چاقی و آرتروز زانو

آرتروز زانو

چاقی و آرتروز ارتباط مستقیمی باهم دارند و آن به صورت :  یک اختلال تحلیل برنده مفصل ناتوان کننده همراه با درد ، کاهش تحرک و تأثیر منفی بر کیفیت زندگی در ارتباط است.

تاثیر چاقی بر آرتروز زانو:

آرتروز (OA) مربوط به بارگذاری بیش از حد مفصل و تغییر الگوهای بیومکانیکی همراه با بی نظمی هورمونی و سیتوکین است. چاقی با بروز و پیشرفت OA مفصل های تحمل کننده وزن و غیر تحمل کننده وزن ، به میزان تعویض مفصل و همچنین عوارض جراحی مرتبط است. کاهش وزن در OA می تواند از نظر بالینی پیشرفت قابل توجهی در درد و تاخیر در پیشرفت آسیب ساختاری مفصل ایجاد کند. برای تعیین سهم نسبی عوامل مکانیکی و متابولیکی در پاتوژنز OA ، کار بیشتری لازم است.

جایگاه چاقی در دنیا امروز

چاقی یک مشکل جهانی شناخته شده است.  بیش از 1.4 میلیارد بزرگسال دارای اضافه وزن هستند . از این تعداد بیش از 200 میلیون مرد و 300 میلیون زن چاق هستند.این روند نگران کننده است. طی 30 سال گذشته ، چاقی در سراسر جهان بیش از دو برابر شده است:

  1.  چاقی با افزایش خطر ابتلا به مجموعه ای از بیماری های مزمن همراه است.
  2. مفاهیم مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی شامل شرایط التهابی است که بیشترین بار ناشی از آرتروز (OA) است. آرتروز یک سندرم بالینی درد و اختلال عملکرد مفصلی است که به دلیل تحلیل رفتن مفصل ایجاد می شود و بیش از هر بیماری مفصلی افراد را مبتلا می کند.
  3. در حال حاضر ، تقریباً 10 درصد از جمعیت تحت تأثیر قرار گرفته و شیوع آن با افزایش سن افزایش می یابد.

چاقی بزرگترین عامل خطر قابل اصلاح برای جمعیت جهانی است. آرتروز از طریق درد و محدودیت تحرک بر تمام جنبه های زندگی تأثیر می گذارد. پیش بینی می شود با توجه به شیوع چاقی و افزایش طول عمر ، بار این بیماری افزایش یابد.برای پیشگیری از چاقی و آرتروز ناشی از آن آن کم هزینه ترین روش تغییر رژیم غذایی است.

جنبه های بالینی و تصویربرداری

ارتباط چاقی و OA به خوبی توصیف شده است. ارتباط با OA زانو به طور مداوم نشان داده شده است اما از نظر ران مفصل کمتری داشته است ، که ممکن است نتیجه تأثیرات مختلف چاقی در این مفاصل باشد یا به دلیل تفاوت در مطالعاتی که این موارد را ارزیابی کرده است.

چاقی در اوایل زندگی ممکن است به خصوص خطرناک باشد.  کسانی که در بزرگسالی زودتر دچار اضافه وزن می شوند ، خطرات بیشتری در اندام تحتانی آرتزوز نشان می دهند.

    Rate this post

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات