مزایای جراحی لاپاراسکوپی؛ تو چنین خوب چرایی؟

مزایای جراحی لاپاراسکوپی

در دنیای پزشکی مدرن، یک انقلاب بی‌سروصدا در اتاق‌های عمل در جریان است؛ جراحی لاپاراسکوپی! عملی که ما در آینده و با پیشرفت علم، خیلی بیشتر از او خواهیم شنید. با استفاده از روش لاپاراسکوپی، پزشکان می‌توانند با نهایت دقت و بدون خون‌وخون‌ریزی زیاد، جراحی سخت، سنگین و پیچیده را انجام دهند. اگر قصد انجام عمل دارید و می‌خواهید جراحی خود را به این روش انجام دهید، امروز، در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با مزایای جراحی لاپاراسکوپی بیشتر آشنا کنیم. بعد از خواندن این مقاله قطعا با خیال راحت‌تری تن خود را به دست جراح می‌سپارید!

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

قبل از اینکه به‌سراغ مزایای جراحی لاپاراسکوپی برویم، بد نیست با در ابتدا با خود جراحی آشنا شویم.

جراحی لاپاراسکوپی یکی از به‌روزترین روش‌های جراحی دنیاست. این جراحی با استفاده از دستگاه‌های بسیار کوچک که شامل یک لوله، یک چراغ و یک دوربین است، انجام می‌شود. در ابتدا جراح با ایجاد برش‌هایی کوچک بر روی شکم، تروکارها را وارد بدن می‌کند. یکی از تروکارها دوربین کوچکی دارد که تصاویر داخل بدن را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد. بقیه تروکارها ابزارهای مختلفی مثل پنس‌ها و برش‌دهنده‌ها هستند. جراح با استفاده از تصاویری که از داخل بدن می‌بیند، جراحی را انجام می‌دهد و پس از پایان کار تروکارها را از بدن بیمار خارج می‌کنند.

جراحی لاپاراسکوپی نسبت به سایر جراحی‌ها مزیت‌هایی دارد که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

روند جراحی لاپاراسکوپی

فواید جراحی لاپاراسکوپی

همان‌طور که گفتیم جراحی لاپاراسکوپی فواید زیادی دارد. در ادامه این فواید را با هم بررسی خواهیم کرد.

1- آسیب کمتر

یکی از بهترین مزایای جراحی لاپاراسکوپی، آسیب کمتری‌ست که این عمل نسبت به سایر عمل‌ها دارد؛ چراکه در این نوع جراحی برش‌ها بسیار کوچک هستند، پس زخم‌ها هم زودتر خوب می‌شوند و بیمار آسیب کمتری می‌بیند.

2- کم‌شدن خطر عفونت

یکی دیگر از مزایای جراحی لاپاراسکوپی این است که در این نوع جراحیدرجراحی، خطر بروز عفونت به‌طرز چشم‌گیری کم می‌شود. چون زخم‌ها کوچک هستند و خون کمتری هم از بدن خارج می‌شود، این دو عامل باعث می‌شود بدن کمتر دچار عفونت بشود.

3- کم‌شدن خون‌ریزی

سومین مزیت جراحی لاپارسکوپی، کم‌شدن خون‌ریزی‌ست. در این نوع جراحی، با استفاده از ابزارهای مینیاتوری، فشاری که به عروق وارد می‌شود، کنترل شده و خون‌ریزی‌ها به حداقل ممکن می‌رسد. کم‌شدن خون‌ریزی به جراح کمک می‌کند تا با دقت بیشتری جریان عمل را ادامه دهند.

کم‌شدن جریان خون‌ریزی، یکی از فواید جراحی لاپاراسکوپی
کم‌شدن جریان خون‌ریزی، یکی از فواید جراحی لاپاراسکوپی

4- کم‌شدن زمان بستری

کم‌شدن زمان بستری هم یکی دیگر از مزایای جراحی لاپاراسکوپی‌ست. بعد از جراحی لاپاراسکوپی، بیماران معمولا زمان کمتری را در بیمارستان بستری می‌شوند، چون زخم‌ها کوچک هستند و بهبودی زودتر اتفاق میفتد و به همین دلیل بیماران می‌توانند زودتر بیمارستان را ترک کنند.

5- کم‌شدن هزینه‌ها

چون بیمار بعد از جراحی، مدت زمان کمتری را در بیمارستان سپری می‌کند، در هزینه‌های درمان او به‌شدت صرفه‌جویی می‌شود. همچنین در این نوع جراحی بیمار درد کمتری را هم تجربه خواهد کرد، پس نیاز به مصرف مسکن‌ها هم کم می‌شود.

6- اثرات کمتر روی بافت‌های سالم

یکی دیگر از مزایای جراحی لاپاراسکوپی، استفاده از ابزارهای کوچک است. استفاده از ابزارهای مینیاتوری و ایجاد برش‌های کوچک باعث می‌شوند بافت‌های سالم در حین جراحی آسیب کمتری ببینند و در نتیجه عوارض بعد از عمل هم بسیار کمتر می‌شود.

7- دید بهتر جراح

وجود دوربین‌های مینیاتوری، به جراح این امکان را می‌دهد تا با دقت و شفافیت بیشتری داخل بدن بیمار را ببینند. با استفاده از دوربین، خطاهای جراحی تا حد زیادی کمتر می‌شود.

افزایش دقت و کم‌شدن خطای پزشکی، مهم‌ترین مزیت جراحی لاپاراسکوپی
افزایش دقت و کم‌شدن خطای پزشکی، مهم‌ترین مزیت جراحی لاپاراسکوپی

8- نتیجه بهتر

همان‌طور که گفتیم در جراحی لاپاراسکوپی، زخم‌های کوچکی ایجاد می‌شود. بعد از بهبود، جای این زخم‌ها بر خلاف جراحی‌های دیگر، چندان مشخص نیست. پس اگر زیبایی برای شما مهم است و دوست ندارید جای زخم روی بدن شما باقی بماند، بهتر است جراحی لاپاراسکوپی را جز گزینه‌های خود قرار دهید.

9- آرامش بیشتر

یکی دیگر از مزایای جراحی لاپاراسکوپی، آرامش بیشتر بیمار است. چون بیمار می‌داند که قرار نیست بدن او باز شود و برش‌های عمیق را تجربه کند، از فکرکردن به این قضیه استرس کمتری می‌گیرد و عمل برای او آسان‌تر و کم‌دردسرتر به‌نظر میاید.

کاربردهای جراحی لاپاراسکوپی

دامنه این جراحی بسیار متنوع است و فقط مخصوص جراحی‌های چاقی نیست. در ادامه با کاربردهای این جراحی بیشتر آشنا خواهیم شد.

1- جراحی‌های گوارشی

جراحی‌ها لاپاراسکوپی، یکی از روش‌های اصلی برای جراحی‌های مربوط به گوارش است. جراحی‌های گوارشی شامل جراحی‌های مربوط به کیسه صفرا، آپاندیسیت و … است.

2- جراحی‌های اورولوژی

در موارد زیادی برای جراحی سنگ کلیه، پالیپ‌های رحمی و جراحی پروستات نیز از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می‌شود.

3- جراحی‌های زنان

جراحی لاپاراسکوپی در زمینه جراحی‌های مربوط به زنان هم بسیار کارآمد است. جراحی‌های هیسترکتومی، ترمیم لیگامان‌های رحم و جمع‌آوری نمونه‌های بافتی، همه توسط جراحی لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

4- جراحی‌های مغز و اعصاب

بعضی از جراحی‌های مغز و اعصاب مثل جراحی آندوسکوپیک و کرانیوتومی نیز به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شوند.

5- جراحی‌های لاغری

همان‌طور که گفتیم جراحی‌های لاغری هم از مزایای جراحی لاپاراسکوپی بی‌بهره نیستند و جراحی‌های لاغری زیادی به همین روش انجام می‌شود. جراحی‌های اسلیو و بای‌پس دو جراحی مشهور لاغری هستند که به‌روش لاپاراسکوپی انجام می‌شوند.

جمع‌بندی

لاپاراسکوپی با مزایایی که دارد، انقلابی در زمینه پزشکی ایجاد کرده است. این جراحی به رویکرد کم تهاجمی، کم‌کردن عوارض بعد از عمل، زمان بهبودی سریع‌تر و به‌ دست آوردن نتایج عالی، به یکی از جراحی‌های محبوب در دنیای پزشکی تبدیل شده است. اگر شما هم تصمیم دارید جراحی لاغری خود را به‌روش لاپاراسکوپی انجام دهید، بهتر است در این زمینه از یک فرد ماهر و باتجربه کمک بگیرید.

دکتر محمود حیدری فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته را دارند. ایشان بیش از 20000 عمل موفق در کارنامه خود دارند و شما می‌توانید با خیال راحت روی تخصص و مهارت دکتر حیدری حساب کنید. برای مشاوره با ایشان و تعیین وقت ویزیت، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

۰۹۹۲۳۶۳۱۱۶۹

اگر سوالی در مورد جراحی لاپاراسکوپی دارید، لطفا در قسمت کامنت با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

1- آیا جراحی لاپاراسکوپی امن است؟

بله، البته! جراحی لاپاراسکوپی بسیار امن‌تر از جراحی‌های باز و جراحی‌های سنتی است.

2- آیا جراحی لاپاراسکوپی دردناک است؟

خیر، هنگام انجام این عمل، شما در بیهوشی کامل هستید و دردی را حس نخواهید کرد.

3- مزایای جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

جراحی لاپاراسکوپی مزایای زیادی دارد. مزایایی مثل کم‌شدن خون‌ریزی و عفونت‌ها، کم‌شدن دوران نقاهت، کم‌شدن درد، امکان دسترسی به مناطق دقیق‌تر، آسیب کمتر به بافت‌ها را دارد.

    Rate this post

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات