عمل جراحی چاقی و لاغری نتایج آن – مزایا و معایب

مصاحبه تلویزیونی با دکتر محمود حیدری

عمل جراحی چاقی یا جراحی لاغری روشی مرسوم و موثر در تمام دنیا می باشد که با تغییر در سیستم گوارش انسان به کاهش وزن و لاغری کمک زیادی می کند. افرادی که با رژیم غذایی و ورزش نتوانسته اند وزن مناسبی کم کنند یا به علت وزن بالا دچار عوارض و بیماری های چاقی شده اند، از جمله بیماری های چاقی شامل:

  • بیماری قلبی و سکته مغزی
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • برخی از سرطان ها
  • بیماری کیسه صفرا و سنگ صفرا
  • آرتروز
  • نقرس
  • و…
    بهترین روش برای کاهش وزن بدون بازگشت همین عمل عمل جراحی چاقی است.در ادامه به شما درباره انواع عمل جراحی چاقی را خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید.

انواع عمل جراحی چاقی:

• اسلیو معده
• بای پس معده
• حلقه معده
• پلیسه معده

اسلیو معده چیست ؟

این روش به عنوان یکی از بهترین عمل های عمل جراحی چاقی بخش زیادی از معده شخص خارج شده و فرد با خوردن حجم کمی از غذا به سرعت احساس سیری می کند، در نهایت فرد هم دیرتر گرسنه می شود و هم کمتر غذا میخورد در نتیجه سرعت لاغری در این عمل بسیار بالا و خوب می باشد.

عمل جراحی چاقیمراحل انجام جراحی اسلیو معده

1. برش های کوچکی در دیواره شکم ایجاد می شود (قطر تروکار ۱۵ میلی متر یا ۰.۶ اینچ است).
2. معده بازرسی می شود. رگهای خونی در طرف جانبی معده تقسیم می شوند.
3. یک لوله بوگی داخل معده قرار می گیرد و به عنوان سایزر اندازه معده جدید عمل می کند.
4. با شروع از ۶ سانتی متر از پیلوروس ، از منگنه برای تقسیم معده به دو قسمت استفاده می شود.
5. زمانی که معده به دو قسمت تقسیم شد قطعه ی برداشته شده که حدود ۸۰ درصد اندازه ی اصلی معده است ، از یک برش کوچک خارج می شود. بسیاری از بیماران با برداشتن این قسمت دیگر احساس گرسنگی نمیکنند.

بای پس معده چیست ؟

جراحی بای پس معده به تکنیکی گفته می شود که در آن معده به یک کیسه بالایی کوچک و یک کیسه بسیار بزرگتر تقسیم شده و سپس بخشی از روده کوچک به کیسه بالایی معده که حجم کوچکی دارد مرتبت می شود تا مواد غذایی به سرعت وارد روده کوچک شود، این روش منجر به کاهش قابل توجهی در حجم عملکرد معده می شود.

بای پس معده
معمولا این جراحی به وسیله ی روشی به نام لاپاراسکوپی انجام میگیرد. در این روش به علت عبور حجم زیادی از غذا، مواد مغذی کمتری جذب بدن خواهد شد.
در این روش توجه به دسترالعمل های پزشک معالج بسسیار قابل توجه خواهد بود چون دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن خود خواهید شد.

حلقه معده چیست ؟

در روش حلقه یا باندینگ معده حلقه ای به دور قسمت فوقانی معده بسته می شود و کیسه کوچکی در بالای معده بوجود می آید. در این روش کیسه کوچک به سرعت با غذای کم پر می شود و شخص دیگر قادر به خوردن غذای بیشتر نیست.

عمل جراحی چاقی
پس از جراحی ، رعایت رژیم غذایی سخت فقط با مایعات، همراه با ورود تدریجی غذاهای نرم تا ۶ هفته ضروری است.
روش حلقه معده یا جراحی باندینگ معده قابل تنظیم بوده و حتی برگشت پذیر خواهد بود یعنی شخص پس از مدتی می تواند حلقه یا باند دور معده را در بیاورد. باندینگ معده در نوع خود کم تهاجمی ترین عمل جراحی است.

پلیسه معده چیست ؟

جراحی پلیسه معده به روش لاپاراسکوپی و با ایجاد چند برش کوچک روی شکم انجام می گیرد. در این جراحی، متخصصان به کمک یک دوربین (لاپاراسکوپ) و ابزار های جراحی که از این برش ها وارد ناحیه شکم شده است، معده را روی خود جمع می کنند تا اندازه آن کاهش یابد.

پلیسه معده
در این روش نتیجه بهبودی سریعتر و جای زخم آن کمتر از جراحی باز است. اقامت در بیمارستان به طور معمول ۲۴ تا ۴۸ ساعت است و زمان بهبودی ممکن است متفاوت باشد ، اما بیماران به طور کلی می توانند طی هفت تا ۱۰ روز به کار و فعالیت های عادی خود بازگردند.

لاپاراسکوپی چی هست؟

در اکثر جراحی های چاقی از روش لاپاراسکوپی استفاده می شود، جراحی های قفسه سینه و شکمی که در گذشته انجام می‌شده است بیشتر جراحی باز بوده است. بعدها در حدود شصت الی هفتاد سال گذشته، علمی به نام جراحی لاپاراسکوپی به علم پزشکی اضافه شد در جراحی لاپراسکوپی کاری که انجام می‌شود این است که به جای برش بسیار بزرگی که در شکم یا قفسه سینه انجام می‌شود با چند برش نیم تا یک سانتی متری در شکم و با کمک ابزار و وسایل خاص و همچنین دوربین هایی که وارد شکم شود، جراحی انجام می شود.

مزیت های فوق العاده جراحی لاپاراسکوپی چیست ؟
جراحی لاپاراسکوپی بدین صورت می‌باشد که از حاشیه ناف مریض یک برش نیم تا یک سانتی متری ایجاد می شود و دوربین های مخصوصی که دید پزشک را هجده برابر می کند یعنی پزشک هجده برابر بزرگ تر فضای شکم را نگاه می‌کند. همچنین دوربین های مخصوص این جراحی سر خم هستن و می توانند دید مستقیم و یا دید از کنار به پزشک بدهند. بنابراین زاویه دید پزشک را بیشتر می‌کنند تا جراحی به خوبی انجام شود.

چه کسانی مناسب عمل جراحی چاقی می باشند؟

۱-افرادی با شاخص توده ی بدنی بالای ۴۰
۲-افراد با شاخص توده ی بدنی بین ۳۵ تا ۴۰ و دارای بیماری همراه چاقی مثل:کبد چرب،مشکلات قلبی و عروقی،اپنه انسدادی خواب،مشکلات استخوانی و مفاصل،دیابت،فشار خون،بالا بودن چربی خون و مشکلات تنفسی و … میباشند
۳- در بیماران دیابتی با شاخص توده ی بدنی ۳۲.۵ تا ۳۵ که دیابت غیر قابل کنترل علی الرغم دریافت حداکثر دوز داروی خوراکی و انسولین دارند

اقدامات قبل عمل جراحی چاقی که باید انجام شود:

۱- سونوگرافی کامل شکم و لگن :جهت بررسی وضعیت کبد،کیسه صفرا و تشخیص بیماریهای ناشناخته
۲- انجام اندوسکوپی کامل معده و قسمت ابتدای روده باریک
۳- انجام تست تنفسی
۴- نوار قلب
۵- انجام ازمایشات کامل
در صورتی که تمام موارد بالا انجام شد و مشکلی وجود نداشت اجازه جراحی داده میشود. در صورتی که هر کدام از ازمایشات انجام شده اختلال داشته باشند درمان لازم جهت اصلاح ان پارامتر ازمایشگاهی داده شود.

    4.1/5 - (131 امتیاز)

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات