نقرس چیست؟ درمان و پیشگیری

نقرس

نقرس نوع متداول آرتروز التهابی است که بسیار دردناک است. معمولاً هر بار یک مفصل را درگیر می کند (غالباً مفصل انگشت شست پا). مواردی وجود دارد که علائم بدتر می شوند ، به عنوان شراره ، و مواردی که هیچ علائمی وجود ندارد ، معروف به بهبودی است. حملات مکرر نقرس می تواند منجر به آرتروز نقرس ، یک فرم بدتر از آرتروز شود.

هیچ درمانی برای نقرس وجود ندارد ، اما شما می توانید با استفاده از داروها و راهکارهای خود مدیریتی به طور موثر شرایط را درمان و مدیریت کنید.

نشانه ها:

شراره های نقرس به طور ناگهانی شروع می شوند و می توانند روزها یا هفته ها ادامه داشته باشند. این عودها با دوره های طولانی بهبودی – هفته ها ، ماه ها یا سالها – بدون علائم قبل از شروع شراره دیگر دنبال می شوند. نقرس معمولاً همزمان فقط در یک مفصل اتفاق می افتد. اغلب در انگشت شست پا دیده می شود. همراه با انگشت شست ، مفاصل که معمولاً تحت تأثیر قرار می گیرند ، مفاصل انگشت کوچک پا ، مچ پا و زانو هستند.

علائم در مفصل آسیب دیده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد ، معمولاً شدید
تورم
سرخی
حرارت
بالای صفحه

دلیل نقرس چیست؟

نقرس در اثر بیماری معروف به هایپراوریسمی ایجاد می شود . جایی که اسید اوریک بیش از حد در بدن وجود دارد. بدن هنگام تجزیه پورین ها که در بدن و غذاهایی که می خورید اسید اوریک می سازد. وقتی اسید اوریک بیش از حد در بدن وجود دارد ، کریستال های اسید اوریک (مونو سدیم اورات) می توانند در مفاصل ، مایعات و بافت های داخل بدن جمع شوند. هیپراوریسمی همیشه نقرس ایجاد نمی کند و هایپراوریسمی بدون علائم نقرس نیازی به درمان ندارد.

چه چیزی احتمال ابتلا را افزایش می دهد؟

موارد زیر احتمال ابتلا به هایپراوریسمی را که باعث نقرس می شود بیشتر می کند:

مرد بودن
چاق بودن
داشتن برخی شرایط سلامتی ، از جمله:
نارسایی احتقانی قلب
فشار خون بالا (فشار خون بالا)
مقاومت به انسولین
سندرم متابولیک
دیابت
عملکرد ضعیف کلیه
استفاده از داروهای خاص مانند داروهای ادرار آور (قرص های آب).
نوشیدن الکل. با افزایش مصرف الکل ، خطر ابتلا به نقرس بیشتر می شود.
خوردن یا نوشیدن غذا و نوشیدنی های سرشار از فروکتوز (نوعی قند).
داشتن رژیم غذایی سرشار از پورین ، که بدن آن را به اسید اوریک تجزیه می کند. غذاهای غنی از پورین شامل گوشت قرمز ، گوشت اندام و برخی از انواع غذاهای دریایی مانند آنچو ، ساردین ، ​​صدف ، گوش ماهی ، قزل آلا و ماهی تن است.

تشخیص:

یک پزشک پزشکی با ارزیابی علائم و نتایج معاینه فیزیکی ، اشعه ایکس و آزمایشات آزمایشگاهی ، نقرس را تشخیص می دهد. نقرس را فقط می توان در هنگام جرقه زنی تشخیص داد که مفصل گرم ، متورم و دردناک است و هنگامی که یک آزمایش آزمایشگاهی کریستال های اسید اوریک را در مفصل آسیب دیده پیدا می کند.

نقرس

چه کسی می تواند نقرس را درمان کند؟

این بیماری باید توسط پزشک یا تیمی از پزشکان متخصص در مراقبت از بیماران نقرس تشخیص داده و درمان شود. این مهم است زیرا علائم و نشانه های نقرس خاص نیستند و می توانند مانند علائم و نشانه های بیماری های التهابی دیگر باشند. پزشکان متخصص نقرس و سایر اشکال آرتروز را متخصصان روماتولوژی می نامند. هنگامی که یک روماتولوژیست نقرس شما را تشخیص و به طور موثری درمان کرد ، یک ارائه دهنده مراقبت های اولیه معمولاً می تواند وضعیت شما را ردیابی کرده و به شما در مدیریت نقرس کمک کند.

نحوه درمان نقرس:

نقرس با درمان های پزشکی و استراتژی های خود مدیریتی به طور موثر قابل درمان و مدیریت است. ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما ممکن است یک طرح درمانی پزشکی را به شما پیشنهاد کند

درد ناشی از شعله ور شدن را کنترل کنید. درمان شراره شامل داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن ، استروئیدها و داروی ضد التهاب کلشی سین است.

از شراره های بعدی جلوگیری کنید. ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و شیوه زندگی مانند کاهش وزن ، محدود کردن الکل ، خوردن غذای غنی از پورین (مانند گوشت قرمز یا گوشت ارگان) ، می تواند از حملات بعدی جلوگیری کند. تغییر یا قطع داروهای مرتبط با هایپراوریسمی (مانند داروهای ادرار آور) نیز ممکن است کمک کند.

از تشکیل توفی و ​​سنگ کلیه در نتیجه سطح بالای مزمن اسید اوریک جلوگیری کنید. توفی (Tophi) به صورت اسید اوریک سفت و سخت در زیر پوست رسوب می کند. برای افرادی که دچار شراره های حاد مکرر یا نقرس مزمن هستند ، پزشکان ممکن است با استفاده از داروهایی مانند آلوپورینول ، فبوکوستات و پگلوتیکاز ، درمان پیشگیرانه را برای کاهش سطح اسید اوریک در خون توصیه کنند.

علاوه بر درمان پزشکی ، می توانید نقرس خود را با استراتژی های خود مدیریت كنید. خودمدیریتی همان کاری است که شما برای مدیریت وضعیت و سلامت خود روزمره انجام می دهید ، مانند انتخاب سبک زندگی سالم. ثابت شده است که استراتژی های خود مدیریتی در زیر باعث کاهش درد و ناتوانی می شوند ، بنابراین می توانید فعالیت های مهم برای خود را دنبال کنید.

چگونه باید نقرس را کنترل کنیم؟

نقرس بسیاری از جنبه های زندگی روزمره از جمله کار و فعالیتهای اوقات فراغت را تحت تأثیر قرار می دهد.

برخی از روش های تسکین دهنده نقرس در داروخانه شما وجود ندارد. شواهد حاصل از مطالعات نشان می دهد که این داروهای طبیعی ممکن است به کاهش سطح اسید اوریک کمک کرده و از حملات نقرس جلوگیری کند:

گیلاس ترش
منیزیم
زنجبیل
سرکه سیب
کرفس
چای گزنه
قاصدک
اما ممکن است صرفاً خوردن این غذاها برای رام کردن نقرس کافی نباشد. بیاموزید چه مقدار از آنها را برای تأثیر بیشتر بر علائم شما مصرف می کند.

جراحی نقرس

نقرس به طور معمول بدون جراحی قابل درمان است. اما بعد از سالها ، این وضعیت می تواند به مفاصل آسیب برساند ، تاندون ها را پاره کرده و باعث ایجاد عفونت در پوست روی مفاصل شود.

رسوبات سختی که توفی نامیده می شوند ، می توانند روی مفاصل و جاهای دیگر مانند گوش شما جمع شوند. این توده ها ممکن است دردناک و متورم باشند و می توانند به طور دائمی به مفاصل شما آسیب برسانند.

سه روش جراحی برای درمان توفی:

جراحی برداشتن توفی
جراحی همجوشی مفصل
جراحی تعویض مفصل
پزشک شما کدام یک از این جراحی ها را توصیه می کند به میزان آسیب ، محل قرارگیری توفی و ​​ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. بیاموزید که چگونه جراحی می تواند به ایجاد ثبات در مفاصل ضعیف شده توسط نقرس کمک کند.

عوامل تحریک کننده نقرس

برخی از غذاها ، داروها و شرایط خاص می توانند علائم نقرس را ایجاد کنند. ممکن است لازم باشد از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی مانند این مواد که سرشار از پورین هستند ، اجتناب کرده و آنها را محدود کنید:

گوشت قرمز ، مانند گوشت خوک و گوساله
گوشت ارگان
ماهی ، مانند ماهی ، ماهی گوش ماهی ، صدف و ماهی آزاد
الکل
نوشابه های گازدار
آب میوه
برخی از داروهایی که برای مدیریت سایر شرایط مصرف می کنید سطح اسید اوریک را در خون افزایش می دهد. در صورت مصرف هر یک از این داروها با پزشک خود صحبت کنید:

داروهای ادرار آور ، یا قرص های آب
آسپرین

داروهای کاهش دهنده فشار خون ، مانند مسدود کننده های بتا و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین سلامتی شما همچنین ممکن است عاملی برای شعله ور شدن باشد. همه این شرایط به نقرس مرتبط بوده اند:

چاقی
دیابت یا پیش دیابت
کمبود آب بدن
آسیب دیدگی مفصل
عفونت ها
نارسایی احتقانی قلب
فشار خون بالا
بیماری کلیوی
گاهی اوقات می توان سخت دانست که کدام یک از این عوامل در پشت حملات نقرس است. یادداشت برداری یک روش برای پیگیری رژیم غذایی ، داروها و سلامتی برای کمک به شناسایی علت علائم است.