چه کسانی مناسب جراحی چاقی هستند؟ آیا جراحی چاقی شرایط خاصی دارد؟

چه کسانی مناسب جراحی چاقی هستند

می‌خواهید جراحی چاقی انجام بدهید اما نمی‌دانید چه کسانی مناسب جراحی چاقی هستند؟ جراحی چاقی فقط برای بزرگسالان است یا نوجوانان هم می‌توانند آن را انجام دهند؟ جراحی چاقی چه عوارضی به همراه دارد؟  تمامی این سوال‌ها مانند ابر بالا سرتان در حال چرخش هستند و ذهن شما را درگیر خودشان کرده‌اند. جراحی چاقی به طور کلی برای افراد در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ انجام می شود و عوارض خیلی زیادی برای شما ندارد ولی به مراقبت زیادی نیاز دارد. اگر می‌خواهید بیشتر و کامل‌تر در رابطه با جراحی‌های چاقی بدانید تا آخر با ما همراه باشید.

چه کسانی مناسب جراحی چاقی هستند؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه باید به آن اشاره کرد دلیل انجام این عمل است. چنانچه شما فردی جوان و بدون هیچ گونه مریضی از جمله دیابت و فشار خون بالا و… هستید و تنها دلیل شما برای انجام این جراحی تاثیر حرف اطرافیان، تقلید از سلبریتی‌ها و …است؛ باید بدانید که شما فرد مناسب عمل‌های باریاتریک نیستید. و اما چه کسانی مناسب جراحی چاقی هستند؟

. افرادی که شاخص توده‌بدنی (BMI)معینی دارند

یکی دیگر از نکات مهم در این زمینه شاخص توده‌بدنی است. شاخص توده‌بدنی(BMI) بر اساس سن و قد اندازه گیری می‌شود. البته توجه کنید که مشکلات جسمانی نیز در این موضوع دخالت دارد. دستورالعمل‌های عمومی پزشکی برای عمل‌ چاقی یا همان باریاتریک بر اساس همین معیار است.

. افرادی که با روش های گوناگون کاهش وزن نداشتند

ممکن است شما با انجام روش‌های گوناگون مانند رژیم‌های غذایی سخت و ورزش‌های هوازی باز هم کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل خودتان را تجربه نکنید. اگر همه این راه‌ها را گذرانده‌اید و هنوز نتیجه‌ای کسب نکردید پس بهتر است به یک پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا هر چه زودتر برای شما یکی از انواع عمل‌های باریاتریک را انجام دهد.

جراحی چاقی برای چه کسانی مناسب است
رژیم غذایی جراحی چاقی

. افرادی که عادت غذایی قابل کنترل دارند

عادت‌های غذایی و رژیم روزانه شما در تعیین روش و نوع جراحی لاغری نقش مهم و اساسی دارد. همان طور که می‌دانید جراحی چاقی انواع متفاوتی دارد؛ برای مثال اگر شما فردی هستید که تعداد وعده‌های غذایی کم ولی با حجم بالا دارید بهترین نوع عمل برای شما جراحی اسلیو معده است. اگر می‌خواهید با انواع جراحی باریاتریک آشنا بشوید مقاله جدیدترین روش جراحی لاغری را بخوانید.

چه کسانی مناسب جراحی چاقی هستند
جراحی چاقی برای چه کسانی مناسب است

. سن مناسب برای جراحی لاغری

سن مناسب جراحی چاقی به طور کلی بین 18 تا 50 سال است. بنابراین افراد بالای 18 سال که با روش‌هایی دیگر لاغر نشدند، می‌توانند اقدام به انجام این جراحی کنند. می‌توانند اقدام به انجام این جراحی کنند. برای اینکه بیشتردر رابطه با سن مناسب جراحی لاغری اطلاعات کسب کنید به مقاله سن مناسب جراحی چاقی شرایط و محدودیت‌ها مراجعه کنید.

جراحی چاقی در بزرگسالان چگونه است؟

افرادی که بالای 50 سال دارند نیز می‌توانند برای این جراحی‌ها اقدام کنند. در واقع 50 تا 70 سال هم می‌تواند سن مناسب برای جراحی چاقی باشد، اما باید فاکتورهای لازم توسط جراح بررسی شود. اگر فرد توان بدنی مناسب داشته باشد، مریضی خاصی نداشته باشند و جراحی برای او با عوارض کمی به همراه باشد، این جراحی انجام می‌شود. در افراد بزرگسال که شاخص توده‌بدنی آن‌ها بالا ۴۰ باشد کاندیدای مناسبی برای این عمل‌ها هستند.

نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد که جراحی لاغری در این سنین می‌تواند در کاهش فشارخون و بهبود مشکلات قلبی موثر باشد.

جراحی چاقی در کودکان و نوجوانان چگونه است؟

یک پزشک ممکن است به جای استفاده از شاخص توده‌بدنی از نمودارهای رشد برای معیار جراحی لاغری استفاده کند. در این نمودار‌ها محدوده استاندارد BMI برای هر سن نمایش داده می‌شود. پزشک جراح ممکن است در این روش بر اساس مقدار بالا بودن BMI در نوجوانان یکی از انواع جراحی‌های باریاتریک را پیشنهاد کند. البته توجه کنید که نوجوانان باید شرایط زیر را داشته باشند تا به مرحله عمل برسند.

  • شاخص توده‌بدنی ۴۰ یا بیشتر از آن
  • شاخص توده‌بدنی ۳۵ با بیشتر از آن
  • بیماری پزشکی مرتبط با چاقی

 البته این را نیز در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از افراد شاخص توده‌بدنی پایین‌تری داشته باشند ولی به علت اینکه شدت بیماری مرتبط با چاقی آن‌ها بالا است برای این عمل اقدام کنند.

جراحی چاقی برای چه کسانی مناسب است
جراحی چاقی برزگسالان

آمادگی‌های قبل از عمل چیست؟

چنانچه قصد دارید برای کاهش وزن خود یکی از عمل‌های لاغری مانند اسلیو معده، بای‌پس و باندینگ معده را انجام دهید باید از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید و یا به بهترین جراح چاقی مراجعه کنید تا مشاوره‌های لازم قبل از عمل را به شما بدهند.

برخی از این مشورت‌‌ها شامل موارد زیر است:

  1. انجام چکاب قلب و ریه
  2. انجام آندوسکوپی و چک کردن سلامت مسیر گوارشی و معده
  3. آزمایش خون برای بررسی غلظت خون و سایر موارد دیگر
  4. کاهش وزن کم قبل از انجام دادن عمل
  5. مراجعه به متخصص روانشناس و تغذیه در صورت نیاز

کدام بیماری‌ها مانع از انجام عمل چاقی می‌شوند؟

شما قبل از عمل برای تشخیص هر نوع بیماری مرتبط به چاقی توسط پزشک معاینه می‌شوید. پزشک جراح در زمینه‌هایی مانند مشکلات قلبی و عروقی و کلیوی و مبدی معاینه می‌کند. به طور کلی یک پزشک قبل از انجام دادن عمل تمامی موارد را در خصوص شما مورد ارزیابی قرار می‌دهد و سپس دست به عمل می‌زند. اگر شما بیماری‌های زیر را داشته باشید به احتمال زیاد شما فرد مناسبی برای انجام عمل چاقی نیستید:

  1. بیماری قلبی شدید
  2. اختلالات و مشکلاتی که به لخته شدن خون مرتبط هستند
  3. شرایطی که مانع از انجام بیهوشی می‌شود
جراحی چاقی برای چه کسانی مناسب است
چه کسانی مناسب جراحی چاقی هستند

خطرات جراحی چاقی چیست؟

درست است که جراحی چاقی عوارض‌های کمی به همراه دارد ولی بعضی از آن‌ها وجود دارد که در بیشتر مواقع ممکن است برای شما اتفاق بی‌افتد و شما باید از آن‌ها با خبر باشید. به همین دلیل مهم است که بدانید چه کسانی مناسب جراحی چاقی هستند.

  1. لخته شدن خون در پا و یا در ریه (لخته شدن خون در پا: ترومبوز ورید عمقی ، لخته شدن خون در ریه: آمبولی ریوی)
  2. لغزیدن نوار معده از جای خود
  3. نشت مواد غذایی در اتصال بین معده و روده کوچک
  4. انسداد یا تنگی روده

کلام آخر

در این مقاله ما دیدی کلی در رابطه با عمل‌های چاقی یا باریاتریک به شما دادیم. به شما توضیح دادیم که جراحی چاقی برای چه کسانی مناسب است و اینکه چه رده های سنی می توانند از این عمل برای لاغری و کاهش چربی های بدن استفاده کنند. اگر شاخص توده‌بدنی شما ۴۰ یا بیشتر و همچنین ۳۵ یا بیشتر باشد شما برای انجام این عمل فرد مناسبی هستید ولی باید توجه کنید که داشتن برخی از مریضی‌ها مانند اختلالات و مشکلاتی که به لخته شدن خون مربوط می‌شود و یا بیماری‌های قلبی، یک مانع برای انجام این عمل به حساب می آیند. اگر با خواندن مقاله چه کسانی مناسب جراحی چاقی هستند تصمیم خودتان را برای انجام این عمل گرفته‌اید حتما به یک پزشک مجرب و متخصص در این زمینه مراجعه کنید. اگر می خواهید که اطلاعات بیشتر در این رابطه دریافت کنید و یا از یک پزشک با تجربه مشورت بگیرید با شماره زیر تماس بگیرد تا کارشناسان کلنیک دکتر محمود حیدری به سوالات شما جواب بدن.

شماره تماس : 09923631169

    Rate this post

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات