کالری مواد غذایی چگونه محاسبه می شود و چه اهمیتی دارد؟

کالری مواد غذایی

همه ی افرادی که قصد کاهش وزن و تناسب اندام دارند حتما این کلمه (کالری) به گوششان خورده. و یا وقتی به متخصص تغذیه مراجعه می کنیم صحبت هایی در مورد کالری مواد غذایی می کند و اینکه چگونه هر کالری را محاسبه می کنیم.

برخی افراد هنوز به طور کامل نمی دانند که کالری چیست و میزان کالری مواد غذایی متفاوت چقدر است. از همین رو در این مقاله می خواهیم به سوال هایی مانند کالری چیست و چگونه محاسبه می شود پاسخ دهیم تا بتوانید راحت تر و سریع تر به وزن ایده آل خود برسید.

چگونه کالری مواد غذایی مختلف را محاسبه کنیم؟

کالری مواد غذایی

زمانی که شما بتوانید میزان کالری های مواد غذایی خود را محاسبه کنید، در واقع موفق شدید که میزان انرژی های دریافتی از مواد غذایی را با میزان انرژی که استفاده می کنید بدست آورید و بین آن ها تعادل ایجاد کنید.

در واقع اگر بتوانید میزان انرژی مصرفی و انرژی وارد شده به بدن را به تعادل برسانید می توانید به وزنی ایده آل و تناسب اندام برسید.

کالری چیست؟

واحد انرژی مواد غذایی را کالری می نامند. زمانی که از مواد غذایی استفاده می کنیم، بخشی از آن صرف تامین انرژی مورد نیاز بدن می شود. این گونه بدن می تواند حرکت کند و کارهای ارادی و غیر ارادی را انجام دهد.

به همین دلیل است که وقتی غذا نمی خوریم انرژی و توان انجام کاری را نداریم چرا که بدن انرژی ای را دریافت نکرده است.

در واقع هر یک از ما برای انجام کارهای ارادی مانند خوردن، ورزش کردن، صحبت کردن، راه رفتن و … و یا انجام کارهای غیر ارادی مانند نفس کشیدن، پلک زدن، حرکات قلب و … نیاز به انرژی داریم.

از طرفی هم برای اینکه برخی مواد در بدن ساخته شوند نیاز به انرژی دارند و بدون انرژی بدن نمی تواند به خوبی و درستی کار کند.

هر کالری چقدر است؟

معمولا افرادی که قصد کاهش وزن دارند و از رژیم های غذایی خاصی پیروی می کنند، وقتی به یک غذا نگاه می کنند به صورت ناخودآگاه این جمله در ذهنشان نقش می بندد  این غذا چند کالری دارد؟

کلمه کالری واحد اندازه گیری انرژی هر غذا است. در واقع با دانستن این که یک غذا چقدر کالری دارد، متوجه می شویم که چه مقدار انرژی به بدن ما می دهد.

حتما شنیده اید که می گویند خوردن ۳ عدد خرما در روز می تواند تمام انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند و بدن نیاز به غذای دیگری نداشته باشد.

در واقع میزان کالری هر یک خرما ۳۱۹ است و با خوردن ۳ خرما در طول روز می توانیم انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنیم.

روی تمام مواد غذایی میزان کالری آن ها نوشته شده است. میزان کالری های که دریافت می کنیم تاثیر زیادی روی تناسب اندام دارد و با کنترل آن ها می توانیم به کاهش وزن خود کمک کنیم.

اولین قدمی که در مسیر کاهش وزن برداشته می شود این است که میزان کالری های اصافه بدن را حذف کنند.

در واقع وقتی بدن بیش از حد نیاز کالری دریافت می کند و آن ها را نمی سوزاند، چربی های بدن زیاد می شوند و ذخیره می شوند. این گونه شخص رفته رفته دچار اضافه وزن می شود.

حال وقتی در برنامه های کاهش وزن کالری های اضافه بدن را حذف می کنیم، بدن انرژی مورد نیاز خود را نمی تواند تامین کند.

از همین رو برای تامین انرژی به سراغ سوزاندن چربی ها می رود. سوزاندن چربی ها با اینکه باعث لاغری می شود اما اصلا ایده خوبی برای تامین انرژی بدن نیست.

کالری غذاها چگونه استفاده می شوند؟

کالری مواد غذایی

کالری ها در درشت مولکول های مغذی مانند چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها قرار دارند. هر مواد غذایی که استفاده می کنیم از طریق این ۳ درشت مولکول به بدن کالری می رسانند. در واقع کالری مورد نیاز بدن در این درشت مولکول ها است.

میزان کالری در یک گرم چربی ۹ است و در هر گرم کربوهیدرات و پروتئین ۴ است. زمانی که این مواد مغذی را مصرف می کنیم بدن می تواند کالری مورد نیاز خود را از آن ها بگیرد و انرژی خود را تامین کند.

اما چگونه؟ بدن برای اینکه بتواند کالری این درشت مولکول ها را بگیرد باید آن ها را به مولکول های کوچک تر تجزیه کند. در واقع با ریز کردن این مولکول ها انرژی خود را دریافت می کند.

مولکول های کوچک هم در دیواره های روده قرار می گیرند و از آن جا جذب خون می شوند. بدن هم این انرژی را به سلول های مختلف می رساند و یا در صورت عدم نیاز آن ها را ذخیره می کند.

همه ی سلول های بدن برای اینکه بتوانند کار کنند نیاز به انرژی دارند. برای انقباض عضلات، سوخت و ساز بدن، پیام رسانی و ساخت سلول های جدید، بدن نیاز به انرژی دارد و کالری مواد غذایی این انرژی را تامین می کنند.

زمانی هم که بدن نیاز به انرژی نداشته باشد کالری های دریافتی انرژی خود را به صورت گلیکوژن یا چربی ذخیره می کنند تا بدن در مواقع نیاز از آن ها استفاده کند.

چگونگی تنظیم کالری بدن برای کاهش وزن

اگر می خواهید هر چه سریع تر وزن کم کنید و به اندام ایده آل خود برسید باید میزان کالری های دریافتی بدن را کم کنید. زمانی که کالری و انرژی کمتری به بدن برسد بدن مجبور می شود برای تامین انرژی از ذخایر چربی استفاده کند و آن ها را بسوزاند. این گونه می توان با سوزاندن چربی ها به کاهش وزن منجر شد.

از طرفی زمانی که کالری دریافتی بدن کم می شود، سوخت و ساز بدن هم کمتر می شود. در نتیجه هورمون هایی که در سوخت و ساز بدن نقش ایفا می کنند منجر به کاهش وزن و ایجاد تعادل در وزن می شوند.

بدن هر شخص چقدر کالری نیاز دارد؟

مسلما میزان کالری مورد نیاز بدن هر شخص با فرد دیگر متفاوت است. مثلا ممکن است یک فرد برای انجام کارهای روزمره به مقدار بیشتری انرژی نیاز داشته باشد و باید مقدار کالری بیشتری مصرف کند.

اما فرد دیگر مقدار کمتری کالری نیاز داشته باشد. عواملی مانند جنسیت، سن، سطح هورمون ها، سایز و اندازه بدن، ژنتیک، میزان فعالیت می توانند در مقدار کالری مورد نیاز هر فرد موثر باشند.

برای کاهش وزن، افزایش وزن و یا تثبیت وزن می توان مقدار مشخصی از کالری روزانه را برای هر فرد مشخص کرد، اما عوامل دیگری هم در این میان نقش دارند که باید به آن ها توجه کرد.

آیا بدن کالری های یکسانی دریافت می کند؟

کالری مواد غذایی

به نظر شما بدن کالری دریافتی از پیتزا را با کالری دریافتی از میوه به یک شکل می بیند؟ به نظر شما تفاوتی میان کالری مواد غذایی مختلف وجود دارد؟

علاوه بر کمیت کالری، کیفیت کالری هم مورد توجه بدن قرار می گیرد. کیفیت کالری نیز می تواند تاثیر زیادی در کنترل وزن و رسیدن به اندام ایده آل داشته باشد.

بدن انسان کاملا هوشمند عمل می کند. زمانی که شما کالری مورد نیاز خود را با مصرف پروتئین به دست می آورید، بدن یک جور آن را پردازش می کند، و زمانی هم که کالری مورد نیاز خود را از کربوهیدرات به دست می آورید، بدن جور دیگر آن را پردازش می کند.

به نظر شما علت اینکه در رژیم های کاهش وزن می گویند از مواد غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین استفاده کنید چیست؟

بدن برای هضم کردن پروتئین به انرژی بیشتری نیاز دارد. از همین رو با مصرف پروتئین بالا بدن می تواند سوخت و ساز بیشتری کند و به کاهش وزن منجر شود.

میزان متابولیسم بدن

نرخ متابولیسم یعنی مقدار انرژی ای که بدن نیاز دارد تا بتواند زنده بماند و به درستی کار کند. بر اساس نرخ متابولیسم می توان تشخیص داد که هر فرد به چه میزان کالری در روز نیاز دارد. البته جنسیت هم در این امر دخالت زیادی دارد.

    Rate this post

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات