگران نباشید تمامی این موارد بعد از چند روز برطرف می شوند.

3. احساس درد در محل برش

 چند روز بعد از جراحی ممکن است در محل برش ها و محل عمل احساس درد و ناراحتی داشته باشید. می توانید با مشورت پزشک خود مسکن مصرف کنید تا درد شما کاهش یابد اما به طور معمول این درد پس از چند روز بهبود میابد.

دوران نقاهت جراحی لاپاروسکوپی
دوران نقاهت جراحی لاپاروسکوپی

4. دوران بستری

بعد از لاپاراسکوپی بسته به اینکه چه عملی انجام داده باشید و شرایط فردی و جسمانی شما چطور باشد بین ۲ تا ۳ شب در بیمارستان می مانید. البته نوع بیهوشی و عمل هر بیمار متفاوت است و مدت زمان ماندگاری آن ها در بیمارستان هم فرق می کند اما به طور قطع تا چند ساعت پس از عمل نباید رانندگی کنید چرا که اثرات بیهوشی هنوز در بدن شماست و رانندگی می تواند برایتان خطرناک و دردسر ساز باشد.

5. کنترل علائم حیاتی

برای بهبود هر چه سریع تر شما، ضربان قلب به طور کامل پس از عمل چک می شود و فشارخون بیمار تحت کنترل است.

6. باز کردن بخیه‌ها

در صورتی که شکاف های ایجاد شده روی شکم بخیه شده باشند شما باید پس از یک یا دو هفته به پزشک خود برای کشیدن بخیه های مراجعه کنید.

7. چند توصیه برای بعد از عمل

بعد از عمل بهتر است از لباس های تنگ و فشرده استفاده نکنید. لباس های آزاد و راحت بپوشید. استراحت بیشتری داشته باشید و سعی کنید به مقدار کافی بخوابید. سعی کنید فعالیت های روزانه خود را کم کم شروع کنید و خیلی آن ها را به تاخیر نندازید، در غیر این صورت امکان ایجاد لخته خون وجود دارد.
فشار گاز وارده به بدن می تواند باعث شود که شما به طور مکرر و فوری به دفع ادرار نیاز پیدا کنید. این امر کاملا طبیعی است و بعد از چند روز رفع می شود.

در نهایت عمل لاپاروسکوپی چه نتیجه ای دارد؟

بعد از عمل بررسی هایی انجام می شود که پزشک متوجه نرمال بودن نتایج شود. وقتی نتایج نرمال میشود که خون ریزی شکمی وجود نداشته باشد، بیمار دچار فتق نشده باشد و روده ها انسداد نیافته باشند و هیچ گونه مشکلی در میان نباشد. اگر هم حین عمل لاپاروسکوپی نمونه برداری شده باشد، باید تحت نظر پاتولوژیست، نمونه مورد نظر بررسی شود که همین کار مدتی طول می کشد تا نتایج آن حاضر شود.

مدت بستری و نقاهت در روش جراحی لاپاروسکوپی بسیار کمتر از جراحی باز است
مدت بستری و نقاهت در روش جراحی لاپاروسکوپی بسیار کمتر از جراحی باز است

بعد از عمل، در صورتی که جراحی شما به خوبی و تحت نظر پزشک خوب انجام نشده باشد ممکن است نتایج زیر را تجربه کنید:

  • بروز کیست یا تومور
  • ابتلا به سرطان
  • آسیب دیدن و جراحت یکی از اندام های داخل لگن یا شکم
  • عفونت کردن اندام های تولید مثل و التهاب لگن
  • التهاب کیسه صفرا (کله سیستیت)
  • ایجاد زائده یا گوشت اضافه در رحم (فیبروئید)
  • التهاب روده (آپاندیست)
  • چسبندگی
  • برجا ماندن جای زخم در اثر جراحی

آیا جراحی لاپاروسکوپی بی خطر است؟

جراحی لاپاروسکوپی روشی بسیار ایمن و بی خطر است. در این عمل یک شکاف کوچک کنار ناف ایجاد می شود که از طریق آن لاپاروسکوپ وارد شکم می شود. در ابتدای کار پزشک متخصص اندام های شکمی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد تا ببیند این جراحی برای شخص خطری دارد یا ندارد.
ممکن است اندام ها تورم بیش از اندازه ای داشته باشند و دید پزشک را محدود کند. در این مواقع پزشک باید شکاف های بزرگتر را روی شکم ایجاد کند تا بتواند به راحتی اندام ها را مورد بررسی قرار دهد و جراحی را کاملا ایمن و بی خطر پیش ببرد. به طور کلی پیش از عمل باید تمام شرایط ویژه ی خود را برای پزشک توضیح دهید.
جراحی های روده خطرات ویژه ای همچون خونریزی، بیهوشی و عفونت دارند و در صورتی که شما شرایط خاص و ویژه ای داشته باشید این خطرات می توانند برایتان جدی تر باشند. شرایط پزشکی هر فرد و سلامت شخص عوامل بسیار مهم و تاثیر گذاری در بروز این خطرات در جراحی لاپاروسکوپی هستند.

هزینه عمل لاپاروسکوپی چقدر است؟

هزینه جراحی لاپاراسکوپی با توجه به فاکتورهای مختلف تغییر می‌کند.

بعضی از عواملی که در تعیین قیمت جراحی لاپاراسکوپی تأثیرگذارند:

هزینه عمل لاپاراسکوپی
هزینه عمل لاپاراسکوپی
  • هزینه پذیرش
  • هزینه دکتر

اگر پزشک فلوشیپ و فوق تخصص لاپاراسکوپی باشد هزینه بیشتری دریافت می‌کند. اما باید توجه داشت که احتمال نتیجه گرفتن از جراح فوق تخصص و دارای فلوشیپ که تجربه بسیار بیشتری در عمل جراحی دارد، بسیار بیشتر خواهد بود.

  • بیمه

در صورتی که مدارک شما نشان بدهد که هدف شما از جراحی لاپاراسکوپی درمانی است و جراحی زیبایی نیست، بیمه‌ها بخشی از هزینه درمان را با توجه به سقف تعهد و فرانشیز بیمه تقبل می‌کنند. مقدار و درصد تعهد شرکت‌های مختلف بیمه رقم مشخصی نیست. همچنین سقف تعهدات بیمه در زمان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. پس بهترین کار این است که با شرکت بیمه خود تماس بگیرید یا حضورا از آن‌ها سؤال کنید.

  • نوع عمل لاپاراسکوپی

نوع عمل لاپاراسکوپی اعم از اینکه هدف آن تشخیص، بافت برداری یا درمان باشد و اینکه درمان از چه نوع جراحی باشد -مثلا جراحی اسلیو معده یا بای پس معده- متفاوت خواهد بود.

  • موقعیت جغرافیایی
  • سن بیمار
  • وضعیت پزشکی بیمار
  • عوارض پس از جراحی که درگیر هستند
  • اتاق پذیرش که انتخاب کردید

در صورت انتخاب اتاق خصوصی هزینه بیشتری باید بپردازید.

  • سایر آزمایشات آزمایشگاهی یا تست های معاینه مانند اشعه ایکس، نوار قلب و غیره.

آیا جراحی لاپاروسکوپی جایگزین دارد؟

خوشبختانه در طب سنتی راه های درمانی خوبی برای از بین بردن بیماری‌هایی نظیر سنگ صفرا و یا پیشگیری از آن وجود دارد. متخصصان طب سنتی بر این باورند که می توان درمان های گیاهی را جایگزین عمل هایی مانند لاپاروسکوپی کرد.

جایگزین عمل جراحی لاپاراسکوپی چیست؟
جایگزین عمل لاپاراسکوپی چیست؟

در مورد از بین بردن سنگ کلیه هم بسیاری بر این باورند که می توان به داروهای گیاهی مراجعه کرد. یا حتی بیماری های گوارشی و مشکلات زنان را می توان با روش های سنتی و داروهای گیاهی تا حد زیادی درمان و پیشگیری کرد. از همین رو توصیه ما به شما این است که از نظرات و پیشنهادات متخصصین طب سنتی هم استفاده کنید و تنها در صورت نیاز به سراغ روش های تهاجمی بروید.

البته باید در نظر داشت که گاهی برای بعضی از بیماران راهی بجز درمان از طریق جراحی باقی نمی‌ماند و تأخیر درمان نیز در چنین شرایطی می‌تواند آسیب زننده باشد.

پیشگیری بهتر است یا درمان؟

عمل لاپاروسکوپی با اینکه کاملا ایمن و بی خطر است اما در هر صورت دارای عوارضی است. بنابراین بهتر است تنها در صورت ضرورت انجام شود. توصیه ما به شما این است که سعی کنید از همان جوانی یا همین اکنون یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنید و به تغذیه خود اهمیت زیادی دهید.
در صورتی که از غذاهایی با چربی کم و بدون قند استفاده کنید و در برنامه روزانه خود مصرف سبزیجات و میوه ها را جای دهید هرگز به عمل جراحی لاپاروسکوپی و نظیر آن احتیاج پیدا نخواهید کرد. در ضمن ورزش کردن هم می تواند کمک زیادی به شما بکند تا سلامتی خود را برای سالیان زیاد حفظ کنید و به عمل لاپاروسکوپی نیازی نداشته باشید.

کلام آخر

در این پست، از تفاوت جراحی باز و سنتی با جراحی لاپاراسکوپی شروع کردیم و همراه شما فرایند، کاربردها و عوارض و هزینه‌های انواع جراحی لاپاراسکوپی را مرور کردیم.

امیدواریم با انتخاب سبک زندگی سالم و الگوی صحیح تغذیه‌ای هرگز به هیچ بیماری دچار نشوید.

در صورت نیاز به عمل لاپاراسکوپی، ما دکتر محمود حیدری فلوشیپ و فوق تخصص لاپاراسکوپی را به شما معرفی می‌کنیم.

در صورتی که سؤال یا ابهامی دارید یا در صورت نیاز به ویزیت می‌توانید با شماره‌های داخل سایت تماس حاصل کنید یا از طریق واتساپ پیام دهید.

آیا شما هم تا بحال جراحی به روش لاپاراسکوپی را تجربه کرده‌اید؟ چه نوع از عمل لاپاراسکوپی؟ نظر شما درباره جراحی باز و جراحی لاپاروسکوپی چیست؟ نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

سؤالات متداول

1- عمل لاپاراسکوپی برای چه کسانی مجاز نیست؟

از آنجا که در روش لاپاراسکوپی شکم را با گاز پر می‌کنند، این روش می‌تواند برای کسانیکه مشکلات ریوی و قلبی دارند مضر باشد. بنابراین بیماران باید پیش از جراحی از پزشک مربوطه تاییدیه قلب و ریه بگیرند.

2-    آیا راه رفتن بعد از جراحی لاپاراسکوپی مشکلی ندارد؟

شما می‌توانید به‌تدریج فعالیت خود را بیشتر کنید و تا 2 الی 3 هفته بعد از عمل پیاده‌روی خود را به 30 الی 60 دقیقه برسانید. بعد از 2 تا 3 هفته بعد از عمل می‌توانید شنا کنید و در عرض 4 الی 6 هفته می‌توانید فعالیت‌های قبلی خود را از سر بگیرید.

3- آیا پانسمان محل جراحی را خودمان می‌توانیم عوض کنیم؟

برای تعویض پانسمان بهتر است حتما از پزشک یا پرستار مجرب کمک بگیرید. البته ممکن است پزشک معالج به همراه شما نحوه تعویض پانسمان و تمیز کردن محل برش‌ها را توضیح دهد که در این صورت می‌توانید بدون مراجعه به پزشک هم پانسمان را عوض کنید.

4- درد پس از عمل لاپاراسکوپی تا چند روز است؟

بسته به هدف انجام جراحی، سن، جنسیت و وضعیت سلامتی شما، ممکن است درد تا چند روز پس از جراحی طول بکشد یا تنها 2 الی 3 روز درد داشته باشید. بعد از جراحی پزشک داروهای تسکین درد برای شما تجویز می‌کند که می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید.

5- چند روز بعد از عمل لاپاراسکوپی می‌توان حمام رفت؟

پزشکان توصیه می‌کنند به مدت 24 تا 48 ساعت بعد از عمل حمام نکنید. بعد از گذشت این مدت سعی کنید از آب خیلی گرم و صابون یا شوینده‌های قوی دیگر استفاده نکنید. همچنین برای شستشوی محل برش و خشک کردن آن دقت کافی داشته باشید و با ملایمت عمل کنید.

6- علائم عفونت بعد از عمل لاپاراسکوپی در محل برش پوستی چیست؟

درد و تورم شدید، قرمزی، گرمی و خارش در محل پوستی، خروج مایعات غیر طبیعی از ناحیه برش‌های پوستی، مانند پوست‌های خشک یا خونریزی، تب و لرز.

[/vc_column_text][/cz_acc_child][/cz_accordion][vc_column_text]

مطالب مرتبط و خواندنی

بهترین جراح لاغری
جراحی لاغری
بهترین جراح چاقی
جراحی چاقی
بهترین جراح لاپاراسکوپی
بهترین جراح اسلیو معده
جراحی اسلیو معده
بهترین جراح بای پس معده
جراحی بای پس معده[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

منابع بیشتر:

Laparoscopy (keyhole surgery)
Laparoscopy
What Is Laparoscopic Surgery?[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

    4.9/5 - (8 امتیاز)

    23 نظر

    • یکی از دوستای من چند وقت پیش لاپاراسکوپی کرد
      البته اون برای برداشتن آپاندیسش بود
      نمیدونستم عمل های لاغری هم همینطوریه

    • سلام و عرض احترام
      تخصص دکتر حیدی در جراحی لاپاراسکوپ هست یا جراحیهای دیگه هم انجام میدهند؟

      • علیرضای گرامی سلام
        تمام کسانی فلوشیپ لاپاراسکوپی دارن، تمام دوره‌های جراحی‌های عمومی رو هم گذرانده‌اند.
        البته تمرکز دکتر حیدری در حال حاضر بیشتر روی جراحی‌های لاپاراسکوپی هست.

      • سلام و عرض ادب
        نمی‌شه به‌شکل کلی گفت. چون بستگی داره که عمل لاپاراسکوپی با چه هدفی انجام شده.
        اما از این نظر که زخم بسیار کمتر و سطحی‌تری نسبت به سایر جراحی‌ها داره، بیمار درد خیلی کمتری رو در قسمت زخم تجربه می‌کنه که تا چند روز ادامه داره.

      • سلام سپاس از شما
        اگر برای تشخیص بیماری لاپاراسکوپی انجام داده اید، احتمالاً می توانید در عرض 5 روز فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

      • سلام ممنون از شما
        برداشتن کیست، فیبروم، سنگ و پولیپ، برداشتن تومورهای کوچک، بیوپسی ها، برداشتن حاملگی خارج از رحم، جراحی اندومتریوز، جراحی بازسازی مجرای ادرار و واژن، ارکیوپکسی. این جراحی ها با لاپاراسکوپی انجام میشن.

    • سلام و خسته نباشید
      اطالاعاتی که در مورد جراحی لاپاراسکوپی قرار دادین خیلی کمکم کردم. متشکرم

      • سلام دوست عزیز
        در روزهای بعد از لاپاراسکوپی، ممکنه در نواحی ای که برش ها ایجاد شده ، درد متوسطی رو احساس کنید. طبیعتا هر درد و ناراحتی باید ظرف چند روز برطرف بشه. در صورت ادامه درد و ناراحتی، پزشک ممکنه برای تسکین درد دارو تجویز کنه.

      • سلام دوست عزیز
        برای چند روز بعد از عمل، احتمالاً در جای برش های جراحی ، کمی درد و ناراحتی احساس می کنید و همچنین در صورت استفاده از لوله تنفسی، ممکنه گلودرد داشته باشید. نگران نباشید برای کمک به کاهش درد به شما داروی مسکن داده می شه.

      • سلام سپاس از شما دوست عزیز
        بعد از جراحی لاپاراسکوپی، احتمالا تا چند روز آینده درد خواهید داشت. ممکنه تب پایین داشته باشید و در معده خود احساس خستگی و بیماری کنید که این خیلی بین سلامت جوها رایجه. اصلا ای نگرانی نیست بعد از 1 تا 2 هفته این علائم کم و کمتر می شود.

      • سلام دوست عزیز
        لاپاراسکوپی برای تشخیص و درمان آندومتریوز، درد مزمن لگن، بیماری التهابی لگن، و علل ناباروری. برداشتن فیبروم، رحم، کیست تخمدان، غدد لنفاوی یا حاملگی خارج از رحم انجام میشه.

      • سلام سپاس از شما
        اکثر خانم ها میتونن تا اواسط هفته اول به مدت 30 تا 60 دقیقه به آرامی و پیوسته راه برن و تا هفته دوم به سطح فعالیت قبلی خود برگردن.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات