عوارض جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان را بشناسید!

عوارض جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان

بسوزید و بسازید! این جمله یکی از شایع‌ترین توصیه‌هایی‌ست که دیگران به فردی که کیست تخمدان دارد می‌کنند. اگر خودمان به آن مبتلا نشده نباشیم، حتماً خانم‌هایی را دیده‌ایم که دردهای شدیدی را مخصوصاً در روزهای عادت ماهانه‌ی خود تجربه می‌کنند و علت آن وجود کیست تخمدان است. بسیاری از کسانی که این درد را تحمل می‌کنند از عوارض جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان و داروهای موجود واهمه دارند.

اما باید این را بدانید که تکنیک لاپاراسکوپی مانند سایر جراحی‌های تهاجمی نیست. عمل لاپاراسکوپی با ایجاد عارضه‌هایی فوق‌العاده کم‌تر از جراحی‌های دیگر، باعث محبوبیت زیادی بین مردم و پزشکان شده‌است.

در این نوشته می‌خواهیم شما را با این عوارض و راه‌های پیشگیری از بروز آن‌ها آشنا کنیم تا با خیال راحت دست به انتخاب زده و از درد و ناراحتی کیست‌های به‌وجود‌آمده راحت شوید.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان به نسبت جراحی‌های دیگر کمتر است.

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان، کیسه‌ای شبیه به تاول است که در غشای تخمدان ایجاد شده و معمولاً با مواد مایع پر می‌شود. انواعی از کیست‌ها در دوره‌ی قاعدگی به وجود می‌آیند که اغلب بی‌ضررند و خودبه‌خود از بین می‌روند.

گاهی ممکن است وجود این کیست‌ها با مشکلات آزاردهنده‌ای همراه باشد که شروع درمان را ضروری می‌کند. انتخاب نوع روش درمان به عوامل مختلفی مانند سن، علائم و شرایط، وضعیت یائسگی بیمار و اندازه‌ی کیست بستگی دارد.

معمولاً اگر علائم خاصی بروز کند، کیست بزرگ باشد و بیشتر از مدت مشخصی در تخمدان باقی بماند یا رشد کند؛ توصیه می‌شود که آن را با جراحی خارج کنند. تکنیکی که عموماً برای جراحی استفاده می‌شود، لاپاراسکوپی است. در این روش، جراح برش‌های کوچکی بر پوست ایجاد کرده و با استفاده از لاپاراسکوپ، کیست را خارج می‌کند.

لاپاراسکوپی یکی از روش‌های جراحی‌ست که به خاطر دوره‌ی نقاهت کوتاه و بهبودی سریع پس از عمل، محبوب و شناخته‌شده است. به کمک آن انواعی از عمل‌های جراحی را می‌توان انجام داد که لاپاراسکوپی تخمدان یکی از آن‌هاست.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان چیست؟

هر نوع جراحی ممکن است با عارضه‌هایی همراه باشد. لاپاراسکوپی با وجود به حداقل‌رساندن عوارض از این قاعده مستثنی نیست. در این قسمت می‌خواهیم بعضی از عوارضی که ممکن است بعد از عمل به آن دچار شوید را به شما معرفی کنیم.

۱. درد و سوزش

طبیعی‌ست که پس از عمل در ناحیه‌ی بخیه‌ها درد و سوزش احساس کنید. برای رفع این ناراحتی، پزشک برای شما داروهای مسکن تجویز می‌کند.

۲. عفونت

بروز عفونت در جای زخم و یا در مثانه یکی از عوارض احتمالی این جراحی‌ست. مصرف به‌موقع و منظم آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده و انجام دستورالعمل‌های پزشک در رابطه با چگونگی مراقبت از محل زخم، این عارضه را به خوبی کنترل خواهد کرد.

بروز عفونت ممکن است از عوارض جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان باشد.

۳. نفخ

بعضی از داروها باعث تأخیر در عملکرد معده شده و در نتیجه باعث نفخ روده می‌شود. برای بهبود آن طبق نظر پزشک می‌توان شکم را ماساژ داد و یا پیاده‌روی کرد. همچنین مصرف  داروهای مخصوص نیز کمک‌کننده است.

۴. آسیب‌دیدن بافت‌های دیگر

احتمال آسیب‌دیدگی اندام‌های داخلی و بافت‌ها حین جراحی همیشه وجود دارد. ممکن است اندام‌هایی مثل روده و مثانه دچار آسیب‌های جزئی شوند و یا عروق خونی صدمه ببینند. این زخم‌ها به مرور زمان ترمیم خواهند شد. اگر بیمار دچار مشکلات جدی شود، باید پزشک خود را در جریان بگذارد.

۵. چسبندگی

چسبندگی و آسیب‌های لگنی یکی از عوارض جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان است که احتمال دارد بر باروری تأثیر بگذارد. البته داروها و روش‌های درمانی وجود دارند که چسبندگی ایجادشده را رفع می‌کنند.

۶. عوارض بیهوشی

احساس خستگی، گیجی، سردرد، سرگیجه، تهوع و… همگی از عوارض مواد بی‌حس‌کننده یا بیهوشی هستند. بعد از ریکاوری، به مرور این مشکلات بهبود میابند.

۷. خون‌ریزی

رعایت این نکته مهم است که در دوره‌ی نقاهت از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید تا زخم‌ها سریع‌تر بهبود بیابند و دچار خون‌ریزی نشوید. در مورد نوع ورزش و فعالیت‌های روزمره‌ی خود با پزشک صحبت کنید.

۸. لخته‌شدن خون

ممکن است در افراد مستعد به علت بی‌حرکت بودن پاها طی جراحی، در سیاهرگ‌های اندام تحتانی لخته‌های خون تشکیل شوند. با دادن شرح حال دقیق از وضعیت سلامتی خود و سابقه‌ی بیماری‌ها و همچنین مصرف داروهای رقیق‌کننده‌ی خونِ تجویزشده توسط پزشک، از وقوع آن پیشگیری کنید.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان بارداری را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

اگر بعد از لاپاراسکوپی دچار مشکل چسبندگی شده باشید یا آسیب‌هایی در قسمت لگن برایتان پیش آمده باشد، ممکن است برای بارداری با مشکلاتی مواجه شوید. در غیر این صورت، خطری آن را تهدید نمی‌کند و می‌توانید طبق روال معمول اقدام به بارداری کنید.

بعد از لاپاراسکوپی می‌توانید بارداری موفقی داشته باشید.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان بیشتر چه کسانی را درگیر می‌کند؟

بعضی از افراد به خاطر سوابق یا بیماری‌های زمینه‌ای که دارند، ممکن است بیشتر در معرض عوارض بعد از عمل قرار بگیرند. بانوانی که اضافه وزن و یا کاهش وزن زیادی دارند، قبلاً تحت جراحی‌های شکمی قرار گرفته‌اند، سابقه‌ی عفونت‌های شکم و لگن داشته‌اند و یا به بیماری‌های رحمی مانند آندومتریوز دچارند باید مراقبت‌های بیشتری انجام دهند.

سخن پایانی

با خواندن این نوشته شما با عوارض جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان آشنایید و می‌دانید برای پیشگیری و کنترل آن‌ها چه اقدامات مورد نیازی را باید انجام بدهید.

دکتر محمود حیدری یکی از بهترین فوق‌تخصصان در این زمینه است. شماره‌ی تماس زیر راهی برای برقراری ارتباط با دکتر حیدری و مشورت با اوست، تا بتوانید با خیالی آسوده قدم در راه درمان خود بگذارید: