لاپاراسکوپی چیست ؟

لاپاراسکوپی چیست؟

جراحی لاپاراسکوپی روشی نوین و جایگزین جراحی های باز است.
در این جراحی ابتدا چند برش کوچک روی شکم یا لگن ایجاد می شود و سپس توسط یکی از برش ها لوله ای نازک که دارای چراغ است وارد شکم می شود. از طریق این لوله می توان اندام های درون شکم را روی صفحه مانیتور مشاهده کرد.
روش لاپاراسکوپی جایگزین بسیار مناسبی برای جراحی های لاپاروتومی است. در لاپاروتومی برش بزرگی روی شکم ایجاد می شود و دوره نقاهت طولانی تری نسبت به لاپاراسکوپی دارد. اما در لاپاراسکوپی شما استرس و هزینه کمتری پرداخت می کنید و دوره نقاهت شما بسیار کوتاه است چرا که این عمل عموما به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری ندارد.
از لاپاراسکوپی می توان برای پیدا کردن مشکلاتی از جمله کیست، عفونت، توده های رحمی، چسبندگی، جراحی چاقی و … استفاده کرد. موارد استفاده از این روش نوین بسیار هستند و این شرایط را برای بیمار فراهم کرده که در مدت زمانی بسیار کوتاه بهبودی کامل خود را به دست آورد. در ضمن از این روش می توان برای نمونه برداری هم استفاده کرد که توسط لوله ی لاپاروسکوپ انجام می شود.

در چه مواقعی از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می شود؟

لاپاراسکوپی چیست

تکنیک ها و ابزار لاپاراسکوپی را می توان در عمل های مختلفی به کار برد. مواردی مانند جراحی زانو و شانه با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی قابل انجام هستند.
همچنین برای تشخیص علت درد لگن و شکم و همینطور برای بررسی مشکلات ناباروری می توان از این روش استفاده کرد. در این موارد لاپاراسکوپی این امکان را به پزشک می دهد که بتواند اندام های داخل بدن را با دید بهتر و به طور واضح مشاهده کند.
اصلی ترین و بهترین کاربردی که لاپاراسکوپی دارد این است که می توان اندام های شکمی مانند کبد، روده کوچک و روده بزرگ، لوزوالمعده، کیسه صفرا، معده، طحال و اندام های لگنی را مشاهده کرد و با بررسی اندام های تولید مثلی به مشکلات ناباروری پی برد.
با بررسی اندام های شکمی و لگنی توسط لاپاراسکوپی می توان تومور شکمی یا توده و بیماری های کبدی و یا تجمع مایع در حفره شکمی را تشخیص دارد و میزان اثر بخشی بعضی درمان ها را مورد بررسی قرار داد. همنیطور از لاپاراسکوپی برای تشخیص میزان پیشرفت سرطان های خاص استفاده می شود.
با لاپاراسکوپی می توان بیوپسی یا همان نمونه برداری را از یک سری اندام های خاص شکمی انجام داد.
برخی مواقع هم نمی توان مشکلات شکمی را با روش هایی مانند سونوگرافی و سی تی اسکن و یا ام آر آی تشخیص داد. به همین منظور زمانی که پزشک نمی تواند اطلاعات مورد نیاز را از این روش های دریافت کند، روش لاپاراسکوپی را انتخاب می کند که یک روش ایمن و کم تهاجمی هم است.
برای درمان فتق، انجام جراحی های چاقی، بستن لوله های رحم، حذف اندام های دچار بیماری مانند آپاندیس، حذف اندام هایی مانند لوله های فالوپ و رحم هم می توان از لاپاراسکوپی استفاده کرد.

قبل از انجام لاپاراسکوپی چه کارهایی باید انجام داد؟

برای انجام جراحی لاپاراسکوپی باید 8 ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن بپرهیزید.
این عمل جراحی با بیهوشی عمومی انجام می شود. بنابراین شما تا چندین ساعت بعد از عمل خواب آلود خواهید بود و به هیچ عنوان نمی توانید رانندگی کنید.
قبل از عمل حتما هر دارویی که مصرف می کنید را به پزشک خود اطلاع دهید. در صورتی هم که باردار هستید و یا شک دارید که باردار باشید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما ممکن است داروهایی را برایتان تجویز کند که ضدالتهابی غیراستروئیدی یا ضد انعقادی باشند که می توانند در نتایج عمل و میزان سلامتی شما تاثیر گذار باشند.
با توجه به اینکه عمل شما به چه منظور انجام می شود پزشک شما ممکن است سونوگرافی، الکتروکاردیوگرام، آزمایش خون، سی تی اسکن را از شما درخواست کند. برای بهتر شدن روند عمل حتما موارد درخواستی را برای پزشک خود بیاورید.

لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی چیست

در این جراحی شما تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید و می توانید همان روز بعد از عمل به منزل خود برگردید و نیازی به بستری شدن نیست. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود و شما در طول عمل هیچ گونه دردی را احساس نمی کنید و به خواب می روید. بعضی اوقات هم جراحی لاپاراسکوپی فقط با یک بی حسی موضعی انجام می شود و شما در حالی که بیدار هستید هیچ دردی را حس نمی کنید و عمل شما انجام می شود.
در ابتدای این عمل به شما یک سرم داخل وریدی وصل می شود. از طریق این سرم مایعات و مواد بیهوش کننده وارد بدن شما می شوند. سپس با توجه به اینکه عمل شما به چه منظور انجام می شود شکاف های کوچکی به طول 5/1 تا 2 سانتی متر روی شکم شما ایجاد می شود. طول این شکاف ها و تعداد آن ها برای افراد مختلف متفاوت است.
برای اینکه دید پزشک در صفحه مانیتور بهتر باشد و بتواند تمام اندام های شکمی را بدون مانع ببیند، توسط لوله ای به نام کانولا گاز کربن دی اکسید وارد شکم شما می شود. این لوله از طریق یکی از برش های ایجاد شده روی شکم وارد بدن می شود و شکم شما را پر از گاز می کند. زمانی که شکم شما به اندازه کافی متورم شد پزشک لاپاروسکوپ را وارد برش های ایجاد شده می کند.
لاپاروسکوپ هم یک لوله باریک است که با داشتن چراغی سر خود می تواند تصاویر اندام های داخل شکم را روی صفحه مانیتور نمایش دهد. در صورتی که لاپاروسکوپ نتواند تمام زوایای اندام های داخل شکم را نمایش دهد، ابزارهای خاص دیگری از طریق شکاف های دیگر وارد شکم می شوند و به پزشک کمک می کنند تمام زوایای اندام ها را بررسی کند و به مشکلات شکمی و لگنی پی ببرد.
در انتهای کار که پزشک جراحی را انجام داد و نمونه برداری کرد یا تشخیص داد که مشکل شما از چیست، تمام ابزارها را از شکم خارج می کند. اما لوله کانولا را کمی بیشتر نگه می دارد تا گاز کربن دی اکسید هم از شکم خارج شود. سپس شکاف های ایجاد شده بخیه می شوند و روی آن ها باند قرار می گیرد.

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی چیست؟

• بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی باید دقت کنید که محل برش های جراحی را کاملا تمیز و خشک نگه دارید. در این مورد دقت بسیاری به خرج دهید چرا که از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • پزشک شما مسکن هایی را برایتان تجویز می کند که یک الی دو روز بعد از عمل جراحی خود آن ها را مصرف کنید. این مجوز ها به شما کمک می کنند که درد های جزئی ناشی از جراحی را کمتر احساس کنید و یکی دیگر از مراقبت های مهم بعد از لاپاراسکوپی است.
  • به دلیل بیهوشی حین عمل ممکن است حالت تهوع داشته باشید که امری کاملا طبیعی است. از همین رو باید تا یک شب بعد از عمل از وعده های سبک استفاده کنید و ترجیحا غذهای آبکی بخورید. بعد از یک شب می توانید غذاهایی که پیش از عمل مصرف می کردید را میل کنید.
  • از آنجایی که در عمل لاپاراسکوپی گاز کربن دی اکسید وارد بدن شما شده پس از عمل تا چندین روز در شانه ها و قفسه سینه خود احساس درد می کنید. این امر کاملا طبیعی است و بعد از گذشت چند روز کاملا برطرف می شود.
  • بعد از عمل ممکن است درد واژینال داشته باشید. نگران نباشید چرا که این درد بعد از چند روز از بین می رود و نگران کننده نیست.
  • بعد از عمل لاپاراسکوپی به مدت یک هفته الی 10 روز سعی کنید اجسام سنگین بلند نکنید و از ورزش کردن دوری کنید.
  • به هیچ عنوان به بخیه ها و پانسمان خود دست نزنید. بعد از گذشت یک الی دو هفته بخیه های شما کشیده می شوند.
  • بعد از جراحی ممکن است به طور مکرر نیاز به دفع ادرار داشته باشید که این مسئله به مرور زمان کم می شود.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی چیست

به طور کل عوارض لاپاراسکوپی همیشه مشاهده نمی شود و امکان ایجاد آن ها بسیار کم و نادر است. اما مواردی مانند عفونت، خونریزی و آسیب دیدن اندام های شکمی از جمله عوارض لاپاراسکوپی هستند.
التهاب دیواره شکم و ایجاد لخته خون هم از دیگر عوارض لاپاراسکوپی هستند که امکان ایجاد آن ها بسیار کم می باشد. این عوارض می توانند به ریه ها، پاها و لگن وارد شوند.
از شایع ترین عوارض لاپاراسکوپی عفونت است که می تواند برای شما هم پیش آید. بنابراین حتما مراقب علائم آن باشید تا در صورت بروز فورا اقدام به درمان آن کنید.
علائم عفونت شامل: تنگی نفس، مشاهده قرمزی و تورم و خونریزی در محل زخم ها، عدم تخلیه ادرار، تب یا لرز، استفراغ مداوم و حالت تهوع، سرفه های مکرر و احساس درد در شکم که به مرور شدید تر می شود. در صورتی که این علائم را مشاهده کردید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.
مورد نادر دیگری که احتمال ایجاد آن وجو دارد سکته مغزی و حمله قلبی است که ممکن است به دلیل بیهوشی عمل اتفاق بیافتد.

مزایای جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی روشی بسیار پیشرفته است که نسبت به جراحی لاپاروتومی داری مزایای قابل توجهی است. از جمله مزایای لاپاراسکوپی می توان به کاهش درد، کاهش چسبندگی، کاهش خونریزی، کاهش مدت زمان عمل، کاهش مدت زمان بیهوشی، کاهش دوره نقاهت و مدت زمان بهبودی، کاهش عفونت و کاهش هزینه اشاره کرد.
با انجام این عمل می توان بیماری های شکمی و لگنی را به طور دقیق تشخیص داد و توسط لیزر لاپاراسکوپی در همان زمان جراحی آن ها را درمان کرد.
با انجام این عمل می توان ضایعه ها را درمان کرد و از آن جایی که دقت زیادی در این عمل وجود دارد می توان علت درد در ناحیه شکم و لگن را به طور واضح تشخیص داد.
به طور کل مزایای لاپاراسکوپی بسیار بیشتر از عوارض نادر آن هستند و نسبت به روش های سنتی قدیمی تاثیرات بهتری دارند.

لاپاراسکوپی چه نتایجی را به همراه دارد؟

آیا می دانید پس از عمل لاپاراسکوپی چه چیزی در انتظار شماست؟
اینکه نتایج پس از عمل شما به چه صورت باشد بسته به این است که روش انجام شده چگونه باشد و پزشک به چه اطلاعاتی رسیده باشد.
از آنجایی که فقط چند برش کوچک در بدن شما ایجاد شده درد و ناراحتی کمی را متحمل خواهید شد. اما باید دقت داشته باشید که در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

• اگر دردی دارید که حتی با مصرف داروهای تجویز شده از بین نمی رود.
  • داشتن حالت تهوع و استفراغ
  • متورم شدن محل جراحی
  • سر درد یا تب بالا
  • عدم دفع ادرار
  • مشاهده خونریزی و قرمزی و ترشح از شکاف های ایجاد شده

نتایج به دست آمده از لاپاراسکوپی شامل چیست؟

در صورتی که لاپاراسکوپی به منظور نمونه برداری انجام شده باشد نمونه توسط یک پاتولوژیست بررسی می شود و به پزشک گزارشات لازم را می دهند. لاپاراسکوپی می تواند سلامت یک اندام را تایید کند یا مواردی چون :

• التهاب روده
  • سرطان
  • کوله سیستیت
  • آپاندیسیت
  • آندومتریوز
  • کیست یا تومور
  • کیسه صفرا
  • فتق
  • چسبندگی
  • بیماری التهابی لگن
  • فیبروم
  • عفونت های اندام تولید مثل
  • التهاب مثانه

را گزارش کند. این جراحی برای افرادی که بسیار چاق هستند کمی دشوار و پیچیده است. از همین رو توصیه پزشکان این است که برای رسیدن به نتیجه بهتر جراحی لاپاراسکوپی، این افراد تا جایی که امکان دارد وزن خود را کم کنند.

مشکلاتی که حین عمل جراحی لاپاراسکوپی ممکن است بوجود بیاید چیست؟

اگر حین عمل عوارضی مشاهده شود که خارج از کنترل باشد یا این عوارض عود کند و بدتر شوند، جراح اقدام به ایجاد شکاف های بزرگتری روی شکم یا لگن می کند.
در این زمان جراح شکاف های کوچک ایجاد شده را کمی گسترش می دهد و سپس رویه جراحی را به صورت استاندارد و معمول پیش می برد. البته مورد بسیار مهمی که همه پزشکان در این مواقع به آن توجه می کنند سلامت شخص بیمار است و در هر صورت سلامتی بیمار را در اولویت قرار می دهند.
در صورتی که عوارض حین جراحی لاپاراسکوپی وخیم تر و بدتر شوند پزشک شما اقدامات لازم از جمله تزریق خون و تجویز آنتی بیوتیک را انجام خواهد دارد.
در صورتی که شما خون زیادی در اثر این عوارض از دست داده باشید تزریق خون انجام می شود، و در صورتی که عفونت ایجاد شده در حال تشدید باشد از آنتی بیوتیک برای کنترل آن استفاده می شود.

انجام عمل لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی چیست

در صورتی که می خواهید عمل لاپاراسکوپی را انجام دهید و به دنبال یک پزشک خوب و با تجربه برای انجام این کار هستید، می توانید دکتر محمود حیدری را با خیال راحت انتخاب کنید. ایشان در بیمارستان های دولتی و مجهزی چون بیمارستان شهید بهشتی قم فعالیت دارند و با بهترین ابزار و وسایل پزشکی جراحی لاپاراسکوپی را به همراه تیم حرفه ای خود انجام می دهند.
در جراحی های چاقی که دکتر محمود حیدری انجام می دهند روش لاپاراسکوپی استفاده می شود و شما می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن بهبود پیدا کنید. بنابراین اگر اضافه وزن دارید و کاندید مناسبی برای انجام جراحی چاقی هستید همین حالا از طریق شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و برای دریافت نوبت خود اقدام کنید.