همه آن چیزی که باید در مورد جراحی لاپاراسکوپی آشالازی بدانید

جراحی لاپاراسکوپی آشالازی

آشالازی یک اختلال حرکتی مری است که باعث می‌شود مری به درستی باز نشود و غذا به راحتی از آن عبور نکند. این بیماری می‌تواند باعث علائمی مانند مشکل در بلع، استفراغ، و کاهش وزن شود. چنانچه موارد گفته شده شدت یابد، آشالازی می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند سوراخ شدن مری نیز بشود.

جراحی لاپاراسکوپی آشالازی یک روش جراحی کم تهاجم است که برای درمان این بیماری استفاده می‌شود. در جراحی آشالازی، جراح از طریق چند برش کوچک در شکم، ابزارهای جراحی را وارد می‌کند و عمل جراحی را انجام می‌دهد. برای اینکه بیشتر با این موضوع آشنا شوید و در رابطه با این عمل بدانید تا انتها همراه ما بمانید.

آشالازی چه بیماری است؟

یک بنداره یا اسفنکتری به نام تحتانی در محل تلاقی بین مری و معده وجود دارد که در هنگام حرکت غذا از مری به سمت معده باز و بسته می‌شود. بیماری آشالازی دقیقا بر روی همین بنداره تحتانی تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود تا این بنداره به خوبی باز و بسته نشود و به سبب آن حرکت غذا از سمت مری به معده با مشکل روبه رو می‌شود.

آشالازی یک بیماری بسیار جدی و آزاردهنده است با این حال که جزء بیماری‌های نادر به حساب می‌آید و معمولا افرادی که در سنین ۲۵ تا ۶۰ سالگی هستند دچار این بیماری نادر می‌شوند. البته باید گفت که در برخی از موارد که به شدت کم است ابتلا کودکان به این بیماری نیز مشاهده شده است.

اگر بخواهیم راجع‌به علت به وجود آمدن این بیماری حرفی بزنیم باید بگوییم که این بیماری دلیل مشخصی برای به وجود آمد ندارد و محققان هنوز در تلاش‌اند تا برای این بیماری یک منشأ پیدا کنند. البته باید گفت دانشمندان به این موضوع پی‌بردند که آشالازی یک بیماری خود ایمنی است. دلیل این اداع این است که در بیماری‌های خود ایمنی سیستم ایمنی بدن به سلول‌های عضلانی، مخصوصا اسفنکتر مری حجوم می‌آورد و شروع به مختل کردن آن می‌کند.

به همین دلیل است برخی از افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند باید عمل جراحی لاپاراسکوپی آشالازی را انجام دهند.

علائم بیماری آشالازی چیست؟

همانطور که در بخش بالا خواندید بیماری آشالازی به عصب مرری صدمه وارد می‌کند و باعث می‌شود اسفنکتر تحتانی به خوبی باز نشود. دقت کنید که علائم آشالازی معمولاً به تدریج و طی چندین سال بروز می‌کنند. شایع‌ترین علائم این بیماری عبارتند از:

• درد در قفسه سینه یا شکم
  • مشکل در بلع، مخصوصا غذاهای جامد
  • استفراغ، مخصوصا بعد از غذا خوردن
  • سرفه، مخصوصا سرفه‌های شدید در شب
  • برگشت غذا یا اسید از معده به مری (ریفلاکس)

مواردی که در بالا گفته شد علائم رایج برای این بیماری است البته بعضی علائم دیگر وجود دارد که کمتر رخ می‌دهد مانند:

• آروغ زدن
  • سکسکه کردن
عمل جراحی لاپاراسکوپی آشالازی
عمل جراحی لاپاراسکوپی آشالازی چیست؟جراحی آشالازی چگونه است؟

تشخیص آشالازی

برای تشخیص آشالازی، پزشک معمولاً معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و سوابق پزشکی بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین ممکن است به شما بگوید آزمایش‌های زیر را انجام دهید:

. آندوسکوپی مری

در این آزمایش پزشک از یک لوله بلند و باریک مجهز به دوربین (آندوسکوپ) برای بررسی مری استفاده می‌نماید.

. مانومتری مری

مانومتری مری آزمایشی است که تغییرات فشار داخل مری را به واسطه انقباضات عضلاتی که سطح مری را پوشانده‌اند، اندازه گیری می‌کند. در این آزمایش پزشک از یک لوله نازک متصل به یک سنسور فشار برای اندازه‌گیری فشار در مری استفاده می‌نماید. این لوله از طریق بینی یا دهان به داخل مری می‌رود. در این تکنیک به بیماران گفته می‌شود که از ۸ ساعت پیش از آزمایش چیزی‌ نخورند یا مایعاتی به غیر از آب مصرف نکنند. مانومتری مری اصولا برای تشخیص قطعی بیماری آشالازی استفاده می‌شود.

.مری‌باریم

در این آزمایش بیمار یک محلول حاوی باریوم را می‌نوشد و سپس، پزشک از اشعه ایکس برای بررسی حرکت مری و اسفنکتر تحتانی استفاده می‌کند .

درمان آشالازی

درمان آشالازی به شدت علائم بیمار بستگی دارد. در موارد خفیف، ممکن است پزشک درمان‌های غیرجراحی مانند دارو درمانی یا پرتودرمانی را توصیه کند. در موارد شدید، جراحی لاپاراسکوپی آشالازی می‌تواند یک گزینه درمانی موثر برای بیمار باشد. برای درمان بیماری آشالازی پزشک یا به صورت سنتی شکم را جراحی می کند و یا با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپی و ایجاد چند سوراخ برای برش دادن اسفنکتر اقدام می‌کند.

عمل جراحی لاپاراسکوپی آشالازی چیست؟

همانطور که می‌دانید لاپاراسکوپ یک دستگاه است که هدف آن تشخیص و یا درمان بیمار است. دستگاه لاپراسکوپ یک لوله بلند دارد که بر روی آن یک دوربین نصب شده و این دوربین شامل یک چراغ قوه با نوری قوی است. برای استفاده از این دستگاه باید بر روی ناحیه هدف مانند شکم چند برش ایجاد شود و از طریق آن برش‌ها لوله لاپاراسکوپ وارد بدن شود.

تصاویر و فیلم‌هایی که از مری گرفته می‌شود توسط دوربینی که بر لوله نصب شده به مانیتور منتقل می‌شود و پزشک معالج می‌تواند به خوبی مری شما را مورد بررسی قرار دهد. به کمک این دستگاه پزشکان می‌توانند تصاویر مری شما را بزرگ‌تر کنند و با جزئیات بیشتری به بررسی بیماری شما و مقدار شدت آن بپردازند. پزشک شما زمانی باید این روش را به شما معرفی کند که تمامی روش‌های غیر تهاجمی نتوانسته‌اند به بهبود شما کمک کنند.

جراحی لاپاراسکوپی آشالازی
جراحی لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

روش‌های جراحی لاپاراسکوپی آشالازی چیست؟

جراحی لاپاراسکوپی نیز مانند سایر جراحی‌های چند تکنیک دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

. میوتومی هلر

میوتومی هلر یک نوع از ازوفاگومیوتومی است. در این نوع عمل، جراح بخش کوچکی از عضلات حلقوی پایین مری (LES) را برمی‌دارد تا انقباضات غیرطبیعی این عضلات کاهش یابد. در این روند با کمک گرفتن از دستگاه لاپاراسکوپ و ایجاد سوراخ در دیواره‌ شکم، جراحی صورت می‌گیرد. به خاطر اینکه جراحی لاپاراسکوپی کم تهاجمی است در بیشتر موارد موفقیت آمیز است و خطر کمتری را نسبت به سایر روش‌های تهاجمی دارد. در این تکنیک معمولا و بسته به نیاز، پنج سانتی متر از عضله اسفنکتر را برش می‌دهند.

. میوتومی دهانی

میوتومی دهانی از سایر روش‌ها بهتر است به دلیل اینکه کم تهاجمی تر است. در این تکنیک بخش‌های از عضلات کناری مری، بالای معده و اسفنکتر برداشته می‌شود. با این کار عضلات مری شل می‌شوند و مری به حالت عادی خود برمی‌گردد.

. اتساع پنوماتیک

بعد از آن پزشک اقدام به به جای گذاری یک دریچه می کند تا با این دریچه از بروز ریفلاکس و بازگشت اسید معده و همنچنین مواد غذایی به مری جلوگیری شود.

مزایا و معایب جراحی لاپاراسکوپی آشالازی

جراحی لاپاراسکوپی نیز مانند سایر عمل‌ها دارای مزایا و معایبی است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

مزایا جراحی لاپاراسکوپی آشالازی

• کاهش ریسک ابتلا به مشکلات تنفسی
  • کاهش احتمال ایجاد فتق شکم در حین جراحی
  • کاهش ریسک التهابات و عفونت‌های ریه
  • بخیه کم برای زخم‌های ایجاد شده
  • مقدار خون ریزی کمتر نسبت به سایر جراحی‌های باز
  • درد کمتر نسبت به سایر جراحی‌های باز
  • دوره نقاهت کمتر در جراحی لاپاراسکوپی

معایب جراحی لاپاراسکوپی آشالازی

• هزینه بیشتر
  • نیاز به بیهوشی عمومی
جراحی لاپاراسکوپی آشالازی
هزینه جراحی لاپاراسکوپی آشالازی چقدر است؟

عوارض جراحی لاپاراسکوپی آشالازی

همه‌ی ما می‌دانیم که در تمامی نوع درمان ها در کنار بهبودی عوارضی نیز در انتظار ما خواهد بود. جراحی لاپاراسکوپی نیز از این ماجرا مستثنی نیست و دارای عوارضی است که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی آشالازی معمولاً خفیف است و به سرعت برطرف می‌شود. شایع‌ترین عوارض این جراحی عبارتند از:

• درد شکمی و متورم شدن شکم
  • عفونت زخم‌ها
  • نشت مایع از برش‌ها
  • ایجاد مشکل برای بعضی از اندام‌های داخل شکم
  • آریتمی قلبی و برخی مشکلات تنفسی به خاطر بی هوشی

البته این موارد را نگفتیم که شما را بترسانیم و اصلا جایی برای ترس نیست زیرا این عوارض به ندرت ممکن است ایجاد شود و معمولا جراحی لاپاراسکوپی آشالازی یک عمل سبک به حساب می‌آید. اصولا بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی بیمار را مرخص می کنند و تنها در بعضی از مواقع نیاز می‌شود تا بیمار را بستری کنند.

با وجود تمام این عوارض اگر شما به یک پزشک ماهر و مجرب مراجعه کنید قطعا موارد گفته شد کاهش میابد و جراحی بهتری را تجربه می‌کنید. ولی چنانچه به یک پزشک متخصص و با تجربه مراجعه نکنید ممکن است با عوارض دیگری مانند:

• ایجاد آسیب در مثانه و معده
  • آسیب دیدن برخی از شریان های اصلی
  • آمبولی ریوی

آشالازی و درمان‌های غیرجراحی

در مواقعی که دچار آشالازی خفیف باشید، ممکن است پزشک درمان‌های غیرجراحی مانند دارو درمانی یا پرتودرمانی را توصیه کند.

. دارو درمانی

داروهای زیر می‌توانند برای درمان آشالازی استفاده شوند و باعث بهبود شود.

• نیتروگلیسیرین: این دارو باعث شل شدن عضلات مری می‌شود.
  • اتوپروستالین: این دارو باعث افزایش حرکت مری می‌شود.
  • مهارکننده‌های پمپ پروتون: این داروها برای کاهش مقدار اسید تولید شده در معده استفاده می‌شوند.

. پرتودرمانی

پرتودرمانی می‌تواند در این بیماری نیز به انسان کمک کند و باعث شل شدن عضلات مری شود. این روش معمولاً برای افراد مسن یا افرادی که نمی‌توانند جراحی شوند استفاده می‌شود.

عمل جراحی لاپاراسکوپی آشالازی
بیماری آشالازی چه ارتباطی با بیماری‌های دیگر دارد؟

ارتباط آشالازی و سایر بیماری‌ها چیست؟

ممکن است شما بیماری‌ها دیگری داشته باشید که با این بیماری به تداخل بخورد و یا باعث تشدید آن بیماری‌ها شود که در زیر بعضی از آن موارد را اشاره می کنیم.

. آشالازی و رفلاکس اسید

آشالازی می‌تواند باعث تشدید رفلاکس اسید شود. این امر به این دلیل است که (LES) به طور غیرطبیعی منقبض می‌شود و نمی‌تواند به طور کامل از معده در برابر اسید محافظت کند.

. آشالازی و سرطان

آشالازی با افزایش خطر ابتلا به سرطان مری در ارتباط است. با این حال، این خطر بسیار کم است و تنها در حدود 1 درصد از افراد مبتلا به آشالازی رخ می‌دهد.

. آشالازی و بارداری

آشالازی در دوران بارداری می‌تواند تشدید شود. این امر به این دلیل است که هورمون‌های بارداری می‌توانند باعث انقباض عضلات مری شوند.

هزینه جراحی لاپاراسکوپی آشالازی

هزینه جراحی لاپاراسکوپی آشالازی با چند معیار تعیین می‌شود که این معیارها شامل موارد زیر می‌شود.

• کلینیک و بیمارستان
  • تخصص پزشک معالج
  • زمان انجام جراحی
  • تجهیزات و ابزار به کار رفته
  • شرایط بیمار

به دلیل وجود موارد گفته شده ممکن است هزینه‌های متفاوتی از بیماران اخذ شود. متاسفانه باید گفت بیشتر بیماران به پزشکانی مراجعه می‌کنند که تخصص و تجربه کافی را در این زمینه ندارند و تنها هدفشان از این انتخاب پرداخت هزینه کمتر است. دکتر محمود حیدری با تجربه بیش از 5 سال در زمینه فلوشیپ لاپاراسکوپی و تخصص کافی سعی کرده است تا منصفانه ترین قیمت‌ها را در اختیار مراجعین و بیماران خود قرار دهد.

سخن آخر

بیماری آشالازی مربوط به حرکت مری است. به صورت خلاصه باید گفت که بیماری آشالازی حرکت بنداری تحتانی که در مری وجود دارد را مختل می‌کند و باعث می‌شود غذا در مری گیر کند. ممکن است در ابتدا این بیماری را با ریفلاکس معده اشتباه بگیرید زیرا یکی از علام این بیماری ریفلاکس است. اگر دید که این علائم مدت زیادی است که شما را درگیر خودش کرده بهتر است هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر محمود حیدری با سال‌ها تجربه در زمینه فلوشیپ لاپاراسکوپی بهترین گزینه برای شماست. شما می‌توانید با گرفتن شماره زیر به راحتی نوبت دریافت کنید. اگر همچنان سوالی برای شما باقی مانده در کامنت‌ها برای ما یادداشت کنید تا در زودترین زمان ممکن تیم ما به آن‌ها پاسخ دهد.

شماره تماس :