آشنایی با بهترین رژیم های لاغری (کاهش وزن اصولی + بدون عوارض)

رژیم های لاغری

با بهترین رژیم های لاغری آشنا شوید

این روزها همه به دنبال یافتن بهترین رژیم لاغری هستند، شما چطور؟

احتمالا اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید تصمیم گرفته اید با انتخاب یک رژیم غذایی لاغری به کاهش وزن خود کمک کنید و به تناسب اندام برسید.

داشتن یک وزن ایده آل و بدنی سالم کار سختی نیست اما برای به دست آوردن آن باید فردی قانون مند باشید و نکات مهمی را رعایت کنید.

یک رژیم لاغری مناسب نباید شما را گرسنه نگه دارد. از طرفی باید تمام مواد مورد نیاز بدن را تامین کند تا بدن دچار کمبود نباشد.

متاسفانه برخی پزشکان تغذیه با حذف یک سری منابع ویتامین و پروتئین در رژیم های لاغری خود، مشکلاتی از جمله ریزش مو و خراب شدن پوست را برای بیماران ایجاد می کنند.

رژیم لاغری خوب و اصولی باید در حینی که به شما در کاهش وزن کمک می کند، موجب سلامتی و بهتر شدن وضعیت جسمانی شما شود.

از همین رو در این مقاله قصد داریم مناسب ترین رژیم های لاغری را به شما معرفی کنیم تا بتوانید به کاهش وزن خود کمک کنید و بدن سالم در روح سالم داشته باشید.

۱رژیم غذایی دوکان

یکی از رژیم های لاغری مناسب، رژیم غذایی دوکان است. هدف این رژیم محدود کردن کربوهیدرات های مصرفی و وادار کردن بدن به چربی سوزی است. در واقع این رژیم حاوی کربوهیدرات پایین و پروتئین بالا است.

این رژیم چهار مرحله دارد. دو مرحله شامل کاهش وزن و دو مرحله شامل تثبیت وزن است.

از مزایای این رژیم می توان به کاهش وزن سریع و بدون نیاز به شمردن کالری اشاره کرد. اما معایبی چون آسیب دیدن استخوان ها و کلیه را هم در پی دارد.

۲رژیم غذایی وگان

رژیم های لاغری

وگان یکی از انواع رژیم های لاغری است. در رژیم وگان خبری از ژلاتین نیست و شامل میوه ها و سبزیجات تازه، آجیل ها، غلات، حبوبات، سبزیجات برگ دار و دانه ها است. وگان یک رژیم بسیار سخت از نوع گیاهخواری محسوب می شود.

این رژیم در کنار تمام سختی هایی که دارد دارای مزایای بسیاری است. می تواند بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲، سرطان و مرگ و میر زودرس را کاهش دهد.

اما معایبی چون کمبود آهن، روی، کلسیم و ویتامین D را به همراه دارد.

۳رژیم غذایی اتکینز

در این رژیم لاغری خوردن چربی و پروتئین بدون محدودیت است ولی کربوهیدرات کمی دارد. این رژیم غذایی به ۴ بخش تقسیم می شود و از آن جایی که دارای چربی زیادی است چندان پیشنهاد نمی شود. این رژیم سرشار از ویتامین است ولی یکی از معایب چشمگیر آن  این است که باید برای مدت طولانی آن را رعایت کنید.

۴رژیم غذایی پالئو

رژیم های لاغری

مواد غذایی چون حبوبات، غلات، لبنیات و مواد قندی در این رژیم ممنوع هستند و در عوض خوراکی هایی مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت مرغ، گوشت قرمز و موادی که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی باشند مورد استفاده قرار می گیرند.

این رژیم فشار خون را کاهش می دهد اما حذف لنیات و حبوبات از معایب بزرگ آن شمرده می شود.

۵رژیم غذایی ویت واچرز

یکی از رژیم های لاغری که به مصرف غذاهای غیر فراوری و کامل مانند سبزیجات، میوه ها و پروتئین های بدون چربی توصیه می کند، ویت واچرز است.

در این رژیم قند کمتر و پروتئین بیشتر استفاده می شود. این رژیم به کنترل اشتها کمک می کند اما دارای هزینه های بالایی است.

۶رژیم غذایی مدیترانه ای

در این رژیم لاغری مصرف ماهی زیاد است و مصرف گوشت قرمز و مرغ کم است. در رژیم غذایی مدیترانه ای خوب است که از چربی های سالم مانند روغن زیتون استفاده کنید.

از مزایای آن می توان به کاهش کلسترول بد و سلامت قلب و عروق اشاره کرد. همچنین ابتلا به بیماری هایی چون پارکینسون، بیماری های مزمن، سرطان و آلزایمر را کاهش می دهد.

اما در این رژیم می توان گفت تمرکز کافی برای لاغری و کاهش وزن ندارید.

۷رژیم غذایی زون

زون یکی دیگر از انواع رژیم لاغری است که شامل ۳۵ تا ۴۵ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصد چربی و ۳۰ درصد پروتئین در روز می باشد. کربوهیدرات هایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند شامل این رژیم هستند.

و موادی مانند موز، سیب زمینی و برنج که شاخص گلیسمی بالایی دارند خیلی کم می شوند. این رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد و قند خون را پایین بیاورد.

۸رژیم غذایی دوبرو

رژیم های لاغری

رژیم غذایی دوبرو یک رژیم لاغری است که در آن مصرف چربی زیاد است و میزان کربوهیدرات پایین است. میزان پروتئین ها هم به طور متوسط می باشند. در این رژیم از مواد غذایی فراوری شده استفاده نمی شود.

انواع مواد مغذی در آن وجود دارد. نسبت به سایر رژیم ها کاهش وزن بیشتری به همراه دارد و به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کند. همینطور میزان کالری کمی در طی روز دریافت می شود.

۹رژیم غذایی HCG

یک رژیم لاغری سنگین و شدید است که در آن کاهش وزن بسیار سریع اتفاق می افتد. در این رژیم حداقل ۰/۴۵ کیلوگرم در روز کم می کنید.

در این رژیم لاغری از ۳ مرحله پیروی می شود.

در مرحله اول مکمل های HCG را مصرف می کنید.

مرحله دوم مرحله کاهش وزن بین ۳ تا ۶ هفته است که در این مدت به مقدار بسیار کم کالری دریافت می کنید.

مرحله سوم هم کم کم مواد غذایی خود را زیاد می کنید. این رژیم باعث کاهش وزن سریع شما می شود اما عوارضی مانند سردرد، افسردگی و خستگی را به همراه دارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا این رژیم لاغری را تایید نکرده است چرا که عواض خطرناکی دارد.

۱۰رژیم غذایی کرب سایکلینگ

این رژیم لاغری کاملا مجزا برای هر فرد تنظیم می شود و بسته به اینکه فعالیت های روزانه و وضعیت جسمانی شما به چه شکل است طراحی می شود.

مثلا اگر در طول روز فعالیت زیادی دارید می توانید مقدار بیشتری کربوهیدرات مصرف کنید.

این رژیم بافت عضلانی را بهبود می بخشد و قند خون را تنظیم می کند. در ضمن مصرف سبزیجات و میوه ها، غلات و بسیاری از مواد غذایی مفید در آن جای دارند.

اما از معایب آن می توان به یبوست، خستگی، کاهش سوخت و ساز بدن و کاهش تمرکز اشاره کرد.

۱۱رژیم لاغری سی روزه

رژیم های لاغری

یکی از سخت ترین رژیم های لاغری این رژیم است که در آن غلات، کربوهیدرات های فراوری شده و مواد قندی حذف می شوند و انواع پروتئین ها مانند آجیل، تخم مرغ، گوشت قرمز، خوراکی های فراوری نشده و غذاهای دریایی جای داده می شود.

اما یک برنامه غذایی دشوار و سخت را باید پشت سر بگذارید تا بتوانید نتیجه خوبی از آن بگیرید.

۱۲رژیم غذایی فودمپ

یک رژیم لاغری که برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر خوب و مناسب باشد، رژیم فود مپ است. در این رژیم لاغری مقدار زیادی کربوهیدرات قابل تخمیر داریم.

اما نکته مهم اینجاست که افرادی که سالم هستند نباید از این رژیم استفاده کنند.

چرا که این رژیم مناسب افرادی با مشکلات گوارشی است. این رژیم لاغری به افرادی که مشکلات گوارشی دارند کمک شایانی می کند.

۱۳رژیم لاغری شوک

همانطور که از نام این رژیم پیداست، با گرفتن این رژیم به بدن شوک وارد می شود تا بدن بتواند چربی سوزی بیشتری انجام دهد.

این رژیم یک دوره ۱۵ روزه دارد که طی این پانزده روز، ۵ روز را به طور سخت رژیم می گیرید و ۲ روز مطابق میل خود و مانند روزهای عادی غذا می خورید.

این چرخه را تا ۱۵ روز ادامه می دهید.

در این رژیم غذایی شما در روزهای اول وزن خوبی کم می کنید اما به مرور به حالت اولیه خود بر می گردید. در ضمن از بسیاری غذاهای مهم و مورد نیاز هم محروم می شوید.

۱۴رژیم لاغری دش

در این رژیم غذایی توجه و تمرکز روی مصرف گوشت کم چرب، غلات، میوه ها و سبزیجات است. همچنین میزان سدیم پایینی در این رژیم لاغری وجود دارد و از ابتلا به بیماری فشار خون جلوگیری می کند.

اما متاسفانه در این رژیم گوشت قرمز به طور کامل حذف می شود. رژیم غذایی دش در بین انواع رژیم های غذایی کمک بیشتری به سلامت عمومی بدن می کند.

۱۵رژیم لاغری وحشی

در این رژیم مواد غذایی فراوری شده و تصفیه حذف می شوند و کربوهیدرات ها و چربی ها به طور متعادل مصرف می شوند. تمام خوراکی های سالم و ارگانیک و مفید در رژیم غذایی وحشی قرار دارند.

در این رژیم شما در طول هفته یک وعده آزاد دارید.

اما به دلیل اینکه باید مواد غذایی ارگانیک را تهیه کنید دارای هزینه های بالایی است.

سخن پایانی

رژیم های لاغری بسیاری وجود دارند که هر یک از آن ها دارای مزایا و معایبی هستند. اما به طور کل اولین قدم برای رسیدن به وزن ایده آل داشتن رژیم غذایی خوب و مناسب است. حتی اگر لازم باشد که شما جراحی لاغری را انجام دهید باید پیش از آن یک رژیم لاغری خوب و مناسب خود بگیرید تا وزن شما ثابت شود.

دکتر محمود حیدری پیش از عمل جراحی لاغری با تیم حرفه ای و دوره دیده ای که دارند، بهترین رژیم لاغری مناسب شما را تنظیم می کنند.

این رژیم های لاغری کاملا متناسب با سیستم بدن شما و نیازهای بدنی شما طراحی می شود و به شما در بهبود وضعیت جسمانی و سلامتی کمک می کند. برای اطلاعات بیشتر از رژیم های لاغری پیش از عمل دکتر محمود حیدری، می توانید همین حالا با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

    Rate this post

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات