عادت های چاق کننده که تقریبا هر روز انجام می‌دهید کدامند؟

عادت های چاقی

اکثر افراد فکر می‌کنند فقط زیاد غذا خوردن و تحرک کم باعث چاقی می‌شود. در حالی که برخی عادت های چاق کننده هستند که بدون اینکه از تاثیر آن‌ها بر اضافه وزن خبر داشته باشید انجام می‌دهید. عادت های غذایی یا کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید، در کنار پرخوری و عوامل دیگر، باعث چاقی شما می‌شوند.

بنابراین برای لاغر شدن و کاهش وزن، علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی خوب و ورزش کردن، باید عادات چاق کننده خود را نیز ترک کنید و با در پیش گرفتن سبک زندگی جدید، به سمت تناسب اندام پیش بروید.

بدترین عادت های چاق کننده

برای آشنایی با بدترین عادت هایی که باعث چاقی می‌شوند و تاثیر زیادی در اضافه وزن دارند، همراه ما بمانید.

۱– آب کافی نمی نوشید

عادات چاق کننده
ننوشیدن آب کافی، یکی از عادات چاق کننده

شاید برایتان عجیب باشد اما اگر در طول روز به اندازه کافی آب ننوشید، باعث چاقی خود می شوید.

درصد زیادی از مردم آمریکا به معضل چاقی مبتلا هستند و این به این دلیل است که بیش از یک چهارم آن ها در طول روز اصلا آب نمی نوشند!

حالا سوال اینجاست که چرا ننوشیدن آب باعث چاقی می شود؟

زمانی که شما تشنه می شوید و تشنگی خود را برطرف نمی کنید، بدن این تشنگی را به اشتباه گرسنگی تلقی می کند. در واقع آب کافی ننوشیدن باعث می‌شود احساس خستگی و کوفتگی کنید. این خستگی و بی‌حالی را ناشی از نداشتن انرژی می‌دانید و برای بدست آوردن انرژی غذا می‌خورید که این باعث چاقی می‌شود.

طی یک مطالعه مشخص شده افرادی که به صورت ناشتا آب می نوشند و بعد صبحانه می خورند، حدود ۲۲٪ کالری کمتری را دریافت می کنند. همینطور کسانی که نیم ساعت قبل از غذا آب می‌خورند، بیشتر از کسانی که قبل از غذا آب نمی‌خورند توانسته‌اند وزن کم کنند.

بنابراین خوب است که به جای نوشیدنی های قندی و گازدار مانند نوشابه آب بنوشید و در طول روز حداقل ۲۰۰ کالری کمتر استفاده کنید.

اگر نوشیدن آب خالی برایتان لذت بخش نیست می توانید داخل آب خود تکه هایی از خیار، لیموترش و میوه های دیگر بیندازید. شاید اینگونه تمایل شما برای نوشیدن آب بیشتر شود.

۲– تند تند غذا می خورید

عادت های چاق کننده
سریع غذا خوردن

یکی از بدترین عادات چاق کننده تند تند غذا خوردن است. بعضی افراد کلا عادت دارند که تند غذا بخورند، حتی زمان‌هایی که عجله ندارند.

زمانی که شما غذا میل می کنید باید مدتی بگذرد تا به مغز پیامی تحت عنوان -سیری- ارسال شود. در واقع بعد از کمی غذا خوردن شما احساس سیری می کنید و دیگر نمی توانید غذا بخورید.

اما وقتی شما تند تند غذا می خورید، تا پیام سیری به مغز شما برسد شما حجم زیادی از غذا را خورده اید و مغز پیام سیری را دیر دریافت می‌کند. جالب است بدانید حدود 90 درصد افرادی که به چاقی مبتلا هستند این عادت را دارند.

بنابراین سعی کنید برای جلوگیری از چاقی آرام آرام غذا بخورید، لقمه های کوچک بردارید و غذای خود را خوب بجوید

۳– به اندازه کافی نمی خوابید

عادات چاق کننده
خواب ناکافی و تاثیر آن روی چاقی

تقریبا بیش از یک سوم آمریکایی ها اصلا خواب کافی ندارند. و همین یکی از دلایل چاقی آن هاست.

شاید برایتان مبهم باشد که چرا کم خوابی یکی از عادات چاق کننده است؟ کم خوابیدن باعث ایجاد تغییرات هورمونی (افزایش سطح هورمون گرلین و کاهش سطح هورمون لپتین) می‌شود. و اما نقش این هورمون‌ها در چاقی چیست؟

اگر میزان لپتین پایین باشد باعث می‌شود تا دیر احساس سیری کنید و مدام حس کنید گرسنه هستید و نیاز به غذا دارید. از طرفی زیاد بودن سطح گرلین باعث تحریک اشتها می‌شود.

به گزارش سایت hsph.harvard.edu در مورد خواب توجه کنید:

A good night’s sleep is one of the keys to good health-and may also be a key to maintaining a healthy weight. There is mounting evidence that people who get too little sleep have a higher risk of weight gain and obesity than people who get seven to eight hours of sleep a night.

ترجمه:

خواب خوب شبانه یکی از کلیدهای سلامتی است و همچنین ممکن است کلیدی برای حفظ وزن سالم باشد. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که خیلی کم می‌خوابند، نسبت به افرادی که هفت تا هشت ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر در معرض افزایش وزن و چاقی هستند.

علاوه بر این افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند، چربی های شکم آن ها زیاد می شود. چون متابولیسم بدن‌شان کم شده و درصد کمتری کالری می‌سوزانند.

اگر نمی توانید خوب و راحت بخوابید از تکنیک های راحت خوابیدن استفاده کنید که قطعا کمک زیادی به شما خواهن کرد.

۴– در ظرف های بزرگ غذا می خورید

آیا می دانستید سایز و اندازه بشقاب و ظرفی که در آن غذا می خورید می تواند در میزان چاقی شما موثر باشد؟ متاسفانه یکی از عادت های چاق کننده که افراد آن را جدی نمی‌گیرند همین موضوع است.

طی تحقیقات انجام شده مشخص شده که افرادی که در ظرف ها و بشقاب های بزرگ غذا سرو می کنند، بیشتر چاق می شوند. بدون اینکه حتی متوجه شوند میزان غذای بیشتری را مصرف می کنند.

عادات چاق کننده
غذا خوردن در ظروف بزرگ، از بدترین عادت های چاق کننده

به طور کلی کسانی که در ظرف های بزرگ غذا می خورند ۱۶٪ بیشتر کالری جذب می کنند.

در واقع این اتفاق به صورت ناخودآگاه می افتد و باعث می شود شما حجم غذای بیشتری را در ظرف بزرگ مصرف کنید.

آیا می‌دانید علت این اتفاق چیست؟

زمانی که شما در ظرف بزرگ غذا می خورید حجم غذای شما در ظرف بزرگ کمتر به چشم می آید و مغز شما فکر می کند باید مقدار بیشتری غذا بخورید تا احساس سیری کنید. در واقع این یک اثر روانی روی مغز است و ربطی به اندازه معده شما ندارد.

بنابراین اگر به دنبال راهی برای درمان و جلوگیری از چاقی هستید بهتر است در بشقاب ها و ظرف های کوچک غذا بخورید.

۵– به اندازه کافی فیبر و پروتئین مصرف نمی کنید

یکی از علل چاقی کمبود فیبر و پروتئین در رژیم غذایی است.

فیبر ماده ای است که به کنترل اشتهای شما کمک می کند و باعث می شود شما مدت زمان بیشتری را سیر بمانید. پروتئین نیز یکی از موادی است که بدن برای پردازش آن انرژی زیادی مصرف می‌کند. پس با خوردن پروتئین باعث می‌شوید بدن برای هضم آن کالری بیشتری مصرف کند و از این طریق به لاغری خود کمک کردید.

عادات چاق کننده
فیبر و پروتئین

اگر شما در طول روز ۱۴ گرم بیشتر فیبر مصرف کنید، می توانید میزان کالری دریافتی خود را تا ۱۰٪ کاهش دهید. بدین صورت شما هر چهار ماه حدود ۲ کیلوگرم لاغر می شوید. بنابراین سعی کنید مواد غذایی حاوی فیبر را بیشتر در برنامه روزانه خود قرار دهید.

سبزیجات، بنشن، حبوبات و سیب دارای فیبر زیادی هستند و کمک می کنند که چاقی از شما فاصله بگیرد. همچنین تخم مرغ، پنیر، غذاهای دریایی و سینه مرغ حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند که توصیه می‌کنیم در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۶– چربی سالم زیادی را مصرف می کنید

غذاهای خوب دارای چربی های سالمی هم هستند. چربی های سالم روغن نارگیل و روغن زیتون، آووکادو، بخشی مهم از یک رژیم غذایی خوب و سالم هستند.

شاید الان فکر کنید که خوردن چربی های سالم و مواد غذایی خوب و سالم چطور می تواند باعث چاقی شود؟ چرا به عنوان یکی از عادت های چاق کننده شناخته می‌شود؟

متاسفانه باید بگوییم که این چربی ها کالری بسیاری دارند و یکی از علل چاقی مصرف زیاد آن هاست. به عنوان مثال شما با خوردن یک قاشق روغن زیتون ۱۱۹ کالری دریافت می کنید. بنابراین اگر عادت دارید روزانه از مقدار زیادی روغن زیتون استفاده کنید، خوب است بدانید که به چاقی خود کمک می کنید.

هدف این نیست که شما این چربی های سالم را به طور کامل از رژیم خود حذف کنید. بلکه باید مقدار کمی از این چربی ها را مصرف کنید.

۷– زیاد از سس و ترشی استفاده می کنید

عادت های چاق کننده
استفاده از سس و ترشی کنار غذا

آیا می دانستید یک سالاد با سس که بسیار خوشمزه و لذیذ است چقدر کالری دارد؟

برای مثال سس سالا سزار حدودا دارای ۱۳۰ تا ۱۸۰ کالری است. یعنی برای اینکه شما این کالری دریافتی از سس را بسوزانید باید ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید.

بنابراین سعی کنید کمتر از سس استفاده کنید و غذاهای بدون سس را انتخاب کنید.

و اما تاثیر ترشی خوردن در چاقی چیست؟ یک عادت چاق کننده دوست داشتنی است که باعث می‌شود شما غذای بیشتری بخورید. در واقع سس و ترشی تحریک کننده اشتها هستند و با خوشمزه‌تر کردن آن، باعث پرخوری شما می‌شوند.

بهتر است ظرف بزرگ ترشی را مقابل خود نگذارید و اگر هم به ترشی خوردن علاقه دارید، مقدار کمی از آن را مقابل خود بگذارید تا مجبور شوید کمتر بخورید.

۸– مواقعی که سرگرم هستید غذا می خورید

یکی از عادات چاق کننده این است که افراد غذای خود را هنگام تماشای فیلم یا گشتن در اینترنت، روزنامه یا کتاب خواندن، موسیقی گوش دادن، حرف زدن با اطرافیان و در کل وقتی سرگرم هستند میل می‌کنند.

متاسفانه اینکه شما هنگام غذا خوردن تمرکزی روی غذا نداشته باشید باعث می شود پرخوری کنید. مطالعات نشان داده افرادی که هنگام غذا خوردن حواس شان پرت و در جای دیگری است بیشتر غذا می خورند.

عادات چاق کننده
غذا خوردن موقع سرگرمی، یکی از عادت های چاق کننده رایج است.

بنابراین بهتر است برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن هنگام خوردن غذا فقط روی آن تمرکز کنید و سرگرم و مشغول کارهای دیگر نباشید.

به این نوع غذا خوردن، خوردنِ آگاهانه می گویند و باعث می شود لذت بیشتری هم از طعم غذای خود ببرید.

۹– بیشتر در حالت نشسته هستید

شاید فکر کنید مگر زیاد نشستن چه تاثیری روی چاقی و اضافه وزن دارد؟

و اینکه اگر زیاد یک جا بنشینیم و کاری نکنیم، چرا باید چاق شویم؟

افرادی که زیاد می نشینند و هیچ فعالیتی ندارند بیشتر مستعد چاقی و اضافه وزن هستند. این افراد نسبت به افراد دیگر بیشتر در خطر ابتلا به مرگ زودرس و بیماری های مزمن هستند.

از طرفی افرادی که زیاد می نشینند انگیزه و هیجان خود را برای ورزش و فعالیت از دست می دهند. بنابراین اگر شغلی دارید که یک سره باید پشت میز بنشینید و تحرک نکنید، بهتر است هر روز صبح و یا وقت ناهار کمی ورزش کنید و به بدن خود انرژی دهید.

10- وعده صبحانه را جدی نمی‌گیریدمتاسفانه خیلی از افراد صبحانه نمی‌خورند یا با یک صبحانه مختصر مانند کیک یا کلوچه! روز خود را شروع می‌کنند. در واقع یکی از رایج ترین عادت های چاق کننده همین مورد است. اما صبحانه نخوردن چه ربطب به چاقی دارد؟

به نتیجه گزارشاتی که سایت pubmed.ncbi.nlm.nih.gov از تاثیر صبحانه نخوردن روی چاقی ارائه داده توجه کنید:

Conclusions: This meta-analysis confirmed that skipping breakfast is associated with overweight/obesity, and skipping breakfast increases the risk of overweight/obesity. The results of cohort studies and cross-sectional studies are consistent. There is no significant difference in these results among different ages, gender, regions, and economic conditions.

ترجمه:

نتیجه‌گیری: این متا آنالیز تأیید کرد که حذف صبحانه با اضافه وزن/چاقی مرتبط است و حذف صبحانه خطر اضافه وزن/چاقی را افزایش می‌دهد. نتایج مطالعات کوهورت و مطالعات مقطعی با هم سازگار است. تفاوت معنی داری در این نتایج در سنین، جنسیت، مناطق و شرایط اقتصادی مختلف وجود ندارد.

عادت های چاق کننده
تاثیر صبحانه نخوردن روی چاقی

صبحانه خوردن باعث می‌شود تا بدن شروع به سوخت و ساز کند و کالری بسوزاند. اگر اول صبح بعد از بیداری اشتها ندارید موردی ندارد! تا 2 ساعت بعد از بیدار شدن بهترین زمان برای خوردن صبحانه است.

چطور با چاقی خداحافظی کنیم؟

یکی از راه‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن با چاقی و مشکلات ناشی از آن خداحافظی کنید، انجام جراحی چاقی‌ست. البته مراقب باشید، چراکه این عمل، عمل بسیار حساسی‌ست و نباید برای انجام آن، بی‌گدار به آب بزنید. بعد از اینکه تصمیم به جراحی گرفتید، باید درمورد ماهرترین و باتجربه‌ترین جراح تحقیقات لازم را انجام دهید؛ انتخاب جراح نقش مهمی در نتیجه‌ای که از عمل می‌گیرید، دارد. در مقاله بهترین جراح چاقی، ما سیر تا پیاز پیداکردن یک جراح خوب را برای شما توضیح داده‌ایم، پس خواندن آن را از دست ندهید.

جمع بندی

در این مقاله به 10 مورد از مهم‌ترین عادات چاق کننده پرداختیم که تقریبا اکثر افراد چاق آن‌ها را انجام می‌دهند. عادت‌های دیگری مانند ثبت نکردن میزان کالری دریافتی در روز، انجام ندادن تمرینات قدرتی و فقط روی ورزش‌های هوازی تکیه کردن، مصرف نوشابه‌های رژیمی، دیر شام خوردن، سرگرم کردن خود با تنقلات، بی توجهی به ریزه‌خواری و غیره نیز در افزایش وزن شما تاثیر زیادی دارند.

بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر عادات خود را ترک کنید و به فکر تناسب اندام باشید. راستی! همانطور که پیش‌تر گفتیم یکی از سریع‌ترین راه‌های لاغری انجام جراحی چاقی است. اگر می‌خواهید بدانید این جراحی برای شما مناسب است یا نه، می‌توانید تست BMI که در صفحه قرار دارد را انجام دهید یا از طریق کامنت‌ها سوالات خود را در این مورد بپرسید.

سوالات متداول

1- ترک عادت های چاق کننده چقدر در کاهش وزن تاثیر دارد؟

خیلی زیاد! در واقع مجموعه رفتارهای ما در طول روز هستند که کیفیت زندگی‌مان را مشخص می‌کنند. برای بهبود سلامتی و رسیدن به اندام ایده‌آل خیلی مهم است که عادات خود را اصلاح کنید. ورزش و رعایت رژیم غذایی در کنار عادات چاق کننده نتیجه چندان خوبی نخواهند داشت.

2- چه راهی برای ترک عادت‌های چاقی وجود دارد؟

قدم‌های کوچک بردارید و از تغییرات کم شروع کنید. این که ناگهان بخواهید همه عادات را یکباره ترک کنید نتیجه به مراتب بدتری در پی خواهد داشت. با یک برنامه ریزی سبک و ترک کردن عادت‌ها به صورت تک تک شروع کنید.

    4.3/5 - (27 امتیاز)

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات