درد عمل لاغری و بعد از آن چقدر است؟ چه مدت طول می‌کشد؟

عمل لاغری و کاندیدهای عمل

درد عمل لاغری چقدر است و چه کسانی باید عمل لاغری انجام دهند

با توجه به زندگی امروز و نشسته بودن کارها، عدم فعالیت، مصرف بی‌رویه فست فود حدود 40 درصد مردم جهان دچار چاقی شده‌اند. یعنی شاخص BMI آنها بالای 30 و 35 است که حتی با ورزش و رژیم‌های غذایی نیز نمی‌توانند به وزن ایده‌آل خود بازگردند، البته برخی از بیماران دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت نوع دو، پا درد و کمر درد شدید هستند و این موارد باعث کاندید شدن افراد برای عمل‌های لاغری می‌شود.

اما سوال اصلی این است، درد عمل لاغری چقدر است؟ سوالی که باعث ترس و عدم انجام این عمل می‌شود. با توجه به اینکه عمل‌های لاغری یک درمان تهاجمی هستند، مطمئناً بدون درد نمی‌باشد. اما میزان و شدت درد معده پس از عمل به موارد زیادی بستگی دارد. مطمئن باشید پس از جراحی لاغری با مصرف دارو هیچ دردی را احساس نخواهید کرد و حداکثر درد در ناحیه شکمی و قسمت‌هایی که برش ایجاد شده است. با ما همراه باشید تا عوامل موثر بر میزان درد عمل لاغری و به سوال آیا عمل لاغری درد دارد پاسخ دهیم.

درد بعد از عمل لاغری و علت آن

پس از انجام جراحی‌ داشتن درد چیز عادی است؛ اگرچه در زمان عمل پزشک سعی می‌کند تا با استفاده از بیهوشی و بی‌حسی درد را برای بیماران به طور کامل از بین ببرد و یا درد احساس شده را به کمترین میزان برساند تا مشکلی برای بیمار و یا ناراحتی پیش‌نیاید. اکنون قرار است تا درباره درد بعد از عمل لاغری و دلایل آن با شما صحبت کنیم. اما در ابتدا لازم است تا انواع عمل‌هایی که برای لاغری مرسوم است را به شما معرفی کنیم.

درد عمل لاغری و علل آن

انواع عمل‌های لاغری

در ابتدا بهتر است انواع عمل‌های لاغری معده را به طور خلاصه با هم بررسی کنیم.

• مینی بای ‌پس معده: بخشی از بالای معده مانند یک کیسه جدا شده و حجم معده کمتر از حالت عادی می‌شود.
  • بای‌ پس کلاسیک: قسمتی از کیسه معده از بالا جدا و به روده پیوند زده می‌شود.
  • اسلیو معده یا گاسترکتومی: بخشی از معده به طور کامل برداشته می‌شود.

برای لاغری عمل‌های زیادی پیشنهاد شده است ولی موارد گفته شده دائمی و بروزترین نوع جراحی‌ها می‌باشند.

اما هر کدام از عمل‌های لاغری که گفته شد با توجه به وضعیت بیمار، شاخص BMI و شرح حال بیمار می‌باشد. پزشک متخصص یکی از روش‌ها را برای بیمار انتخاب و به او پیشنهاد می‌دهد و مطمئناً روش پیشنهادی به صلاح بیمار است.

به طور مثال افرادی که دچار ریزه‌خواری و یا شیرینی‌خواری، افراد دیابتی و کسانی که داروی کورتون مصرف می‌کنند بهترین پیشنهاد به آنها عمل بای ‌پس است. پس قبل از هرچیز به پزشک خود اعتماد کنید تا بتوانید با خیال راحت عمل لاغری خود را پشت سر بگذارید.

تغییر شکل معده پس از عمل بای پس

تجربه بیماران از درد عمل لاغری بعد از جراحی

در مواردی بیماران گزارش داده‌اند که در شکم نیز دردی حس می‌شود که طبیعی است، چرا که جراحی معده انجام شده است و بخشی از معده کم و یا کوچک شده است و چون این اتفاق به یکباره و ناگهانی برای بدن‌ رخ داده، عادیست که احساس فشار و ناراحتی در این بخش داشته باشید ولی با گذشت زمان بدن به وضعیت فعلی خود عادت می‌کند. پس در پاسخ به این سوال که آیا عمل لاغری درد دارد؟ باید پاسخ دهیم بله ولی میزان درد بسیار ناچیز است و به طور معمول، حداکثر بین 18 تا 36 ساعت طول می‌کشد تا درد عمل لاغری به طور کامل رفع شود.

بعد از عمل برای کاهش فشار و درد، پزشک به بیمار پیشنهاد می‌دهد کمی قدم بزند، با این‌کار درد و فشار تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید هرچه سریع‌تر به زندگی عادی خود بازگردید و مطمئن باشید هرچه زودتر از تخت خارج شوید زودتر می‌توانید روند بهبود خود را بگذرانید. اما توجه داشته باشید که فشار بیش از حد به خود نیاورید مخصوصا در عمل بای‌ پس معده ممکن است باعث نشتی بای پس معده شود.

عوامل تاثیرگذار در میزان درد عمل لاغری

1. توان و تحمل بیمار در برابر درد

هر فرد به درد واکنشی متفاوت دارد و شاخصی برای اندازه‌گیری میزان درد در همه افراد وجود ندارد. ولی با توجه به تجربه‌ افرادی که جراحی لاغری داشته‌اند و درباره درد عمل لاغری از آنها سوال شده است. اکثریت میزان درد را کم اعلام کرده‌اند و به قدری بوده است که فرد می‌توانسته تحمل کند.

2. برحسب تجربه و میزان حاذق بودن پزشک

از آنجا روش‌های عمل متفاوتی وجود دارد ولی با توجه به توانایی پزشک و تجربه‌ای که دارد سعی می‌کند تا زخم عمیقی برروی شکم در زمان عمل، ایجاد نکند تا دوره نقاهت و البته درد پس عمل بسیار کاهش پیدا کند؛ البته که هرچه میزان زخم کوچکتر باشد فرآیند بهبود و درمان با سرعت بیشتری ممکن می‌شود. که این مورد فقط با انتخاب پزشکی ماهر و با تجربه ممکن است.

3. واکنش به داروها

معمولا درد معده بعد از عمل موردی عادی است و پزشک برای کاهش میزان درد داروی مسکن تجویز می‌کند اما با توجه به پیشینه بیمار میزان تاثیر گذاری این داروها متفاوت است. به طور مثال اگر شما فردی هستید که برای هر مورد درد کوچکی از داروهای مسکن استفاده می‌کنید، بدن شما پس از مدتی به آن دارو عادت کرده و برای کاهش همان درد باید مسکن قوی‌تری مصرف کنید. پس می‌توان گفت با توجه به اعصاب سلول‌های هر فرد میزان تاثیر دارو متفاوت است.

4. وزن و میزان چربی

درست است که مهارت پزشک در زمان جراحی بسیار تاثیر گذار است اما معمولا قبل از عمل یکسری دستورالعمل‌ها و البته رژیم غذایی خاصی به بیمار داده می‌شود که این موارد صرفا برای راحتی بیمار پس از جراحی است تا میزان درد عمل لاغری برای وی کمتر باشد. هرچه میزان چربی و ارگان‌های بدن در جراحی بیشتر درگیر باشند میزان درد هم به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند.

علت کاهش وزن صعودی و پله‌ای چیست؟

از آنجا که عمل لاغری در اکثر مواقع برای کاهش وزن انجام می‌شود، پس از انجام عمل برای رسیدن به بهترین نتیجه نیاز است تا رژیم غذایی بعد از عمل را به درستی دنبال کنید و از خوردن غذاهای پر کالری و کربوهیدرات‌ها دوری و بیشتر به مصرف مواد پروتئینی و میوه و سبزیجات روی آورید چرا که بدون رعایت توصیه‌های مشاوره و ویزیت هفتگی ممکن است دچار نشتی بای پس معده شوید. تغذیه مناسب شروع به پیاده‌روی و ورزش و پس از گذارندن دوره نقاهت حتی تمرین سه جلسه در هفته با وزنه علاوه بر کاهش سریع وزن از دچار شدن به ضعف عضلانی و اصطلاحا عضله سوزی و همچنین از افتادگی پوست نیز جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی قبل و بعد از عمل بسیار مهم است چرا که بدون رعایت آن و بی‌توجهی به مشاوره و ویزیت هفتگی ممکن است دچار نشتی بای پس معده شوید.

تاثیر تغذیه در میزان کاهش درد عمل لاغری

سخن آخر

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که از عمل و یا از درد عمل لاغری می‌ترسید، با توجه به مواردی که گفته شد و تجربه دیگر بیماران می‌توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که درد عمل لاغری آنقدر نیست که از آن بترسید و میزان درد این عمل در بین انواع جراحی‌ها بسیار کم است.

اگر سوالی درباره عمل لاغری دارید و به آن پاسخ داده نشده است، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا سوالات خود را با تیم پشتیبانی از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا کامنت گذاشتن زیر همین پست با ما در میان بگذارید. تیم پشتیبانی از زمان مراجعه شما به تمام سوالات شما در هر ساعتی از شبانه روز پاسخ داده و با مشاوره رایگان کمک می‌کند تا با خیال راحت برای انجام این عمل اقدام و با پیگیری مستمر و ارائه دادن دستورالعمل‌های مناسب به شما عزیزان در این مسیر شما را همراهی خواهد کرد.

3.3/5 - (3 امتیاز)