لاپاراسکوپی چیست ؟

لاپاراسکوپی چیست؟

جراحی لاپاراسکوپی روشی نوین و جایگزین جراحی‌های باز است. در این جراحی ابتدا چند برش کوچک روی شکم یا لگن ایجاد می‌شود و سپس توسط یکی از برش‌ها، لوله‌ای نازک که دارای چراغ است وارد شکم می‌شود. از طریق این لوله می‌توان اندام‌های درون شکم را روی صفحه مانیتور مشاهده کرد.
روش لاپاراسکوپی جایگزین بسیار مناسبی برای جراحی‌های لاپاروتومی است. در لاپاروتومی برش بزرگی روی شکم ایجاد می‌شود و دوره‌ی نقاهت طولانی‌تری نسبت به لاپاراسکوپی دارد. اما در لاپاراسکوپی شما استرس و هزینه‌ی کمتری پرداخت می‌کنید و دوره‌ی نقاهت شما بسیار کوتاه است؛ چراکه این عمل عموما به صورت سرپایی انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن ندارد.
از لاپاراسکوپی می‌توان برای پیدا کردن مشکلاتی از جمله کیست، عفونت، توده‌های رحمی، چسبندگی، جراحی چاقی و… استفاده کرد. موارد بسیار زیادی برای استفاده از این روش نوین وجود دارد. همین امر، شرایط را برای بیمار فراهم کرده که در مدت‌زمانی بسیار کوتاه، بهبودی کامل خود را به دست آورد. در ضمن، از این روش می‌توان برای نمونه‌برداری هم استفاده کرد که توسط لوله‌ی لاپاروسکوپ انجام می‌شود.

در چه مواقعی از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می‌شود؟

لاپاراسکوپی چیست

تکنیک‌ها و ابزار لاپاراسکوپی را می‌توان در عمل‌های مختلفی به کار برد. برای مثال، جراحی زانو و شانه با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی قابل انجام هستند. همچنین، برای تشخیص علت درد لگن و شکم و همین‌طور برای بررسی مشکلات ناباروری، می‌توان از این روش استفاده کرد. در این موارد، لاپاراسکوپی این امکان را به پزشک می‌دهد تا بتواند اندام‌های داخل بدن را با دید بهتر و به‌طور واضح مشاهده کند.
اصلی‌ترین و بهترین کاربرد لاپاراسکوپی این است که می‌توان اندام‌های شکمی مانند کبد، روده‌ی کوچک و روده‌ی بزرگ، لوزالمعده، کیسه‌ی صفرا، معده، طحال و اندام‌های لگنی را مشاهده کرد و با بررسی اندام‌های تناسلی به مشکلات ناباروری پی برد. با بررسی اندام‌های شکمی و لگنی توسط لاپاراسکوپی می‌توان تومور شکمی، توده، بیماری‌های کبدی و یا تجمع مایع در حفره‌ی شکمی را تشخیص دارد. به‌علاوه، می‌توان میزان اثربخشی بعضی درمان‌ها را مورد بررسی قرار داد. از لاپاراسکوپی برای تشخیص میزان پیشرفت سرطان‌های خاص نیز استفاده می‌شود. با لاپاراسکوپی می‌توان بیوپسی یا همان نمونه‌برداری را از یک سری اندام‌های خاص شکمی انجام داد.
برخی مواقع هم نمی‌توان مشکلات شکمی را با روش‌هایی، مانند سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن و یا ام‌آرآی، تشخیص داد. به همین منظور، زمانی که پزشک نمی‌تواند اطلاعات مورد نیاز را از این روش‌ها دریافت کند، روش لاپاراسکوپی را انتخاب می‌کند که هم ایمن است، هم کم‌تهاجمی. برای درمان فتق، انجام جراحی‌های چاقی، بستن لوله‌های رحم، حذف اندام‌های دچار بیماری، مانند آپاندیس، حذف اندام‌هایی مانند لوله‌های فالوپ و رحم هم می‌توان از لاپاراسکوپی استفاده کرد.

قبل از انجام لاپاراسکوپی چه کارهایی باید انجام داد؟

برای انجام جراحی لاپاراسکوپی باید هشت ساعت قبل از عمل، از خوردن و آشامیدن بپرهیزید. این عمل جراحی با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. بنابراین، شما تا چندین ساعت بعد از عمل خواب‌آلود خواهید بود و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید رانندگی کنید. اگر دارویی مصرف می‌کنید، حتما قبل از عمل به پزشک خود اطلاع دهید. در صورتی هم که باردار یا مشکوک به آن هستید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما ممکن است داروهایی برای‌تان تجویز کند که ضدالتهابی، غیراستروئیدی یا ضدانعقادی باشند. این داروها می‌توانند در نتایج عمل و میزان سلامتی شما تاثیرگذار باشند.
با توجه به اینکه عمل شما به چه منظور انجام می‌شود، پزشک ممکن است از شما بخواهد سونوگرافی، الکتروکاردیوگرام، آزمایش خون و یا سی‌تی‌اسکن انجام دهید. برای اینکه جراحی روند بهتری را طی کند و نتیجه‌ی بهتری داشته باشد، حتما موارد درخواستی را برای پزشک خود تهیه کنید.

لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

لاپاراسکوپی چیست

در این جراحی شما تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرید. می‌توانید همان روزِ بعد از عمل به منزل خود برگردید و نیازی به بستری شدن نیست. این عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود و شما در طول عمل هیچ‌گونه دردی احساس نمی‌کنید و به خواب می‌روید. بعضی اوقات هم جراحی لاپاراسکوپی فقط با یک بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و شما درحالی‌که بیدار هستید، هیچ دردی را حس نمی‌کنید و عمل شما انجام می‌شود.
در ابتدای این عمل، به شما یک سرم به‌صورت وریدی تزریق می‌شود. از طریق این سرم مایعات و مواد بیهوش‌کننده وارد بدن‌تان می‌شوند. سپس با توجه به هدف لاپاراسکوپی، شکاف‌های کوچکی به طول یک‌ونیم تا دو سانتی‌متر روی شکم شما ایجاد می‌شود. طول این شکاف‌ها و تعداد آن‌ها برای افراد مختلف متفاوت است.
برای اینکه دید پزشک در صفحه‌ی مانیتور بهتر باشد و بتواند تمام اندام‌های شکمی را بدون مانع ببیند، گاز کربن‌دی‌اکسید، توسط لوله‌ای به نام کانولا، وارد شکم شما می‌شود. این لوله از طریق یکی از برش‌های ایجادشده روی شکم وارد بدن می‌شود و شکم شما را پر از گاز می‌کند.

زمانی که شکم به اندازه‌ی کافی متورم شد، پزشک لاپاروسکوپ را وارد برش‌های ایجادشده می‌کند. لاپاروسکوپ لوله‌ای باریک است که با داشتن چراغی سرخود، می‌تواند تصاویر اندام‌های داخل شکم را روی صفحه‌ی مانیتور نمایش دهد. در صورتی که لاپاروسکوپ نتواند تمام زوایای اندام‌های داخل شکم را نمایش دهد، ابزارهای خاص دیگری از طریق شکاف‌های دیگر وارد شکم می‌شوند و به پزشک کمک می‌کنند تمام زوایای اندام‌ها را بررسی کند و به مشکلات شکمی و لگنی پی ببرد.
در انتهای کار که پزشک جراحی را به پایان رساند و نمونه‌برداری کرد یا تشخیص داد که مشکل شما از چیست، تمام ابزارها را از شکم خارج می‌کند. اما لوله‌ی کانولا را کمی بیشتر نگه می‌دارد تا گاز کربن‌دی‌اکسید هم از شکم خارج شود. سپس شکاف‌های ایجادشده بخیه می‌شوند و روی آن‌ها باند قرار می‌گیرد.

مراقبت‌های بعد از لاپاراسکوپی چیست؟

• بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی، باید دقت کنید محل برش‌های جراحی را کاملا تمیز و خشک نگه دارید. در این مورد دقت بسیاری به خرج دهید، چراکه از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • یکی دیگر از مراقبت‌های مهم بعد از لاپاراسکوپی مصرف مسکن است. پزشک شما مسکن‌هایی را برای‌تان تجویز می‌کند که باید آن‌ها را یک الی دو روز بعد از عمل جراحی مصرف کنید. این مسکن‌ها به شما کمک می‌کنند درد‌های جزئیِ ناشی از جراحی را کمتر احساس کنید.
  • به دلیل بیهوشی حین عمل ممکن است حالت تهوع داشته باشید که امری کاملا طبیعی است. از همین رو، باید تا یک شب بعد از عمل از وعده‌های سبک استفاده کنید و ترجیحا غذاهای آبکی بخورید. بعد از یک شب، می‌توانید غذاهایی را، که پیش از عمل مصرف می‌کردید، میل کنید.
  • از آنجایی که در عمل لاپاراسکوپی گاز کربن‌دی‌اکسید وارد بدن شما شده، پس از عمل تا چندین روز در شانه‌ها و قفسه سینه‌ی خود احساس درد می‌کنید. این امر کاملا طبیعی است و بعد از گذشت چند روز کاملا برطرف می‌شود.
  • بعد از عمل ممکن است درد واژینال داشته باشید. نگران نباشید، چراکه این درد بعد از چند روز از بین می‌رود و چیز نگران‌کننده‌ای نیست.
  • بعد از عمل لاپاراسکوپی، به مدت یک هفته الی ده روز از بلند کردن اجسام سنگین و ورزش کردن خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان به بخیه‌ها و پانسمان خود دست نزنید. بعد از گذشت یک الی دو هفته بخیه‌های شما کشیده می‌شوند.
  • بعد از جراحی ممکن است به طور مکرر نیاز به دفع ادرار داشته باشید که این مسئله به مرور زمان کم می‌شود.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی چیست

به طور کل، عوارض لاپاراسکوپی همیشه مشاهده نمی‌شود و امکان ایجاد آن‌ها بسیار کم و نادر است. اما مواردی مانند عفونت، خون‌ریزی و آسیب دیدن اندام‌های شکمی از جمله عوارض لاپاراسکوپی هستند. التهاب دیواره‌ی شکم و ایجاد لخته‌ی خون هم از دیگر عوارض لاپاراسکوپی هستند که امکان ایجاد آن‌ها بسیار کم می‌باشد. این عوارض می‌توانند در ریه‌ها، پاها و لگن ایجاد شوند.
از شایع‌ترین عوارض لاپاراسکوپی عفونت است که می‌تواند برای شما هم پیش بیاید. بنابراین، حتما مراقب علائم آن باشید تا در صورت بروز، فورا اقدام به درمان آن کنید. علائم عفونت شامل این موارد است: تنگی نفس، قرمزی و تورم و خونریزی در محل زخم‌ها، عدم تخلیه‌ی ادرار، تب یا لرز، استفراغ مداوم و حالت تهوع، سرفه‌های مکرر و احساس درد در شکم که به مرور شدید‌تر می‌شود. در صورتی که این علائم را مشاهده کردید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.
مورد نادر دیگری هم هست که احتمال ایجاد آن وجود دارد. مثل سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی که ممکن است به دلیل بیهوشی عمل اتفاق بیفتد.

مزایای جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی روشی بسیار پیشرفته است که نسبت به جراحی لاپاروتومی دارای مزایای قابل‌توجهی است. برخی از مزایای لاپاراسکوپی عبارت است از: کاهش درد، کاهش چسبندگی، کاهش خون‌ریزی، کاهش مدت زمان عمل، کاهش مدت زمان بیهوشی، کاهش دوره‌ی نقاهت و مدت زمان بهبودی، کاهش عفونت و کاهش هزینه‌. با انجام این عمل می‌توان بیماری‌های شکمی و لگنی را به‌طور دقیق تشخیص داد و توسط لیزرِ لاپاراسکوپی، در همان زمان جراحی، آن‌ها را درمان کرد. با انجام این عمل می‌توان ضایعه‌ها را درمان کرد و از آن‌جایی که دقت زیادی در این عمل وجود دارد، می‌توان علت درد در ناحیه‌ی شکم و لگن را به‌طور واضح تشخیص داد.
به‌طور کلی، مزایای لاپاراسکوپی بسیار بیشتر از عوارض نادر آن است و نسبت به روش‌های سنتی و قدیمی تاثیر بهتری دارد.

لاپاراسکوپی چه نتایجی را به همراه دارد؟

آیا می‌دانید پس از عمل لاپاراسکوپی چه چیزی در انتظار شماست؟ این‌که نتایج پس از عمل شما به چه صورت باشد، بسته به این است که روش انجام‌شده چگونه باشد و پزشک به چه اطلاعاتی رسیده باشد. از آن‌جا که فقط چند برش کوچک در بدن شما ایجاد شده، درد و ناراحتی کمی را متحمل خواهید شد. اما باید دقت داشته باشید در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

• وجود دردی که حتی با مصرف داروهای تجویز شده از بین نمی‌رود
  • داشتن حالت تهوع و استفراغ
  • متورم شدن محل جراحی
  • سردرد یا تب بالا
  • عدم دفع ادرار
  • مشاهده ی خون‌ریزی، قرمزی و ترشح از شکاف‌های ایجادشده

نتایج به‌دست‌آمده از لاپاراسکوپی شامل چیست؟

اگر که لاپاراسکوپی به منظور نمونه‌برداری انجام شده باشد، نمونه توسط پاتولوژیست بررسی و به پزشک گزارش‌های لازم داده می‌شود. لاپاراسکوپی می‌تواند سلامت یک اندام را تایید کند یا موارد زیر را تشخیص دهد:

• التهاب روده
  • سرطان
  • کوله‌ی سیستیت
  • آپاندیسیت
  • آندومتریوز
  • کیست یا تومور
  • کیسه‌ی صفرا
  • فتق
  • چسبندگی
  • بیماری التهابی لگن
  • فیبروم
  • عفونت‌های اندام تولید مثل
  • التهاب مثانه

این جراحی برای افرادی که بسیار چاق هستند کمی دشوار و پیچیده است. از همین رو، توصیه‌ی پزشکان این است که برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر در جراحی لاپاراسکوپی، این افراد تا جایی که امکان دارد وزن خود را کم کنند.

مشکلاتی که حین عمل جراحی لاپاراسکوپی ممکن است به وجود بیاید

اگر حین عمل عوارضی مشاهده شود که خارج از کنترل باشد یا این عوارض عود کند و بدتر شود، جراح اقدام به ایجاد شکاف‌های بزرگ‌تری روی شکم یا لگن می‌کند. در این شرایط، جراح شکاف‌های کوچک ایجادشده را کمی گسترش می‌دهد و سپس رویه‌ی جراحی را به صورت استاندارد و معمول پیش می‌برد. البته مورد بسیار مهمی که همه‌ی پزشکان در این مواقع به آن توجه می‌کنند سلامت شخص بیمار است و در هر صورت سلامتی بیمار را در اولویت اول قرار می‌دهند.
در صورتی که عوارض حین جراحی لاپاراسکوپی وخیم‌تر و بدتر شوند، پزشک شما اقدام‌های لازم را، مثل تزریق خون و تجویز آنتی‌بیوتیک، انجام خواهد دارد. اگر شما خون زیادی در اثر این عوارض از دست داده باشید، تزریق خون انجام می‌شود. در صورتی که عفونت ایجادشده در حال تشدید باشد، از آنتی‌بیوتیک برای کنترل آن استفاده می‌شود.

انجام عمل لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی چیست

در صورتی که می‌خواهید عمل لاپاراسکوپی را انجام دهید و به دنبال یک پزشک خوب و باتجربه برای این کار هستید، می‌توانید دکتر محمود حیدری را با خیال راحت انتخاب کنید. ایشان در بیمارستان‌های دولتی و مجهزی چون بیمارستان شهید بهشتیِ قم فعالیت دارند و با بهترین ابزار و وسایل پزشکی، جراحی لاپاراسکوپی را به همراه تیم حرفه‌ای خود انجام می‌دهند.
در جراحی‌های چاقی، که دکتر محمود حیدری انجام می‌دهند، روش لاپاراسکوپی استفاده می‌شود و شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهبود پیدا کنید. بنابراین، اگر اضافه وزن دارید و کاندید مناسبی برای انجام جراحی چاقی هستید، همین حالا از طریق شماره‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید و برای دریافت نوبت خود اقدام کنید.