چگونه کالری کمتری دریافت کنیم؟

کاهش دریافت کالری

چگونه کالری کمتری دریافت کنیم؟ 

بر اساس گفته محققان برای این که بتوانیم به صورت سالم تر و بهتر وزن کم کنیم باید سعی کنیم روزانه بین 500 تا 1000 کالری کمتر دریافت کنیم. در این صورت می توانیم در یک هفته حدود نیم کیلوگرم وزن کم کنیم.

برای اینکه بتوانیم به صورت موثر وزن کم کنیم باید میزان کالری دریافتی حود را نسبت به میزان کالری مصرفی کمتر کنیم. در واقع اگر در طول روز 3 کالری دریافت می کنیم باید 4 کالری بسوزانیم تا بتوانیم به صورت موثر و ثمر بخش وزن کم کنیم.

از همین رو تصمیم گرفتیم در این مقاله شما را با روش هایی برای دریافت کالری کمتر در روز آشنا کنیم.

روش هایی برای کاهش کالری دریافتی

شما می توانید از روش های زیاد و متعددی برای کاهش کالری دریافتی خود استفاده کنید. اما ردش هایی که در این مقاله برای شما فراهم کردیم بسیار تاثیر گذار و ثمر بخش خواهند بود که با رعایت آن ها می توانید در عرض مدتی کوتاه به وزن ایده آل خود برسید.

1- حذف یک غذای پر کالری در هر روز

کاهش دریافت کالری

برخی فکر می کنند برای لاغر شدن باید قید تمام غذاهای خوشمزه را بزنند و مدام از غذاهای رژیمی استفاده کنند.

برای کاهش دریافت کالری کمتر در روز کافی ست هر روز فقط یکی از غذاهای خوشمزه خود را مصرف نکنید.

مثلا امروز به صورت تصادفی و دل بخواهی یکی از غذاهای خوشمزه یا خوراکی خود را نخورید.

یا مثلا اگر عادت دارید هر روز صبحانه یک کیک یا دونات بخورید یک روز آن را نخورید. یا اگر عادت دارید هر شب یک قهوه شیرین میل کنید یک شب آن را نخورید.

همین طور به صورت رندوم و روزانه یکی از غذاهای پرکالری را مصرف نکنید تا هر روز 500 کالری کمتر مصرف کنید.

این روش یک راه موثر برای کاهش دریافت کالری است که شما از آن خسته نمی شوید و بدون ناراحتی وزن کم می کنید.

2- میان وعده های خود را در بشقاب میل کنید

اگر می خواهید میان وعده خود را میل کنید بهتر است آن را داخل یک بشقاب یا ظرف کوچک بریزید.

اگر بخواهید مثلا اسمارتیز های خود را داخل بسته بندی خود آن بخورید مقدار بیشتری اسمارتیز می خورید.

یا اگر بخواهید پفک یا پفیلا خود را درون بسته بندی خودش بخورید بدون اینکه متوجه شوید مقدار بیشتری خواهید خورد.

بنابراین بهتر است میان وعده های خوش مزه خود را داخل یک ظرف کوچک بریزید تا کمتر از آن بخورید. این دومین راه کاهش دریافت کالری است که خوردن میان وعده های خوشزه را برای شما راحت تر و لذت بخش تر می کند.

3- میان وعده های سالم تر انتخاب کنید

کاهش دریافت کالری

هر یک از افراد در طول روز یک سری خوراکی ها را یه عنوان میان وعده خود انتخاب می کنند.

طی مطالعات انجام شده مشخص شده که افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند معمولا میان وعده های پرکالری و ناسالم را مصرف می کنند. استفاده از میان وعده کار خوبی است و توصیه ما این نیست که آن ها را حذف کنید.

اما با انتخاب درست در میان وعده های خود می توانید به کاهش وزن خود کمک کنید. در وهله اول سعی کنید میان وعده های سالم مانند میوه ها را انتخاب کنید.

سپس میان وعده هایی که کالری کمتری دارند انتخاب شما باشند. این گونه هم به سلامت بدن خود کمک کردید هم منجر به کاهش دریافت کالری در بدن خود شدید.

به عنوان مثال خوب است به جای خوردن یک چیپس که حدودا 400 کالری دارد از موادی چون پنیر (180 کالری) یا یک عدد سیب (160 کالری) استفاده کنید. همچنین یک فنجان ذرت (31 کالری) هم می تواند جایگزین خوبی برای چیپس و پفک باشد.

4- غذاهای سرخ کردنی نخورید

آیا می دانید غذاهای سرخ کردنی میزان زیادی از کالری را که ناسالم هم هستند به بدن شما وارد می کنند؟

برای دریافت کالری کمتر اولین اقدامی که باید بکنید این است که مصرف غذاهای سرخ کردنی را به حداقل برسانید. سعی کنید در نحوه طبخ غذاهای خود تغییراتی ایجاد کنید. مثلا سعی کنید مرغ یا ماهی خود را به جای سرخ کردن آبپز کنید.

یا به جای استفاده از سیب زمینی سرخ کرده سیب زمینی آبپز بخورید. یک سیب زمینی سرخ کرده می تواند حدودا 500 کالری مضر به بدن شما اضافه کند.

در کل بهتر است به جای غذاهای سرخ کردنی غذاهای دیگر را انتخاب کنید یا آن ها را آپز کنید. این گونه می توانید به بدن خود در کاهش کالرب دریافتی کمک شایانی کنید.

در ضمن اگر عادت به مصرف سیب زمینی سرخ کرده دارید می توانید آن را با سبزیجات جایگزین کنید.

5- بیش از یکبار غذا نکشید

آیا شما هم جزو آن دسته افراد هستید که بعد از خوردن یک بشقاب غذا مجدد ظرف غذای خود را پر می کنید؟

برای کاهش کالری دریافتی خود خوب است که تنها یک بار بشقاب خود را پر کنید و سعی در دوباره پر کردن آن نداشته باشید.

این گونه می توانید به کاهش کالری دریافتی خود کمک کنید. سعی کنید همیشه در کنار غذاهای خود سالاد یا سبزیجات داشته باشید.

در این مواقع می توانید از سبزی یا سالاد استفاده کنید و خود را با آن ها سیر کنید. این گونه هم کالری کمتری دریافت کرده اید و هم به سلامتی خود کمک زیادی کردید.

6- پیتزای نازک بخورید

پیتزا یکی از غذاهای بسیار خوشمزه است که بیشتر افراد وقتی به این فکر می کنند برای کاهش وزن باید آن را کنار بگذاند بسیار آزرده خاطر می شوند. خبر خوب این است که می توانید بدون حذف پیتزا وزن خود را کم کنید.

تنها کاری که باید یکنید این است که از پیتزاهای نازک و کم حجم استفاده کنید.

از آن جایی که پیتزا یک غذای پرکالری است مصرف آن می تواند مقدار زیادی کالری وارد بدن شما کند.

بنابراین با خوردن پیتزاهای نازک سعی کنید به کاهش کالری دریافتی خود کمک کنید. این گونه می توانید در عرض مدت کوتاهی به وزن ایده ال خود برسید.

7- به جای نوشیدن بجوید

برای کاهش کالری دریافتی خود می توانید به جای نوشیدن از جویدن استفاده کنید. شما می توانید به جای نوشیدن مداوم نوشیدنی های پرکالری از مواد جامدی که کمتر کالری دارند استفاده کنید. برای مثال نوشیدن نوشابه در حدود 150 کالری وارد بدن شما می کند. یا یک اسموتی میوه ای دارای 400 کالری است.

بنابراین شما با نوشیدن این دست از نوشیدنی ها مقدار زیادی کالری را وارد بدن خود می کنید. پس بهتر است مصرف زیاد این نوشیدنی ها را به حداقل برسانید و با کاهش کالری دریافتی خود وزن خود را به راحتی پایین بیاورید.

8- هنگام سفارش غذا محتاط باشید

کاهش دریافت کالری

شما می توانید به راحتی به رستوران بروید و به کاهش وزن خود هم کمک کنید. در واقع هم می توانید مقدار کمتری کالری دریاقت کنید و هم غذاهای رستوران را میل کنید. چگونه؟

بهترین کار این است که از گارسون بخواهید غذای شما را داخل ظرف های بیرون بر سرو کند. این گونه می توانید مقداری از غذای خود را در رستوران میل کنید و مقدار دیگر آن را در منزل به عنوان وعده های بعدی میل کنید.

در ضمن با نخوردن غذا در ظرف های بزرگ رستوران که موجب افزایش اشتها هم می شوند می توانید کمتر غذا بخورید و کالری کمتری را دریافت کنید. بهتر است قبل از خوردن غذا هم از سالاد استفاده کنید و کمی حجم معده خود را اشغال کنید تا غذای کمتری مصرف کنید.

9- الکل مصرف نکنید

آیا می دانید با کاهش مصرف الکل به طرز چشمگیری میزان کالری دریافتی خود را کم کنید؟

الکل در واقع ارزش غذایی ندارد و با نوشیدن آن تنها کالری خالی را مصرف می کنید. از طرفی هم حتما همراه با الکل خوراکی های پرکالری دیگری هم مصرف می کنید. این گونه نه تنها کالری الکل را دریافت می کنید بلکه کالری مواد خوراکی دیگر را هم استفاده می کنید.

جمع بندی

همانطور که متوجه شدید با کاهش الکل دریافتی می توان به وزن دلخواه و ایده آلی رسید. اگر در برنامه های غذایی خود کمی محتاطانه عمل کنید و به کالری مواد غذایی مصرفی تان دقت کنید می توانید با روشی راحت و موثر یعنی کاهش کالری دریافتی در روز به وزن ایده آل خود برسید.

    4/5 - (1 امتیاز)

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات