رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده؛ از روز اول تا بعد از یک ماه!

رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده

جراحی لاغری راه جدیدی برای رسیدن به وزن ایده‌آل است که این روزها طرفدارهای زیادی پیدا کرده و دارد روزبه‌روز شایع‌تر می‌شود. جراحی اسلیو معده یکی از روش‌های مهم جراحی لاغری است. شاید شما این جراحی را انجام داده‌اید، یا این‌که برای لاغر شدن به فکر انتخاب این راه افتاده‌اید. اگر این‌طور است، حتما سوال‌های خیلی مهمی در ذهن‌تان وجود دارد؛ مثل این‌که «بعد از عمل، چه غذاهایی باید بخورم و کدوم غذاها رو نباید بخورم؟ چه غذاهایی برام مفیده و چه غذاهایی بعد از عمل لاغری ممنوعه؟»

حق دارید. سوال‌های خیلی مهمی هستند. ما هم می‌خواهیم در این‌جا خیلی جامع و کامل به این سوال‌ها جواب بدهیم. آماده‌اید برویم سر اصل مطلب؟!

راستی، اگر اطلاعات زیادی درباره‌ی جراحی لاغری ندارید، هیچ‌جای نگرانی نیست. روی لینک‌های زیر بزنید و اطلاعات‌تان را درباره‌ی جراحی لاغری بالا ببرید.

بهترین دکتر جراحی لاغری

جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاغری

جراحی چاقی

اهمیت رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده

نکته‌ی مهمی وجود دارد که باید به شما بگوییم. جراحی لاغری و عمل اسلیو معده با چنان سرعتی شما را به وزن ایده‌آل می‌رساند که خودتان و اطرافیان‌تان تعجب خواهید کرد. با وجود این، نباید فراموش کنید که علاوه بر خود جراحی اسلیو معده، مراقبت‌های بعد از آن هم خیلی مهم است. اهمیت این مراقبت‌ها چنان بالا است که می‌شود گفت نیمی از روند شگفت‌انگیز لاغرشدن شما بستگی به رعایت آن‌ها دارد. مراقبت‌هایی مثل:

  • رژیم غذایی مناسب
  • ورزش
  • داروها و مکمل‌های مورد نیاز

می‌توان گفت رژیم غذایی مناسب، مهم‌ترین مراقبت بعد از این جراحی است. اهمیت رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده تنها به دلیل این نیست که شما زودتر و بیشتر وزن کم کنید. علت مهم دیگری هم دارد. رعایت این رژیم غذایی از بروز عوارض جراحی اسلیو معده هم جلوگیری می‌کند؛ عوارضی مانند اسهال، حالت تهوع، استفراغ، یبوست و نشتی معده.

رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده چگونه است؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، شروع این رژیم با آب و مایعات است. کم‌کم غذاهای آبکی و رقیق هم وارد سفره‌ی شما خواهد شد. بعد از مدتی، غلظت غذاها را می‌توانید بیشتر کنید و غذاهای نرم و پوره‌ای هم میل کنید. در نهایت، غذاهای جامد هم جای خودشان را در سفره‌ی شما باز خواهند کرد.

نکات مهم در رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده

بعد از عمل اسلیو معده، معده‌ی شما بسیار کوچک‌تر از قبل خواهد شد. در روزهای اول، معده‌ی شما ظرفیت خیلی کمی برای غذا دارد؛ به‌طوری که بعد از خوردن حدودا دو تا سه قاشق غذاخوری، احساس می‌کنید کاملا سیر شده‌اید. پس یکی از نکات مهم این است که بعد از جراحی اسلیو معده، هرگز نباید پرخوری کنید و به معده‌ی خود فشار بیاورید. همچنین، در روزهای ابتدایی، معده‌ی شما توان هضم غذاهای سفت و جامد را ندارد. به همین دلیل در ابتدا فقط باید از آب و مایعات استفاده شود.

ممکن است بعد از عمل اسلیو معده، غذای زیادی بخورید و آن را بالا بیاورید. نگران نباشید. کاملا طبیعی است. معده‌ی شما هنوز نمی‌تواند حجم زیادی از غذا را در خود جای بدهد.

شاید با شنیدن جملات قبل، نگران شده باشید. بله، حق دارید. یکی از لذت‌های بزرگ آدم‌ها در زندگی، خوردن غذاهای خوشمزه و لذیذ است. خبر خوش ما برای شما این است که قرار نیست جراحی لاغری شما را از این لذت بزرگ محروم کند. البته باید چند ماه به معده‌ی خود فرصت بدهید.

در طول این مدت، معده‌ی شما کش می‌آید و کمی بزرگ‌تر می‌شود. بعد از آن، می‌توانید مثل بقیه‌ی اعضای خانواده‌تان با خیال راحت از غذاهای جامد و خوشمزه لذت ببرید.

مراحل رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده

حالا وقت آن رسیده که رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده را از همان روزی که از اتاق عمل بیرون می‌آیید تا چندین ماه بعد از آن با زمان‌بندی خیلی جزئی‌تر برای شما توضیح بدهیم. حاضرید؟

مرحله‌ی اول؛ روز اول تا هفتم

عصر همان روزی که جراحی شما تمام می‌شود، آزمایشی روی شما انجام خواهد شد. هدف این آزمایش این است که پزشک متوجه شود معده‌ی شما نشتی دارد یا نه. این آزمایش به وسیله‌ی محلول آبی‌رنگی انجام می‌شود که اسم علمی آن «بلودو متلین» است. اگر معده‌ی شما نشتی نداشته باشد، شما می‌توانید به اندازه‌ی دو تا سه لیوان آب و چای بنوشید. اگر مشکل خاصی نداشته باشید، تا صبح روز بعد از جراحی از بیمارستان مرخص می‌شوید.

در هفته‌ی اول، شما باید هر روز حداقل هشت تا ده لیوان مایعات مختلف مصرف کنید. البته حواس‌تان باشد معده‌ی خود را غافل‌گیر نکنید! این مقدار از مایعات باید خیلی تدریجی و آرام‌آرام میل شوند. یعنی هر پنج یا ده دقیقه یک بار، چند جرعه‌ی کوچک بنوشید.

مایعاتی که می‌توانید در روز اول بنوشید عبارت است از:

  • آب
  • چای
  • آبمیوه‌ی رقیق‌شده

در روزهای اول، از سیب و انگور و هویج برای تهیه‌ی آبمیوه استفاده کنید. آبمیوه‌ای که میل می‌کنید باید کاملا صاف‌شده باشد و هیچ پالپی داخل آن نباشد. همچنین، باید آن را با آب تصفیه‌شده رقیق کنید. برای این کار، یک لیوان آبمیوه را با چهار یا پنج لیوان آب تصفیه‌شده مخلوط کنید و بعد کم‌کم آن را میل کنید. در طول چهار تا پنج روز آینده می‌توانید غلظت آبمیوه را به تدریج بیشتر کنید.

در روز دوم باید دو تا سه لیوان از مجموع مایعات مصرفی خودتان را به موارد زیر اختصاص دهید:

  • آب سوپ (سوپ بدون هرگونه مواد سفت و جامد)
  • عصاره‌ی گوشت

روز سوم بعد از جراحی، یکی از هشت تا ده لیوان مایعات شما باید به شیر اختصاص پیدا کند. در روز چهارم هم از مجموع هشت تا ده لیوان مایعات، یک لیوان ماست رقیق‌شده میل کنید.

رژیم غذایی روز پنجم تا هفتم هم به همین شکل است؛ یعنی همان برنامه‌ای را که در روز چهارم داشتید، در روزهای پنجم تا هفتم هم تکرار کنید.

مرحله‌ی دوم؛ روز هشتم تا چهاردهم

همان‌طور که قبلا به شما گفتیم، غذاهای شما با گذشت زمان غلیظ‌تر خواهند شد. بعد از گذشت یک هفته، تغییر خوشحال‌کننده‌ای در رژیم غذایی شما ایجاد می‌شود. در روز هشتم تا چهاردهم شما باید علاوه بر هشت تا ده لیوان مایعاتی که قبلا میل می‌کردید، هر روز غذاهای زیر را هم استفاده کنید:

  • آب سوپ، روزانه دو تا سه لیوان
  • شیر، روزی یک لیوان
  • عصاره‌ی گوشت، روزی یک لیوان
  • ماست کم‌چرب، ترجیحا ماست یونانی، روزانه یک کاسه
  • کشک مایع، در هر روز پنج تا شش قاشق

مرحله‌ی سوم؛ روز پانزدهم تا پایان ماه اول

رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده

یک خبر خوب! از هفته‌ی سوم، معده‌ی شما آماده‌‌ی پذیرایی از غذاهای متنوع‌تر می‌شود. بالاخره می‌توانید در کنار آب، مایعات و غذاهای آبکی و رقیق، غذاهای دیگری هم نوش جان کنید. البته زیاد عجله نکنید. هنوز برای غذاهای کاملا سفت و جامد زود است. در این دو هفته، روزانه غذاهای زیر برای شما تجویز می‌شود:

  • سوپ نرم و کاملا پخته‌شده
  • پوره‌ی سیب‌زمینی، پنج تا شش قاشق
  • فرنی آرد برنج، پنج تا شش قاشق
  • حریره‌ی بادام، پنج تا شش قاشق
  • پوره‌ی میوه‌جات نرم و کاملا له‌شده؛ مثل سیب، هویج، خیار، هلو، شلیل، انبه، هندوانه و طالبی

دقت کنید که نباید در حریره‌ی بادام و فرنی از قند یا شکر استفاده کنید. میل به شیرینی زیادی دارید؟ اصلا جای نگرانی نیست! اگر دوست دارید این غذاها را به‌صورت شیرین میل کنید، می‌توانید خرما را پوست بکنید و با آن‌ها میکس کنید.

مرحله‌ی چهارم؛ بعد از یک ماه

تبریک می‌گوییم! روزهای سختِ رژیم غذاییِ بعد از جراحی اسلیو معده تمام شد. حالا می‌توانید مثل بقیه‌ی اعضای خانواده‌تان غذا بخورید؛ چه مایع و آبکی باشد، چه سفت و جامد. محدودیت خاصی برای شما وجود ندارد. فقط یک سری نکات راحت و کوچک دیگر هست که باید در آینده حواس‌تان به آن‌ها باشد:

  • سر سفره اصلا عجله نداشته باشید. خیلی آرام و باحوصله غذا بخورید و آن را خوب بجوید.
  • غذاهایی را که پروتئین بالایی دارند، بیشتر استفاده کنید؛ مثل گوشت قرمز و سفید، ماهی، میگو و حبوبات.

و در آخر، حواس‌تان باشد هر روز موارد زیر را نوش جان کنید:

  • چهار تا پنج واحد میوه (منظور از یک واحد، یک میوه‌ی متوسط مثل سیب، موز، پرتقال یا گلابی است، یا نصف بعضی از میوه‌ها مثل گریپ‌فروت، یا یک‌چهارم لیوان از میوه‌های ریز، مثل توت،‌ انگور و انار)
  • مغزهای مختلف؛ پنج عدد پسته، پنج عدد گردو، بیست عدد کشمش
  • پنج عدد کشک جامد کوچک
  • یک لیوان شیر
  • یک کاسه ماست
  • چهار عدد خرمای پوست‌کنده
  • حداقل چهار تا شش لیوان آب

حالا، بعد از یک ماه تلاش و مراقبت، می‌توانید هم از خوردن غذاهای موردعلاقه‌تان لذت ببرید، هم از رسیدن به وزن ایده‌آل و تناسب اندام‌تان. چی بهتر از این؟! ما هم از خوشحالی شما خوشحال هستیم.

    4.9/5 - (8 امتیاز)

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات