عوارض جراحی لاپاراسکوپی؛ بعد از عمل منتظر چه اتفاقاتی باشیم؟

عوارض جراحی لاپاراسکوپی

“بعدش چی می‌شه؟” این جمله‌ایست که اکثر جراح‌ها از بیماران دل‌نگران خود می‌شنوند. طبیعی‌ست وقتی از چیزی شناخت نداشته کافی نداشته باشیم، از آن بترسیم. بیمارانی که به تشخیص پزشک، باید به روش لاپاراسکوپی جراحی شوند هم این ترس و دلهره را دارند. اگر شما هم در روزهای پیش‌رو باید خودتان را تیغ جراح بسپارید و نگران اتفاقات بعد از عمل هستید، در این مقاله همراه ما باشید تا با هم در مورد عوارض جراحی لاپاراسکوپی صحبت کنیم. البته یادتان باشد که احتمال وقوع این عوارض بسیار کم است و با انتخاب جراح ماهر می‌توان تاحدودی از بروز این عوارض پیشگیری کرد، اما بهتر است قبل از عمل در جریان همه‌ی خطرات احتمالی باشید.

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ عوارض جراحی لاپاراسکوپی برویم، بهتر است در ابتدا با روند این جراحی بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم درک درست‌تری از عوارض آن داشته باشیم.

جراحی لاپاراسکوپی یک جراحی کم‌تهاجمی‌ست. در گذشته از این جراحی برای درمان زنان و یا مشکلات مربوط به کیسه صفرا استفاده می‌شد؛ اما در ده سال گذشته، استفاده از این جراحی رواج بیشتری پیدا کرده است. در جراحی سنتی که ما آن را به نام جراحی باز می‌شناسیم، از یک برش بزرگ برای ورود به شکم استفاده می‌شد. اما در جراحی لاپاراسکوپی، با چند برش کوچک، این جراحی انجام می‌شود.

از طریق برش‌هایی که روی سطح شکم ایجاد شده، لوله‌ای به نام تروکار وارد بدن می‌شود. برای شروع، جراح فضای داخل شکم را با گاز دی‌اکسید کربن پرمی‌کند، تا دید بهتری از اندام‌های داخل داشته باشد. در جریان عمل، ابزارهای تخصصی و دوربین از طریق تروکار وارد شکم می‌شود. دوربین تصاویر داخل شکم را به مانیتورهای داخل اتاق عمل منتقل می‌کند و جراح با استفاده از تصاویر به‌دست‌آمده عمل را انجام می‌دهد.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی به‌خاطر مزایای زیادی که دارد، امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما این نوع جراحی هم، مثل هر جراحی دیگری ممکن است با عوارض خاصی همراه باشد. اگر قصد انجام این نوع جراحی را دارید، بد نیست قبل از عمل علاوه بر مزایا با مضرات جراحی لاپاراسکوپی نیز آشنا شوید.

1- عوارض ناشی از تروکار

تروکار، یکی از وسایل جراحی است که در شروع جراحی وارد شکم می‌شوند. یکی از عوارض جراحی لاپاراسکوپی نیز مربوط به همین وسیله است. تروکار ممکن است مشکلات زیر را برای بیمار به وجود بیاورد:

  • تجمع خون در دیواره شکم
  • عفونت زخم ناف
  • آسیب به رگ‌های خونی و خطر خون‌ریزی
  • آسیب به روده

کسانی که قبلا سابقه جراحی شکم دارند، بیشتر احتمال دارد تا در معرض خطراتی که در بالا گفته شد قرار بگیرند.

2- عوارض ناشی از الکترودها

الکترودهایی که در جراحی استفاده می‌شود، می‌تواند یکی از مضرات جراحی لاپاراسکوپی باشد. این الکترودها در حین جراحی می‌تواند به بافت‌های اطراف نشت کند و باعث سوختگی الکتریکی شود. این سوختگی‌ها باعث سوراخ‌شدن اندام‌ها می‌شود.

3- عوارض ناشی از گاز CO2

در طول جراحی، جراح برای اینکه دید بهتری از اندام‌ها داشته باشد، فضای داخل شکم را با گاز CO2 پرمی‌کند. گاهی‌اوقات تمام این گاز از شکم خارج نمی‌شود و بخش‌هایی از آن باقی می‌ماند. گازهای باقی‌مانده مشکلات زیر را ایجاد می‌کنند:

  • می‌تواند به دیافراگم و عصب فرنیک فشار وارد کند.
  • گاز CO2 باقی‌مانده، باعث بروز درد در شانه‌ها، به ویژه شانه راست می‌شود.
  • باوجود این گاز، نفس‌کشیدن برای بیمار ممکن است دردناک باشد.

بااین‌حال، درد ناشی از گاز CO2 گذراست و با جذب CO2 توسط بافت‌های بدن و دفع آن از طریق تنفس، کم‌کم این درد از بین می‌رود.

در مواردی استفاده از گاز CO2 باعث فشارخون در بیمار می‌شود؛ البته این عارضه موقتی‌ست و وقتی گاز CO2 کمتر شد، فشارخون به حالت عادی برمی‌گردد.

4- درد و ناراحتی

یکی دیگر از معایب جراحی لاپاراسکوپی، درد و ناراحتی بعد از عمل است. البته این عارضه کاملا طبیعی‌ست و تقریبا بعد از هر عملی اتفاق میفتد. این درد معمولا در ناحیه‌هایی که برش‌های جراحی انجام شده است، احساس می‌شود و تا مدتی بعد از عمل همراه بیمار خواهد بود. با اجرای دستورات پزشک و مصرف داروهای تجویزشده، این درد به مرور کمتر می‌شود.

درد؛ یکی از عوارض جراحی لاپاراسکوپی
درد؛ یکی از عوارض جراحی لاپاراسکوپی

5- خون‌ریزی

درست است که جراحی لاپاراسکوپی نسبت به سایر جراحی‌ها برش کمتری می‌خورد و احتمال خون‌ریزی کمتری دارد، اما در بعضی موارد ممکن است خون‌ریزی اتفاق بیفتد. در اکثر مواقع، این خون‌ریزی‌ها بیش‌ازحد نیست و پزشک می‌تواند برای ترمیم و توقف خون‌ریزی مداخله کند.

6- عفونت

عفونت هم یکی دیگر از خطرات جراحی لاپاراسکوپی‌ست. هرچند برش‌های جراحی لاپاراسکوپی کوچک است اما باز هم احتمال بروز عفونت وجود دارد. جراح معمولا برای جلوگیری از بروز این مشکل، برای بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. همچنین رعایت تمیزی و بهداشت هم از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد.

7- عدم تشخیص آسیب یا خون‌ریزی

یکی دیگر از معایب جراحی لاپاراسکوپی این است که ممکن است درحین عمل، جراح متوجه آسیب یا خون‌ریزی‌های داخلی نشود. چون این جراحی کاملا به یک دوربین کوچک وابسته است و ممکن است بعضی از آسیب‌های دخلی از چشم دوربین دور بماند.

8- چسبندگی

یکی دیگر از مضرات جراحی لاپاراسکوپی، می‌تواند چسبندگی باشد. چسبندگی باعث دل‌درد، انسداد روده و ناباروری می‌شود.

9- عوارض بی‌هوشی

جراحی لاپاراسکوپی با استفاده از بی‌هوشی انجام می‌شود و ممکن است عوارض مربوط به بی‌هوشی را هم داشته باشد. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

  • تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • اختلالات تنفسی
قسمتی از عوارض جراحی لاپاراسکوپی مربوط به بی‌هوشی است.
قسمتی از عوارض جراحی لاپاراسکوپی مربوط به بی‌هوشی است.

جراحی لاپاراسکوپی به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

جراحی لاپاراسکوپی در موارد زیر خطراتی را به همراه دارد و به بیمار توصیه نمی‌شود.

  • اگر بیمار تومور سرطانی پیشرفته روی دیواره شکم خود داشته باشد.
  • اگر بیمار در زمان طولانی به سل مبتلا بوده باشد.
  • اگر تعداد پلاکت خون بیمار پایین باشد.
  • اگر بیمار داروهای رقیق‌کننده خون مصرف کند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم صادقانه با شما در مورد عوارض جراحی لاپاراسکوپی صحبت کنیم. درست است که جراحی لاپاراسکوپی دنیای پزشکی را کاملا تغییر داده است اما مهم است بدانیم که هیچ جراحی‌ای بی‌خطر نیست؛ با آگاهی از این عوارض، می‌توان از بروز بسیاری از خطرات جلوگیری کرد. یکی از راه‌های جلوگیری از معایب جراحی لاپاراسکوپی، کمک‌گرفتن از یک جراح ماهر و باتجربه است. یکی از جراحان باتجربه در این زمینه، دکتر محمود حیدری هستند. دکتر حیدری با انجام بیش از 20000 جراحی، سابقه خوبی در این زمینه دارند و شما می‌توانید برای جراحی خود روی کمک ایشان حساب ویژه‌ای بازکنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت ویزیت، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

۰۹۹۲۳۶۳۱۱۶۹

اگر در مورد عوارض جراحی لاپاراسکوپی سوالی دارید، لطفا در قسمت کامنت سوالات خود را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

1- خطرات جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

خطرات احتمالی جراحی لاپاراسکوپی، می‎تواند شامل خون‌ریزی، آسیب به اندام‌های شکم، ورود گاز دی‌اکسید کربن به مکان‌هایی غیر از شکم و… باشد.

2- آیا جراحی لاپاراسکوپی از جراحی باز امن‌تر است؟

بله. براساس گزارشات پزشکی، در جراحی لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز، بیمار خون کمتری از دست می‌دهد، عوارض کمتری را تجربه می‌کند و مدت کمتری هم در بیمارستان بستری می‌شود.

3- چه عارضه‌ای بعد از جراحی لاپاراسکوپی نرمال نیست؟

اگر بعد از جراحی لاپاراسکوپی بیشتر از 24 ساعت با حالت تهوع و استفراغ درگیر بودید یا برای بیشتر از 24 ساعت تب داشتید و دمای بدنتان بالاتر از 100 درجه فارنهایت بود، حتما با پزشک تماس بگیرید.

برای مطالعه بیشتر شما

Laparoscopic Surgery Risks

    Rate this post

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات