بیایید با هم رابطه صمیمانه بین چاقی و اعتماد به نفس پایین را از بین ببریم!

چاقی و اعتماد به نفس

آیا چاقی و اضافه وزن زیاد باعث شده اعتماد به نفس شما هم پایین بیاید؟ از نگاه‌های خیره مردم در مکان‌های عمومی خسته شده‌اید؟ احساس خوبی نسبت به خود ندارید و مدام در حال تخریب کردن خودتان هستید؟ این موارد فقط بخشی از مشکلات چاقی هستند که تاثیرات زیادی روی کیفیت زندگی افراد چاق می‌گذارند. یکی از بدترین اثرات روانی چاقی، اعتماد به نفس پایین ناشی از آن است. چاقی و اعتماد به نفس پایین رابطه تنگاتنگی با هم دارند.

یا بهتر بگوییم اندام و ظاهر یک فرد تاثیر زیادی در میزان اعتماد به نفس او دارد. به همین دلیل افراد چاق به دلیل نداشتن تناسب اندام و مشکلات زیادی که به همراه آن می‌آید، دچار اعتماد به نفس پایین می‌شوند. خب راه حل چیست؟ نمی‌خواهید که دست روی دست بگذارید و هر روز چاق‌تر و افسرده‌تر شوید؟

برای هر دردی دوایی هست و شما نیز با عزم و اراده قوی می‌توانید کاهش اعتماد به نفس و چاقی خود را درمان کنید. همراه ما باشید تا چگونگی آن را برای شما توضیح دهیم.

 ارتباط چاقی با اعتماد به نفس چیست؟

مهم‌ترین عامل داشتن اعتماد به نفس احساس رضایت درونی است. وقتی از ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی خود راضی باشید اعتماد به نفس هم خواهید داشت. اما عوامل زیادی هستند که باعث ایجاد حس نارضایتی درونی می‌شوند و اعتماد به نفس ما را پایین می‌آورند؛ از جمله ویژگی‌های ظاهری که یکی از آن‌ها اندام ما هست.

فردی که دارای چاقی و اعتماد به نفس پایین است دچار مشکلات مختلفی خواهد شد که به طور مستقیم روی اعتماد به نفس آن تاثیر می‌گذارند. از جمله این مشکلات:

اعتماد به نفس و چاقی
ارتباط اعتماد به نفس و چاقی
  1. فرد چاق نمی‌تواند هر مدل لباسی که دوست دارد را بپوشد و مدام باید به دنبال یک سری لباس‌ها با مدل‌های خاص باشد که آن را لاغر نشان دهد.
  2. انجام بسیاری از فعالیت‌ها مانند ورزش، کوهنوردی، شنا و غیره برای این افراد سخت است.
  3. دچار بیماری‌های مختلفی از جمله دیابت، چربی خون، سایش مفاصل، تنگی نفس و غیره می‌شود.
  4. دوستان و اطرافیان مدام به او تذکر می‌دهند که کمتر بخور، ببین چقدر چاق شدی!
  5. در روابط عاطفی افراد چاق ممکن است مشکلاتی پیش بیاید و شریک آن‌ها به دلیل اندام نامناسب فرد از آن فاصله بگیرد.

این‌ها فقط چند مورد از معضلات چاقی بودند که با اعتماد به نفس پایین افراد چاق ارتباط مستقیم دارند. بنابراین چاقی و اعتماد به نفس کاملا به هم مرتبط هستند و تاثیرات مخربی روی زندگی این افراد می‌گذارند.

راه‌های درمان چاقی و اعتماد به نفس پایین ناشی از آن

خب کار برای شما بسیار آسان است! چون راه حل مشکل خود را می‌دانید. در واقع علت پایین آمدن اعتماد به نفس شما چاقی و مشکلات ناشی از آن است. پس اگر به تناسب اندام و وزن ایده‌آل برسید اعتماد به نفس شما مجددا تقویت خواهد شد و می‌توانید زندگی شادتر با روحیه بهتری داشته باشید.

برای درمان چاقی نیز راه‌های زیادی وجود دارد:

  • فعالیت‌های ورزشی و چربی سوزی
  • داشتن رژیم غذایی مناسب و کم کالری
  • ترک عادت‌های چاق کننده و تغییر سبک زندگی
  • درمان سلولی چاقی
  • جراحی چاقی

و غیره. بهترین روش لاغری و رسیدن به تناسب اندام از طریق ورزش و رعایت رژیم غذایی مناسب است. در این صورت مشکل اعتماد به نفس و چاقی شما هر دو با هم برطرف خواهند شد. چرا که ورزش تاثیرات مثبتی روی روحیه افراد می‌گذارد و می‌توانید در کنار چربی سوزی اعتماد به نفس خود را هم تقویت کنید.

ارتباط چاقی با اعتماد به نفس
میزان اعتماد به نفس قبل و بعد از چاقی

اما همیشه و برای همه افراد این دو روش مناسب نیست و نمی‌تواند مشکل چاقی و اعتماد به نفس آن‌ها را درمان کند! ممکن است بارها تصمیم به باشگاه رفتن و رعایت رژیم‌های غذایی مختلف را گرفته باشد و هر بار نیمه راه آن را رها کرده باشید. پیشنهاد ما به شما چیست؟

با جراحی لاغری دو سوته هم لاغر شو هم اعتماد به نفس خودت رو بالا ببر!

نکته اول اینکه جراحی چاقی برای همه افراد چاق مناسب نیست. فقط کسانی می‌توانند این عمل را انجام دهند که سلامتی آن‌ها به دلیل چاقی در خطر است و BMI بیشتر از 35 دارند. بعد از عمل لاغری شما در عرض 6 ماه کاهش وزن زیادی خواهید داشت و بعد از آن وزن شما به صورت تدریجی کم می‌شود. بسیاری از بیماری‌های مرتبط با چاقی را می‌توانید از طریق این عمل درمان کنید و موجب بهبود کیفیت زندگی خود شوید.

با جراحی لاغری مشکل چاقی و اعتماد به نفس شما در مدت زمان کوتاهی رفع خواهد شد و بسیاری از مشکلات سابق را دیگر نخواهید داشت. اما برای اینکه نتیجه خوبی از این عمل بگیرید باید به بهترین جراح چاقی مراجعه کنید که در این خصوص دکتر محمود حیدری می‌تواند به شما کمک کند. پس برای رسیدن به زندگی ایده‌آل خود هرچه زودتر اقدام کنید.

ارتباط اعتماد به نفس با چاقی
ارتباط اعتماد به نفس با چاقی

آیا چاقی بر عزت نفس تأثیر می گذارد؟

تحقیقات و مطالعات بالینی از نظر آماری ثابت کرده‌اند که چاقی پیشرفته بر سلامت جسمی و همچنین سلامت عاطفی و روانی تأثیر می‌گذارد. بزرگسالان چاق از اعتماد به نفس کمتری برخوردار هستند ، از نظر عاطفی ناپایدار و از نظر اجتماعی بی‌تحرک هستند. بر اساس مطالعه جدید منتشر شده محققان گزارش کردند که شیوع علائم افسردگی در زنان چاق 21.2٪ است و به طور میانگین ارتباط کاهش اعتماد به نفس و چاقی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

1- تبعیض اجتماعی

با افراد چاق در اجتماعات متفاوت رفتار می شود. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که شکل ظاهری امنیت شغلی ، دستمزد بالا ، ارتقا در محل کار و سایر مزایای اجتماعی و اقتصادی را تعیین می کند. افراد چاق بیشتر با تبعیض اجتماعی روبرو می شوند و به سادگی می‌توان به ارتباط چاقی با اعتماد به نفس پایین ناشی از آن پی برد. مثلا:

به احتمال زیاد در مدرسه یا محیط کار مورد تمسخر و متلک قرار می گیرند.
یا اکثر افراد چاق در دوست یابی یا نزدیک شدن به افراد از جنس مخالف روزهای سختی را تجربه می کنند.

چاقی و اعتماد به نفس
مشکلات چاقی و اعتماد به نفس پایین مربوط به آن

2- تصویر ضعیف از خود

بیشتر افراد چاق احساس “زشتی” یا ناخوشایندی می کنند، چون چاقی و اعتماد به نفس پایین تاثیر زیادی در روحیه و کیفیت زندگی آن‌ها داشته. این امر بر اعتماد به نفس آنها برای تعامل یا معاشرت با مردم بسیار تأثیر می گذارد. در نتیجه ، این افراد تمایل دارند که تنها باشند و در اجتماع حضور پیدا نمی‌کنند. . نیازی به گفتن نیست که چنین رفتاری مسئله چاقی را حتی بیشتر تشدید می کند. دلسرد شدن این افراد برای بیرون رفتن و عدم انجام تعاملات اجتماعی یکی از نمونه‌های آن است.

3- دریافت احساس ناخوشایند از دیگران

داده ها حاکی از آن است که افراد چاق از توجه دیگران که از چند طریق منعکس می شوند ، اجتناب می کنند. بیشتر بزرگسالان دارای اضافه وزن از فعالیت‌های مربوط به ورزش یا سایر موارد سرگرم کننده برای محدود کردن تعاملات اجتماعی یا توجه زیاد خودداری می‌کنند. این امر همچنین می‌تواند به دلیل مشکلات سلامتی مانند عدم توانایی در سریع دویدن ، آپنه خواب ، تعریق زیاد یا سایر موارد مرتبط با چاقی باشد. در نتیجه ، این افراد در مقایسه با همسالان خود احساس کمبود بهره‌وری و مفید بودن می‌کنند و دچار احساس گناه و اعتماد به نفس پایین می‌شوند. در واقع نگاه متفاوت و رفتار گاها زشت دیگران به آن‌ها بیشتر موجب کاهش اعتماد به نفس این افراد می‌شود.

پیامدهای اعتماد به نفس پائین در افراد چاق

افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در افراد چاق برای جلوگیری از عوارض بسیار مهم است. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی به جای انتقاد اعضای چاق خانواده ، به والدین توصیه می‌کنند که عوامل تقویت کننده چاقی را شناسایی کنند. به عنوان مثال ، در خانواده‌های خاص ، چاقی عمدتا به دلیل شرایط متابولیکی ارثی یا به عنوان یک عارضه از یک مسئله سلامتی اولیه است. برخی از پیامدهای بد چاقی و اعتماد به نفس پایین شامل موارد زیر است:

1- اختلالات خلقی

افراد چاق دچار اختلالات خلقی (خشم ، اضطراب و پرخاشگری یا اختلالات رفتاری) می شوند تا ناامیدی یا اعتماد به نفس پایین خود را پنهان کنند.

2- افسردگی یا اختلالات اضطرابی

عزت نفس پایین اغلب در افسردگی ، غم یا اختلالات اضطراب عمومی به اوج خود می رسد. آن‌ها به دلیل عدم حضور در اجتماع و منزوی شدن، بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار می‌گیرند.

اعتماد به نفس و چاقی
پیامدهای چاقی

3- اختلالات خوردن

افراد چاق بیشتر دچار اختلالات خوردن مانند پرخوری یا بی اشتهایی می شوند و این باعث می‌شود مشکلات دیگری مانند چربی، زخم معده و غیره پیدا کنند.

4- استفاده از روش های ناسالم برای کاهش وزن

نوجوانان یا جوانان به احتمال زیاد برای کاهش وزن ، با استفاده از داروهای مسهل ، داروهای ادرار آور ،، قرص های کاهش وزن و سایر مکمل های غیرقانونی ، ناسالم (یا در مواردی خطرناک) برای کاهش وزن اتخاذ می کنند منجر به آسیب سیستمیک ، عدم تعادل الکترولیت یا حتی مرگ در موارد شدید شود.

جمع بندی

متوجه شدیم که ارتباط اعتماد به نفس با چاقی چقدر تنگاتنگ است و افراد چاق از اعتماد به نفس پایین خیلی رنج می‌برند. درمان هر کدام از این دو مشکل می‌تواند به بهبود دیگری کمک کند، چرا که ارتباط مستقیم با هم دارند. برای بهبود کیفیت زندگی خود می‌توانید از راه‌های افزایش اعتماد به نفس کمک بگیرید و در کنار آن جراحی لاغری، رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی را هم انجام دهید.

اگر می‌خواهید بدانید روش عمل لاغری برای شما مناسب است یا نه؟ و تا چه حد می‌تواند به حل مشکلات شما کمک کند، از طریق کامنت یا شماره‌هایی که در سایت قرار دارد با ما در تماس باشید.

سوالات متداول

1- اول مشکل چاقی را حل کنیم یا اعتماد به نفس؟

اگر دلیل اعتماد به نفس پایین شما فقط چاقی است، بهتر است اول مشکل اضافه وزن خود را حل کنید و سعی کنید به اندام ایده‌آل برسید.

2- خطرناک‌ترین عارضه چاقی و اعتماد به نفس پایین چیست؟

خودکشی! بله درست است، برخی از افراد به دلیل نشان دادن ضعف و عدم مقابله با این مشکل، دست به خودکشی زده‌اند. در حالی که برای هر دو این مشکلات راه‌های درمانی موثری وجود دارد و می‌توان از شر آن‌ها خلاص شد.

    Rate this post

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات