کولیک صفراوی یعنی چه؟ – راه های درمان

کولیک صفراوی

کولیک صفراوی چیست؟

کولیک صفراوی ،زمانی اتفاق می افتد که  قولنج (درد ناگهانی) به دلیل انسداد موقت مجرای کیستیک از یک کیسه صفرا اتفاق می افتد.به طور معمول ، درد در قسمت راست بالای شکم است. درد معمولاً از 15 دقیقه تا چند ساعت طول می کشد.

این بیماری از جمله بیماری های ناشی از چاقی است.

درمان حملات کیسه صفرا به طور معمول جراحی برای برداشتن کیسه صفرا است. سنگ صفرا شایعترین دلیل کولیک صفراوی است. اگر سنگ صفراوی هر یک از این مجاری را مسدود کند ، جریان طبیعی صفرا به روده مختل می شود. سلولهای عضلانی موجود در مجرای صفراوی به شدت منقبض می شوند تا سنگ را منتقل کنند و باعث درد قولنج صفراوی شوند. تنگی مجرای صفراوی یا تومور همچنین می تواند جریان صفرا را مسدود کرده و باعث قولنج صفراوی شود.

فرد مبتلا به قولنج صفراوی معمولاً از درد یا احساس فشار در قسمت فوقانی شکم شکایت دارد. این درد می تواند در مرکز شکم فوقانی دقیقاً زیر استخوان سینه یا قسمت بالایی سمت راست شکم نزدیک کیسه صفرا و کبد باشد. در بعضی از افراد ، درد شکم به سمت تیغه راست شانه گسترش می یابد. بسیاری از افراد حالت تهوع و استفراغ نیز دارند.

از آنجا که نشانه های کولیک صفراوی معمولاً به دلیل تقاضای دستگاه گوارش به صفرا ایجاد می شود ، به ویژه پس از وعده های غذایی پر کلسترول اتفاق می افتد.این نشانه ها  همچنین می تواند هنگامی بروز کند که فردی که روزه گرفته است ناگهان افطار کرده و وعده غذایی بسیار بزرگی بخورد.

چگونه باید بفهمیم که مبتلا به کولیک صفرا شده ایم؟

سنگ صفرا از طریق رسوب تکه سنگ هایی که جمع می شوند و سنگ تشکیل می دهند ، رخ می دهد. شایع ترین شکل ، سنگهای صفراوی کلسترول است. اشکال دیگر شامل کلسیم ، بیلی روبین ، رنگدانه ها و سنگهای صفراوی مخلوط است. سایر مواردی که علائم مشابهی ایجاد می کنند شامل آپاندیسیت ، زخم معده ، پانکراتیت و بیماری ریفلاکس معده – مری هستند.

پس از توصیف علائم ، پزشک معاینه جسمی را انجام می دهد ، و توجه ویژه ای به قسمت  فوقانی  راست شکم (ناحیه کبد و کیسه صفرا) دارد. سونوگرافی ، همان روش بدون درد که برای تولید تصاویر نوزادان در رحم استفاده می شود ، می تواند برای تولید تصاویر شکم شما استفاده شود تا پزشک بتواند به دنبال سنگ صفرا باشد. آزمایش خون نیز ممکن است انجام شود ، به خصوص اگر تب دارید یا درد شما ادامه دارد.

زمان درد های ناشی از کولیک صفراوی

تا زمانی که سنگ کیسه صفرا دارید در معرض خطر تکرار کولیک صفراوی هستید. همچنین 25 درصد احتمال دارد که طی 10 تا 20 سال به کوله سیستیت حاد یا عارضه دیگر سنگ صفرا مبتلا شوید.  بیشتر قسمت های کولیک صفراوی پس از 1 تا 5 ساعت می گذرد. بعد از گذشت شدیدترین درد ، شکم شما ممکن است حدود 24 ساعت به صورت خفیف درد کند.

جلوگیری

از آنجا که کولیک صفراوی معمولاً مربوط به سنگ صفرا است ، با کنترل عوامل خطر سنگ کیسه صفرا می توان از بروز آن جلوگیری کرد. برخی از این عوامل خطر مانند وراثت ، افزایش سن و بارداری ، بخشی طبیعی از زندگی است. موارد دیگر ، مانند چاقی و رژیم غذایی پرچرب ، از عواملی هستند که می توانید از طریق یک سبک زندگی سالم اصلاح کنید. زنانی که یائسه می شوند و از استروژن استفاده می کنند نیز بیشتر دچار کولیک صفراوی می شوند.

بعد از آگاهی از کولیک صفراوی چه کنیم ؟

در ابتدا ، پزشک ممکن است داروهای مسکن را تجویز کرده و شما را به داشتن رژیم بدون چربی تشویق کند. اگر بخشی از کولیک صفراوی بخصوص شدید باشد ، یا دوره کولیک مجدداً بطور مرتب دوباره بچرخد. معمولاً جراحی برای برداشتن کیسه صفرا (کوله سیستکتومی) توصیه می شود. این روش را می توان از طریق برش های کوچک با استفاده از ابزاری به نام لاپاراسکوپ انجام داد. این روش معمولاً فقط به یک اقامت کوتاه در بیمارستان نیاز دارد. پرکاربردترین روش درمانی در افرادی که از سنگ کیسه صفرا  رنج می برند روش لاپاراسکوپی است که در بیش از 90 درصد موارد هیچ عارضه ای ندارد.

اگر جراحی انجام نشود و علائم کولیک صفراوی پایدار باشد ، ممکن است از دارویی برای حل سنگهای صفراوی استفاده شود. با این حال ، این دارو گران قیمت است و ممکن است ماهها یا سالها طول بکشد. همچنین ، فقط سنگ های کوچک حل می شوند. به ندرت ، دارو برای حل سنگهای صفراوی با روشی به نام لیتوتریپسی موج شوک همراه است. اما ، در بسیاری از افرادی که تحت درمان دارویی قرار دارند ، سنگهای صفراوی طی چند سال دوباره خواهند شد.

چه زمانی باید با دکتر تماس بگیریم؟

هر زمان که شکم درد شدید ، همراه با حالت تهوع و استفراغ دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید. اگرنشانه های کولیک صفراوی دارید و ناگهان تب و لرز دارید ، این ممکن است عفونت کیسه صفرا را نشان دهد ، بنابراین بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.