اسلیو معده چیست؟ – درمان سریع چاقی – لاغری سریع

اسلیو معده
مدت زمان مطالعه: 16 دقیقه

هر چه لازم است درباره عمل اسلیو معده بدانید

اسلیو معده نوعی جراحی چاقی است که در آن بخش قابل توجهی از معده برداشته میشود و باعث بی میلی اجباری بیمار به خوراکی ها میشود؛ در این جراحی حدود 80% معده بیمار و بخشی که باعث تولید هورمون گرلین Ghrelin (هورمونی که نقش قابل توجهی در ایجاد حس گرسنگی دارد) برداشته می شود.

این اطلاعات برای اکثریت قریب به اتفاق بیمارانی است که جراحی لاپاراسکوپی انجام می دهند.
اقامت در بیمارستان: جراحی شما حدود یک ساعت طول خواهد کشید. احتمالاً یک شب را در بیمارستان خواهید گذراند.

این عمل لاغری، نوعی جراحی چاقی با هدف کاهش وزن است. این روش جراحی توسط لاپاراسکوپی انجام می‌شود و برای انجام آن فقط به ایجاد چند برش کوچک در جداره شکم نیاز است.

در طول جراحی اسلیو معده، حدودا ۸۰% از معده حذف می‌شود و بعد از جراحی یک معده کوچک به شکل موز یا آستین باقی خواهد ماند.

محدود کردن اندازه معده میزان غذای مصرفی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، این روند تغییرات هورمونی را در بدن ایجاد می‌کند که به کاهش وزن کمک می‌کنند. همین تغییرات هورمونی، به درمان بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن، مثل فشار خون بالا یا بیماری قلبی هم کمک می‌کنند.

تغییراتی که عمل اسلیو معده در زندگی ایجاد می‌کند

  • عمل اسلیو کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.
  • حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از وزن اضافه بیمار، در سال اول کاهش می‌یابد.
  • بیماری‌های وابسته به چاقی مثل دیابت، کبدچرب، فشارخون و … بهبود پیدا می‌کند.
  • اشتها و میل به خوردن کاهش می‌یابد.
  • حس گرسنگی کم می‌شود.

هدف از انجام جراحی اسلیو چیست؟

به طور کلی با انجام جراحی لاغری اسلیو دو هدف را دنبال می‌شود:

  • کاهش حجم معده و غذای ورودی
  • کاهش مقدار جذب مواد غذایی با حذف بخشی از دستگاه گوارش

در نتیجه دو مورد بالا، زمینه ساز کاهش وزن خواهند بود. چیزی که پزشکان در عمل اسلیو معده به دنبالش هستند، کاهش وزن از طریق کاهش حجم معده است.

اسلیو معده برای چه کسانی مناسب است؟

برای اطمینان از اینکه آیا این جراحی برای شما مناسب است یا خیر بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. در این مقاله چند مورد از شرایطی که بیمار باید داشته باشد را ذکر میکنیم.

  • با دنبال کردن رژیم غذایی مناسب، تمرینات ورزشی و کمک دارو نتوانسته باشد وزن زیادی کم کند.
  • شاخص توده بدنی حداقل بیشتر از ۴۰ باشد و چاقی مفرط داشته باشد.
  • در کنار چاقی ، بیماری هایی مرتبط با چاقی مانند دیابت یا فشار خون بالا داشته باشد.
  • به هیچگونه مواد اعتیاد آور اعتیاد نداشته باشد.
  • بیماری روانشناختی نداشته باشد و آمادگی تغییر عادات غذایی را داشته باشد یا اینکه چاقی با بیماری روانشناختی ارتباط داشته باشد.
  • از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد.

مراحل انجام عمل اسلیو معده

اسلیو معده

  1. برش های کوچکی در دیواره شکم ایجاد می شود (قطر تروکار ۱۵ میلی متر یا ۰.۶ اینچ است).
  2. معده بازرسی می شود. رگهای خونی در طرف جانبی معده تقسیم می شوند.
  3. یک لوله بوگی داخل معده قرار می گیرد و به عنوان سایزر اندازه معده جدید عمل می کند.
  4. با شروع از ۶ سانتی متر از پیلوروس ، از منگنه برای تقسیم معده به دو قسمت استفاده می شود.
  5. زمانی که معده به دو قسمت تقسیم شد قطعه ی برداشته شده که حدود ۸۰ درصد اندازه ی اصلی معده است ، از یک برش کوچک خارج می شود. بسیاری از بیماران با برداشتن این قسمت دیگر احساس گرسنگی نمی‌کنند.
عمل اسلیو و رفلاکس معده؛ درمان رفلاکس بعد از عمل اسلیو
مطالعه مطلب

مزایای عمل جراحی اسلیو معده چیست؟

  • در نگاه اول به نظر می‌رسد که انجام عمل اسلیو فقط منجر به کاهش وزن می‌شود. اما این بزرگ‌ترین مزیت اولیه انجام این عمل است. این عمل می‌تواند منجر به بهبود شرایط مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع ۲ ، آپنه خواب ، فشار خون بالا ، بیماری کبد چرب و آرتروز شود.
  • این عوارض معمولاً کمتر از جراحی بای پس معده (gastric bypass) پیچیده است.
  • همانطور که باند معده نیاز دارد ، به جسم خارجی در بدن نیاز ندارد.
  • بیمارانی که جراحی چاقی دارند ، از جمله اسلیو معده، امید به زندگی ، سلامتی و کیفیت زندگی بالاتری نسبت به افراد مشابه دیگری دارند که انجام نمی دهند.
  • به طور كلی استفاده از داروهای ضد التهاب (NSAID) پس از جراحی اسلیو معده بی خطر است.

با عمل کوچک کردن معده کدام بیماری‌ها درمان می‌شوند؟

با اینکه جراحی اسلیو معده روشی تقریبا مدرن به نظر می‌رسد، اما مطالعات و تحقیقات زیادی راجب آن صورت گرفته است. در واقع هر سال تعداد زیادی مطالعه جهت بررسی و اثربخشی این جراحی انجام می‌شود.

نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که انجام این می‌تواند منجر به رفع کامل یا بهبودی چشمگیر در بسیاری از بیمار‌ها و مشکلات مربوط به چاقی شود. به عنوان مثال اکثر مطالعات از بهبود ۶۰ تا ۸۰ درصدی دیابت نوع ۲ در بیماران مبتلا به چاقی خبر می‌دهند.

با انجام این جراحی معده می‌توان باعث درمان کامل یا بهبودی زیادی در شرایط و بیماری‌های زیر شد:

بیماری های قلبی، آسم،مشکلات فشار خون، کلسترول بالا، آپنه خواب، انواع سرطان ها، بی اختیاری ادراری، سندروم تخمدان پلی کیستیک، میگرن، بیماری کبد چرب، درد مزمن، نقرس، افسردگی و سایر مشکلات روانی، ناباروری، تستوسترون پایین، مشکلات مفصلی

این‌ها تنها برخی از مزایای این عمل بود که مرتبط با سلامتی هستند. اما عمل اسلیو معده یک سری مزایای دیگری نیز دارد که سطح و کیفیت زندگی و سلامت افراد را بهبود می‌بخشد:

  • افزایش فعالیت‌های فیزیکی
  • افزایش اعتمادنفس
  • بهبودی در روابط زناشویی
  • بهبودی در روبط اجتماعی
  • افزایش طول عمر
  • بارداری

پس از جراحی اسلیو معده میزان کاهش وزن چقدر است؟

اسلیو معده

پیش بینی می‌شود که مقدار کاهش وزن بعد از جراحی اسلیو معده، بین ۵۰ تا ۷۰ درصد باشد. اما بیمارانی نیز هستند که تا ۸۰ درصد و حتی بیش‌تر، از کل اضافه وزن خود را از دست داده‌اند. که تقریبا با هیچ روش دیگری چه با جراحی چه بدون جراحی،  نمی‌توان تا این مقدار و به صورت ایمن وزن کم کرد.

میزان کاهش وزن در ماه‌های اولیه عمل اسلیو به شرح زیر است:

در ماه اول حدود ۸ کیلوگرم

در ماه دوم حدود ۷ کیلوگرم

درماه سوم حدود ۵ کیلو گرم

در ماه چهارمحدود ۴ کیلو گرم

در ماه پنجم حدود ۳ کیلو گرم

در ماه ششم حدود ۲ کیلو گرم

در سال اول حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد کل اضافه وزن

در سال دوم حدود ۸۰ درصد و یا حتی بالای ۹۰ درصد از وزن اضافه بدن

بعد از عمل اسلیو، باید بتوانید حدود سه تا چهار ساعت بعد از جراحی راه بروید. بیشتر بیماران می توانند تقریباً بلافاصله کارهای روزانه مانند دوش گرفتن را از سر بگیرند.
هنگام بازگشت به خانه باید بتوانید وعده های غذایی را درست کنید و کارهای کوچک دیگر خانه را نیز انجام دهید. طی چند هفته آینده می توانید به آرامی فعالیت خود را تقویت کنید.

عمل جراحی چاقی محدوده سنی خاصی دارد؟
مطالعه مطلب

خطرات و عوارض جانبی بالقوه

در سال ۲۰۱۱ نیز مطالعاتی در کلینیک کلیولند در ایالت فلوریدا نشان داده که این عمل در مقابل سایر عمل‌های جراحی معده، میزان عوارض و نرخ عمل مجدد خیلی کم‌تری دارد. عوارض اسلیو ممکن است در نقاط مختلف، زمان عمل جراحی و یا بعد از آن اتفاق بیفتند. بعضی از این عوارض جراحی اسلیو معده، خطرناک هستند و بعضی دیگر فقط عارضه‌ای جزئی به حساب می‌آیند؛ بنابراین دانستن تفاوت بین عوارض، موضوع بسیار مهمی خواهد بود. فراموش نکنید که در صورت رخ ‌دادن هر کدام از این عوارض، حتماً با پزشک جراح خود در تماس باشید. کمتر از یک نفر از ۲۰۰ بیمار برای درمان یک عارضه اساسی بستری می شوند. هنوز هم ، هر جراحی خطراتی دارد. عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • فتق
  • سوزش سردل
  • باریک شدن آستین به دلیل جای زخم
  • از جای منگنه نشت کند
  • ریفلاکس اسید معده
  • هنگامی که غذا خیلی زود از سیستم گوارش عبور می کند ممکن است منجر به حالت تهوع ، استفراغ و اسهال شود.

این عوارض اغلب طی سه ماه از بین می رود. تغییر دارو یا رژیم غذایی معمولاً کمک می کند. این وضعیت همچنین کمتر از ترس بسیاری از بیماران است.

موارد دیگری که باید در نظر گرفت:
جراحی برگشت پذیر نیست.
شما باید مکمل های ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید و دستورالعمل های رژیم غذایی را برای زندگی دنبال کنید.

اسلیو معده روشی مطمئن و اثر گزار برای کاهش وزن و از بین ‌بردن و درمان چاقی شناخته می‌شود. اما باید بدانید که این عمل جراحی  عوارض خاص خودش را به همراه دارد که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید.

 اصلی‌ترین عوارض این بیماری موارد زیر است:

  • نشت خط بخیه

بی‌ شک، یک از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عوارضی که ممکن است بعد از عمل اسلیو اتفاق بیفتد، نشت از خط بخیه معده خواهد بود. به ‌صورت معمول، نشت خط جراحی معده یک ماه پس از عمل لاغری، خودش را نشان می‌دهد. ممکن است این عارضه با خوردن غذاهای نامناسب و یا بهبودی پیدا نکردن بافت‌های معده رخ دهد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بخیه‌ها از بافت نازک غیر عروقی جدا شده و باعث بروز نشتی در معده شود.

نشت خط اصلی می‌تواند به ‌سادگی باعث عفونت شدید در بدن شود؛ زیرا آب معده وارد حفره شکم خواهد شد. از مهم‌ترین علائم این عارضه، می‌توان به بالارفتن ضربان قلب، تب، درد در قفسه سینه و شکم اشاره کرد.

  • لخته شدن خون یا ترومبز

یکی دیگر از عوارض این عمل، لخته شدن خون خواهد بود و در صورتی ‌که به‌ موقع درمان نشود، می‌تواند به‌ عنوان عاملی تهدیدکننده معرفی شود. جراحان و پرستاران به ‌خوبی با این خطر آشنا بوده و اقدامات گوناگونی را برای جلوگیری از لخته شدن خون، انجام خواهند داد. ترومبوز زمانی ایجاد می‌شود که خون پس از جراحی در یک رگ خونی سالم، لخته شود.

از مهم‌ترین علائم این عارضه، می‌توان به تورم، درد، ازدست‌دادن حس، رنگ‌پریدگی و یا احساس فلج شدگی اشاره کرد. به یاد داشته باشید که عوارض جراحی اسلیو معده خطرناک نیستند، اما اگر آن‌ها را نادیده بگیرید، می‌توانند مشکلات بزرگی را برای شما به وجود بیاورند. خطر ابتلا به لخته شدن خون در عمل اسلیو بسیار کم (زیر ۱ درصد) بوده و احتمال بروز آن در افراد سیگاری، بیشتر خواهد بود.

  • تنگی معده

همان‌طور که اشاره کردیم، این عمل عوارض متعددی را می‌تواند به همراه داشته باشد. یکی دیگر از عوارض اسلیو، تنگی معده بوده و زمانی بروز پیدا می‌کند که دهانه معده ملتهب و یا مسدود شده و از ورود غذا به معده و روده، جلوگیری به عمل آورد. تنگی معده می‌تواند یک عارضه حاد و یا مزمن باشد و از مهم‌ترین علائم آن، حالت تهوع و استفراغ، مشکل در بلع و عدم تحمل غذایی است. طبق مطالعات، تنگی معده در حدود ۳٫۵ درصد از بیماران پس از جراحی اسلیو رخ می‌دهد اما می‌تواند مشکلی جدی تلقی شود.

  • عفونت محل زخم

منظور از عفونت در محل زخم، عفونت در ناحیه و یا زیر ناحیه‌ای است که جراح برش‌های کوچکی را برای ورود ابزار موردنیاز جراحی، ایجاد کرده است. این عفونت ممکن است پس از هرگونه عمل جراحی رخ دهد و چاقی خود می‌تواند عامل مهمی برای رخ ‌دادن عفونت به شمار برود. درصورتی‌که عفونت‌ها به ‌سرعت با کمک آنتی‌بیوتیک‌ها درمان نشوند، باعث مرگ بافت، گسترش عفونت و حتی مرگ در بیمار خواهد شد.

جراحی ساسی بای پس؛ جراحی کم خطر و پر اثر! مزایا و ویژگی‌ها
مطالعه مطلب

از مهم‌ترین علائم عفونت محل زخم می‌توان به تب، التهاب در محل برش، افزایش ضربان قلب، سرگیجه و سبکی سر اشاره کرد. عفونت محل زخم یکی از رایج‌ترین عوارض اسلیو به شمار می‌رود و طبق آمار در حدود ۱۵ درصد از بیماران، پس از جراحی دچار عفونت در ناحیه زخم خواهند شد.

  • سنگ کیسه صفرا

این عمل همچنین می‌تواند باعث بروز سنگ کیسه صفرا شود. در مطالعات انجام شده مشخص شده است که در تعداد معنی داری از بیماران اسلیو، در عرض دو سال پس از جراحی، به این عارضه دچار شده‌اند. از مهم‌ترین علائم سنگ کیسه صفرا می‌توان به درد در قسمت بالای شکم و کمر اشاره کرد که حتی تا چند ساعت نیز به طول می‌انجامد. حالت تهوع، استفراغ، نفخ، سو هاضمه، سوزش سر دل و گاز معده نیز از دیگر علائم این عارضه خواهند بود.

چاقی خطراتی مانند ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان، فشارخون، افزایش کلسترول و بیماری‌های دیگری را با خود به همراه دارد؛ ازاین‌رو افرادی که با مشکلات چاقی و اضافه‌وزن دسته و پنجه نرم می‌کنند، به دنبال راه‌هایی برای از بین‌ بردن آن هستند.

احتمال عوارض پس از اسلیو معده چقدر است؟

جراحی اسلیو نیز مانند همه جراحی‌های انجام شده، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. اما باید بدانید که بروز این عوارض در افراد مختلف متفاوت بوده و درصد بسیار کمی از بیماران با چنین عوارضی روبه‌رو خواهند شد.
با این وجود آشنایی داشتن با خطرات این عمل جراحی و عوارض اسلیو معده بسیار مهم بوده و در صورت بروز هرگونه علائمی باید جراح خودتان را در جریان قرار دهید. انتخاب جراح حاذق این خطرات را به حداقل می رساند.

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

اسلیو معده

قبل از اینکه به عمل اسلیو اقدام کنید، معمولاً تغییرات خاصی در سبک زندگی و رژیم غذایی شما زیر نظر پزشک جراح‌تان، انجام خواهد شد. این تغییرات درواقع برای کمک به کاهش وزن و حفظ آن خواهد بود. جراح شما، می‌تواند بهترین رژیم را قبل و بعد از عمل به شما توصیه نماید.

به‌صورت کلی، تغییرات رژیمی که توسط جراحان توصیه می‌شود، شبیه دستورالعمل‌های جهانی خواهد بود. به مدت دو هفته مایعات مصرف کنید ، سپس به آرامی غذاهای جامد را به صورت مرحله ای اضافه کنید. ممکن است دو ماه طول بکشد تا به یک رژیم طولانی مدت بپردازید. دو روز قبل از عمل و یک هفته بعد از عمل باید فقط مایعات شفاف و بدون کافئین و کربنات مصرف نمایید. در هفته سوم هم غذاهای پوره شده به رژیم غذایی‌تان شما اضافه خواهد شد.

معمولا، بعد از گذشت یک ماه می‌توانید به رژیم غذایی سابق خودتان برگردید و می‌توانید به‌خوبی متوجه تغییرات عمل اسلیو شوید و می‌بینید که احساس سیری زودتر و احساس گرسنگی دیرتر به شما دست می‌دهد.

عمل معده برای لاغری؛ (کاندیدای مناسب + مزایا و معایب)
مطالعه مطلب

اسلیو معده یک روش جدیدتر و بدون داده های طولانی مدت است. مطالعات اولیه نشان می دهد که تقریباً به اندازه بای پس معده (جراحی که در آن غذایی که می خورید دیگر به بعضی از قسمتهای معده و روده کوچک که غذا را جذب می کند ، نمی رود) در تولید کاهش وزن موثر است. طبق یک مطالعه گسترده موسسه ملی بهداشت ، این جراحی به بیش از ۸۵ درصد بیماران کمک می کند تا بیشتر وزن اضافی خود را از دست داده و از آن جلوگیری کنند.

به طور کلی تغذیه بعد از اسلیو معده:

  • ۱ روز بعد : آب، چای و مایعات صاف شده
  • هفته ۱ :آب، چای، آب میوه، ماست، شیر و دوغ
  • هفته ۲ : سوپ میکس
  • هفته ۳ : پوره
  • هفته ۴ : غذای نرم

۱ ماه بعد از عمل اسلیو معده، می‌توانید رژیم سفره را با شرایط زیر آغاز کنید:

  • باقاشق کوچک یا چنگال و مقدار کم غذا بخورید.
  • خوببجوید.
  • به اندازهحجم معده جدید توجه کنید.
  • آب زیادبنوشید.
  • مکمل‌ها و ویتامین‌ها را مرتب میل کنید.

آیا عمل اسلیو مؤثر خواهد بود؟

بعد از اینکه به‌خوبی روشن شد که عمل اسلیو چیست، احتمالا برای شما هم این سؤال ایجاد شود که آیا این روش واقعاً کارساز و مفید خواهد بود؟ آیا بعد از عمل اسلیو، به لاغری و وزن دلخواه دست پیدا خواهیم کرد؟ درواقع این مساله یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های افرادی است که تصمیم انجام عمل اسلیو را دارند؛ اما پیش از هر چیز باید بدانید که راه‌های کاهش وزن به کمک عمل اسلیو چیست. به‌صورت کلی، عمل جراحی اسلیو معده به دو روش زیر می‌تواند به کاهش وزن افراد کمک کند:

معده شما به‌صورت قابل‌توجهی کوچک و باریک ‌شده است. از این‌ جهت زودتر احساس سیری کرده و حجم کم‌تری از غذا هم مصرف می‌کنید. حجم کم‌تر غذای مصرفی مساوی است با کاهش میزان کالری وارد شده به بدن که خود می‌تواند باعث کاهش وزن سریع شود همچنین با برداشتن قسمتی از معده که وظیفه تولید هورمون اشتها آور را برعهده دارد، تمایل به غذا خوردن در شما کاهش خواهد یافت.

عمل اسلیو معده با بیمه درمانی

همان‌طور که شما هم می‌دانید، عمل اسلیو معده جز عمل‌های زیبایی حساب می‌شود که تحت پوشش بیمه درمانی قرار نخواهد گرفت؛ اما اگر شما بتوانید به کارشناسان بیمه ثابت کنید که چاقی شما، می‌تواند بر روی سلامت جسمی و فیزیکی‌تان تأثیر منفی بگذارد و انجام عمل جراحی باعث محافظت از سلامت شما خواهد شد، می‌توانید این عمل جراحی را تحت پوشش بیمه تجربه کنید.

عدد BMI از مهم‌ترین عواملی است که نشان‌دهنده خطرناک بودن چاقی برای سلامتی فرد است. درصورتی‌که عدد BMI فرد بالاتر از ۴۰ باشد، بیمه‌های درمانی، قسمت قابل‌توجهی از هزینه‌های عمل اسلیو معده را پرداخت می‌کنند؛ اما اگر این عدد زیر ۴۰ باشد، بیمه‌های درمانی فقط بخشی از آن را پرداخت خواهند کرد.

نکات انتخاب جراح مناسب عمل اسلیو معده

مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب جراح مناسب باید توجه داشته باشید تخصص او است. جراح شما باید تخصص جراحی چاقی یا باریاتریک داشته باشد و قبلا هم عمل اسلیو معده را انجام داده باشد. می‌توانید از پزشک خود بخواهید که سوابق کار خود و نتیجه عمل‌های قبلی را به شما نشان دهد. همچنین این نکته هم مهم است که شما باید با او احساس راحتی داشته بباشید و بتوانید ارتباط خوبی با او برقرار کنید.

هزینه ی جراحی اسلیو معده

هزینه متوسط جراحی حدود ۱۴.۹۰۰ دلار است، اما از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است.

هزینه ی اسلیو معده در ایران (بدون بیمه) حدودا بین ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان می باشد.

هزینه ی این جراحی بستگی به شرایط و امکانات جراحی دارد در این جا چند مورد از عوامل موثر بر قیمت جراحی را ذکر می کنیم:

  • تخصص و مهارت پزشک
  • نوع بیمارستان
  • سن
  • شاخص توده بدنی بیمار
  • مراقبت های بیشتر و بستری بیشتر در بیمارستان
  • پیچیدگی عمل

هزینه ی این عمل با بیمه حدود ۱۳ تا ۱۵ میلیون می باشد. در صورتی که میزان توده بدنی زیر ۴۰ باشد بیمه هزینه را قبول نمی‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله بطور مفصل در ارتباط با عمل اسلیو معده، مزایا، معایب و هزینه ها و … پرداخته شد. فراموش نکنید که مشاوره با افراد مجرب بهترین گام برای شروع این عمل است. شما می‌توانید با تماس با پزشکان مجرب ما به ابهامات خود در رابطه با عمل اسیو معده یک بار برای همیشه پاسخ دهید.

Rate this post

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *