نگاهی به جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان؛ جراحی‌ای نوین در خدمت سلامت زنان

جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

فهرست این مقاله

در صورت عدم پاسخگویی کلیک کنید

روی تخت بیمارستان دراز کشیده بودم؛ درحالی‌که ترس، اضطراب و از همه مهم‌تر درد، همه‌ی وجود رو درگیر کرده بود. بعد از کلی آزمایش، مشخص شد که به یک بیماری پیچیده رحمی مبتلا شدم و باید برای همیشه با رحمم خداحافظی می‌کردم. نگرانی از دست‌دادن رحم از یک طرف و ترس از عمل طرف دیگر، داشت من رو از پا در میاورد. تا اینکه پزشک چیزی به من گفت که کمی من را آرام کرد. قرار بود من با روش لاپاراسکوپی عمل شوم. آن موقع چیز زیادی از آن نمی‌دانستم تا با توضیحات پزشک بیشتر با آن آشنا و در نهایت آرام‌تر شدم. اگر شما هم این عمل را پیش رو دارید و چیزی از آن نمی‌دانید در این مقاله همراه من باشید تا با هم در مورد جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان بیشتر صحبت کنیم.

عمل لاپاراسکوپی رحم چیست؟

عمل لاپاراسکوپی رحم، یک روش به‌روز و پیشرفته برای برداشتن رحم است. این جراحی نسبت به جراحی‌های باز، که از طریق یک برش بزرگ رحم را خارج می‌کردند، خطر و عوارض کمتری دارد. در ادامه با جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان بیشتر آشنا خواهیم شد.

عمل لاپاراسکوپی رحم چگونه است؟

شاید الان که مشغول خواندن این مقاله هستید، قصد انجام این عمل را دارید و دوست دارید بدانید عمل لاپاراسکوپی رحم چگونه است. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه برای شما توضیح دهیم، باید بدانید که جراحی لاپاراسکوپی رحم به روش زیر انجام می‌شود.

  • جراحی شما با چند برش کوچک معمولا به اندازه نیم الی یک سانت در سطح شکم شروع می‌شود.
  • از طریق برش‌های کوچک، یک لاپاراسکوپ، یک دوربین و یک چراغ وارد شکم شما می‌شود.
  • از طریق دوربین، پزشک تصویر واضحی از اندام‌های داخلی شما به دست میاورد.
  • بقیه ابزارهای جراحی، از برش‌های دیگر وارد شکم شما می‌شود.
  • حالا جراح رحم را جدا کرده و رحم را به قسمت‌های کوچک تقسیم می‌کند.
  • از طریق برش‌های ایجادشده، رحم را کم‌کم از بدن شما خارج می‌کنند.

در چه مواقعی باید لاپاراسکوپی رحم و تخمدان را انجام داد؟

جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، ممکن است به‌دلایل مختلفی انجام شود. در ادامه با چندتا از مهم‌ترین این دلایل آشنا خواهیم شد.

دلایل عمل لاپاراسکوپی رحم چیست؟
دلایل عمل لاپاراسکوپی رحم چیست؟

1- اهداف تشخیصی

گاهی‌اوقات عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، برای تشخیص سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود. مثلا برای بررسی علت درد لگن، علت ناباروری، خون‌ریزی‌های غیرطبیعی و یا سایر مسائل مربوط به زنان که از روش‌های دیگر کشف علت آن ممکن نیست، از جراحی لاپاراسکوپی برای تشخیص علت استفاده می‌شود.

2- آندومتریوز

وقتی لایه‌ی درونی رحم، بیش‌ازحد ضخیم می‌شود باعث به‌وجودآمدن مشکلاتی مثل خون‌ریزی‌های شدید و نامنظم، ناراحتی‌های جنسی، مشکلات باروری و درد شکمی شدید می‌شود. با جراحی لاپاراسکوپی می‌توان ضخامت لایه‌ی درونی رحم (آندومتر) را کاهش داد و مشکل را حل کرد.

3- فیبروم‌های رحمی

فیبروم‌های رحمی، تومورهای خوش‌خیمی هستند که معمولا بی‌خطرند و توسط خود بیمار تشخیص داده نمی‌شوند مگر اینکه علائمی مثل خون‌ریزی شدید، درد شکم شدید، مشکلات باروری و یا اختلال در ادرار داشته باشند. با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی می‌توان فیبروم‌ها را از دیواره رحم برداشت و از بدن خارج کرد.

جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان به دلایل مختلفی انجام می‌شود.
جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان به دلایل مختلفی انجام می‌شود.

4- کیست تخمدان

کیست تخمدان معمولا روی تخمدان یا داخل تخمدان شکل می‌گیرد. این کیست‌ها ممکن است تغییرات طبیعی در فرآیند تخمک‌گذاری به وجود بیایند یا ممکن است به‌خاطر اختلالات هورمونی تشکیل شوند. در اکثر موارد کیست‌ها خودبه‌خود دفع می‌شوند اما اگر باعث درد شدید، خون‌ریزی و یا مشکلات باروری شوند، می‌توان با جراحی لاپاراسکوپی آن را از بدن خارج کرد.

5- حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم، معمولا در لوله‌هایی که تخمک از تخمدان به رحم منتقل می‌شود، اتفاق میفتد. حاملگی خارج از رحم یک وضعیت خطرناک است و برای برطرف‌کردن آن می‌توان از جراحی لاپاراسکوپی کمک گرفت.

6- عقیم‌سازی

یکی دیگر از کاربردهای جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، بستن لوله‌های فالوپیون و عقیم‌سازی بانوان است. کسانی که قصد جلوگیری از بارداری را دارند با این روش، عقیم‌سازی را انجام می‌دهند.

جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان چه تفاوتی با جراحی باز دارد؟

جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان تفاوت‌های مهمی با جراحی باز رحم و تخمدان دارد که در ادامه با این تفاوت‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

1- برش‌ها و بافت‌ها

همان‌طور که گفتم در جراحی لاپاراسکوپی، برش‌های کوچکی روی شکم ایجاد می‌شود. در این جراحی بافت‌ها آسیب کمتری می‌بینند و بافت‌ها با سرعت بیشتری ترمیم می‌شوند. درحالی‌که در جراحی باز، یک برش بزرگ در سطح شکم داده می‌شود، بافت‌ها آسیب بیشتری می‌بینند و در مدت زمان بیشتری ترمیم می‌شوند.

2- درد و بازیابی

چون در جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، بافت‌ها آسیب کمتری می‌بینند، بیماران معمولا بعد از عمل درد کمتری را تجربه خواهند کرد و می‌توانند سریع‌تر به فعالیت‌های روزمره خود برگردند. اما در جراحی‌های باز، بیماران معمولا درد بیشتری دارد و بعد از مدت طولانی‌تری به می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را انجام دهند.

3- خون‌ریزی و عفونت

در جراحی لاپاراسکوپی چون در حین عمل برش‌های کوچکی ایجاد می‌شود، خون‌ریزی کمتری هم اتفاق میفتد. همچنین چون این برش‌ها کوچک هستند، احتمال بروز عفونت نسبت به جراحی‌های باز خیلی کمتر است.

4- زمان بستری

بیمارانی که جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان را انجام می‌دهند، معمولا مدت زمان کمی را در بیمارستان بستری هستند و زودتر از کسانی که جراحی باز انجام داده‌اند مرخص می‌شوند.

5- اثرات زیبایی

در جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، برش‌های کوچکی ایجاد می‌شود. این برش‌ها اثر کمتری روی پوست می‌گذارند؛ درحالی‌که برش بزرگی که در جراحی باز روی سطح شکم ایجاد می‌شود، ممکن است اثر آن تا مدتها روی پوست بیمار باقی بماند.

عمل لاپاراسکوپی رحم درد دارد؟

عمل لاپاراسکوپی رحم در مقایسه با جراحی‌های باز درد کمتری دارد. چون این جراحی از طریق برش‌های کوچک انجام می‌شود، بهبودی آن سریع‌تر و همچنین درد آن هم کمتر است.

وقتی این عمل روی شما انجام می‌شود، شما در بیهوشی کامل هستید و در حین جراحی دردی را تجربه نخواهید کرد.

هنگام عمل لاپاراسکوپی، شکم شما با گاز co2 پر می‌شود؛ به‌خاطر همین گاز ممکن است بعد از عمل کمی دچار ناراحتی یا نفخ شوید اما این حالت موقتی‌ست و بعد از مدتی بهتر خواهید شد.

عمل لاپاراسکوپی رحم درد دارد؟
عمل لاپاراسکوپی رحم درد دارد؟

عمل لاپاراسکوپی رحم چقدر طول میکشد؟

در جواب سوال عمل لاپاراسکوپی رحم چقدر طول میکشد، باید بگوییم که این عمل معمولا حدود 1 الی 3 ساعت طول می‌کشد و به عوامل زیر بستگی دارد:

  • پیچیدگی جراحی
  • اندازه و وضعیت رحم
  • تجربه جراحی
  • وضعیت بیمار

قبل از عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان چه کارهایی را انجام دهم؟

قبل از انجام‌دادن جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، لطفا کارهای زیر را انجام دهید.

1- صحبت با جراح

با جراح خود در مورد تمام نگرانی‌هایتان صحبت کنید. اگر سوالی دارید در همین مرحله بپرسید. جراح را در جریان بیماری‌های زمینه‌ای خود قراردهید. اگر دارویی مصرف می‌کنید، نام آن را به جراح بگویید. اگر حساسیتی دارید، حتما جراح را در از این قضیه مطلع کنید.

قبل از جراحی، حتما با پزشک خود صحبت کنید و او را در جریان همه‌ی مسائل مربوط به عمل بگذارید.
قبل از جراحی، حتما با پزشک خود صحبت کنید و او را در جریان همه‌ی مسائل مربوط به عمل بگذارید.

2- انجام آزمایش‌های مختلف

قبل از عمل پزشک از شما می‌خواهد که آزمایش‌هایی مثل آزمایش خون، آزمایش ادرار و یک‌سری تصویربرداری‌هایی را انجام دهید. با کمک این آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها پزشک اطلاعات کامل‌تری در مورد شرایط شما خواهد داشت.

3- ناشتابودن

یادتان باشد که 6 الی 8 ساعت قبل از جراحی ناشتا باشید و حتما با معده خالی وارد اتاق عمل شوید.

4- ترک سیگار و الکل

اگر اهل کشیدن سیگار و مصرف الکل هستید، باید این دو عادت را قبل از عمل کنار بگذارید؛ چراکه ممکن است مصرف این مواد روی روند بیهوشی شما در حین عمل تاثیر منفی بگذارد.

برای اینکه در روند بیهوشی دچار مشکل نشوید، قبل از عمل سیگار را ترک کنید.
برای اینکه در روند بیهوشی دچار مشکل نشوید، قبل از عمل سیگار را ترک کنید.

5- آماده‌کردن خانه

سعی کنید قبل از عمل، خانه را برای برگشت خودتان آماده کنید. داروهای مسکن، لباس‌های راحت و کیسه آب‌گرم را دم‌دست بگذارید. یخچال و کابینت را پرکنید و اگر خانه نیاز به نظافت دارد، آن را تمیز کنید، تا بعد از عمل بتوانید در آرامش کامل دوران نقاهت خود را بگذرانید.

در دوران نقاهت جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان چه اتفاقی میفتد؟

بعد از اینکه جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان را انجام دادید، ممکن است برای یک یا دو هفته درد داشته باشید و مسکن مصرف کنید. بعد از جراحی علائم زیر را تجربه خواهید کرد.

  • ممکن است درد شانه و یا کمردرد شما را اذیت کند و این کاملا طبیعی‌ست. این ‌درد به‌خاطر گازی‌ست که پزشک در بدن پخش می‌کند تا بتواند بهتر اندام داخلی شما را ببیند.
  • ممکن است کم‌انرژی باشید و زود خسته شوید. این خستگی احتمالا تا چند هفته بعد از عمل با شما باقی خواهد ماند.
  • ممکن است حس کنید شکم شما متورم و پف‌کرده است. این تورم کاملا طبیعی‌ست و حدود 4 الی 6 هفته طول می‌کشد تا از بین برود.

در ادامه چند راهکار مراقبتی در دوران نقاهت را با شما درمیان خواهیم گذاشت.

بعد از جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان چطور مراقب خودم باشم؟

لطفا بعد از عمل کارهای زیر را انجام دهید، تا به سلامت دوران نقاهت را طی کنید.

فعالیت

  • در این مدت خوب بخوابید و هر وقت احساس خستگی به سراغ‌تان آمد، استراحت کنید.
  • هر روز پیاده‌روی کنید و هر روز از روز قبل کمی بیشتر راه بروید. پیاده‌روی به بهترشدن جریان خون کمک می‌کند، همچنین در پیشگیری از ذات‌الریه و یبوست خیلی موثر است.
  • از بلندکردن وسایل سنگین خودداری کنید. یادتان باشد هر جسم سنگینی که بلند کنید به شما فشار خواهد آمد و ممکن است حتی این فشار همراه با عوارض باشد.
  • موقع سرفه‌کردن یا وقتی می‌خواهید نفس عمیق بکشید، حسابی مراقب خودتان باشید. در این مواقع، یم بالش را روی برش‌های خود نگه‌دارید، تا هم از شکم خود حمایت کرده و هم درد کمتری را تجربه کنید.
  • فعلا فعالیت‌های سنگین مثل دوچرخه‌سواری، وزنه‌برداری و ورزش‌های هوازی را کنار بگذارید و حتما با هماهنگی و اجازه پزشک این فعالیت‌ها را از سر بگیرید.
  • در مورد رانندگی‌کردن کمی محتاط باشید و اگر پزشک اجازه این کار را به شما داد، پشت فرمان بنشینید.
مراقبت‌های بعد از جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان را جدی بگیرید.
مراقبت‌های بعد از جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان را جدی بگیرید.

تغذیه

  • بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، می‌توانید از غذاهای معمولی استفاده کنید؛ اما اگر دچار ناراحتی معده هستید، غذاهای ملایم و کم‌چرب را به شما توصیه می‌کنیم. غذاهایی مثل برنج ساده، مرغ کبابی، نان تست و ماست گزینه‌های خوبی هستند.
  • اگر دچار یبوست هستید، آب زیاد بنوشید و از خوراکی‌های فیبردار استفاده کنید. همچنین ممکن است بتوانید با دستور پزشک یک ملین ملایم را مصرف کنید.

پانسمان

  • محل زخم را هر روز با آب و صابون بشویید و کاملا خشک کنید.
  • از پراکسیدهیدروژن و یا الکل برای شستشو استفاده نکنید.
  • اگر محل زخم مایعی ترشح کرد و یا به لباس شما گیر می‌کند، می‌توانید زخم را با یک باند گازی ببندید.
  • هر روز بانداژ را عوض کنید.

آیا عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان عوارضی هم دارد؟

بله، جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان می‌تواند مثل هر جراحی دیگری، عوارضی به همراه داشته باشد. عوارض احتمالی عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان شامل موارد زیر است:

  • درد
  • کبودی
  • تورم
  • عفونت
  • خون‌ریزی
  • درد شانه

جمع‌بندی

جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، در زمینه درمان بانوان، تحول بزرگی را ایجاد کرده است. این جراحی با برش‌های کوچک، زمان بهبودی سریع‌تر و عوارض کمتر به یک انتخاب مطمئن برای بانوان تبدیل شده است. اگر قصد انجام این عمل را دارید، بهتر است مثل هر جراحی دیگری، قبل از آن حسابی تحقیق کنید و با آگاهی کامل تصمیم خود را بگیرید. یکی از تصمیم‌های مهم قبل از عمل، انتخاب یک جراح باتجربه است. دکتر محمود حیدری با تجربه 20000 جراحی، یکی از افراد ماهر در این زمینه هستند. برای تعیین وقت ویزیت و مشاوره می‌توانید با شماره زیر تماس گرفته و از دکتر حیدری کمک بگیرید.

۰۹۹۲۳۶۳۱۱۶۹

اگر در مورد جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان سوال حل نشده‌ای در ذهن شما باقی مانده، لطفا حتما در قسمت کامنت این سوالات را با ما مطرح کنید.

سوالات متداول

1- میزان پیاده‌روی بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان چقدر است؟

بعد از اینکه از بیمارستان به خانه برگشتید می‌توانید پیاده‌روی را شروع کنید. بسیاری از بانوان بعد از 2 الی 3 هفته، می‌توانند به‌مدت 30 الی 60 دقیقه پیاده‌روی کنند.

2- بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، از چه غذاهایی تغذیه کنیم؟

بعد از جراحی سعی کنید از یک رژیم غذایی متنوع استفاده کنید. در برنامه غذایی خود حتما پروتین‌هایی مثل گوشت بدون چربی، ماهی، تخم‌مرغ، شیر، ماست، آجیل و حبوبات را بگنجانید.

3- جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان در چه مواردی انجام می‌شود؟

این جراحی برای تشخیص سایر بیماری‌ها، آندومتریوز، فیبروم‌های رحمی، کیست‌های تخمدان، حاملگی‌های خارج از رحم و عقیم‌سازی استفاده می‌شود.

منابع

Laparoscopic Hysterectomy: What to Expect at Home

    5/5 - (1 امتیاز)

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات