ضروری‌ترین داروهای بعد از عمل لاغری + علت مصرف

داروهای بعد از عمل لاغری

حالا که بحث سلامتی و تناسب‌اندام حسابی داغ است؛ عمل لاغری به‌عنوان یک راه‌حل برای رسیدن به تناسب‌اندام خودنمایی می‌کند. البته برای گرفتن بهترین نتیجه از این عمل، مراقبت‌های بعد از آن و داروهایی که مصرف می‌شود هم اهمیت دارد. بعد از عمل، داروها نقش مهمی را در بازسازی و بهترشدن وضعیت بدن دارند. در این مقاله انواع داروهای بعد از عمل لاغری را بررسی کرده‌ایم؛ اگر در تب‌وتاب انجام‌دادن این عمل هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مراقبت های بعد از عمل لاغری

با جراحی لاغری می‌توانید به شکل حیرت‌انگیزی وزن دلخواه‌تان را به دست آورید. با این حال، اگر می خواهید تمام‌وکمال به مراد دل‌تان برسید نباید مراقبت های بعد از عمل لاغری را فراموش کنید. مراقبت‌هایی مثل:

  • رژیم غذایی مناسب
  • ورزش
  • داروهای بعد از عمل لاغری

توجه به این مراقبت‌ها و رعایت آن‌ها خیلی مهم است. تا آن‌جا که بخش قابل‌توجهی از نتیجه‌ی جراحی، بستگی به رعایت آن‌ها دارد. همچنین، رعایت آن‌ها می‌تواند جلوی عوارض احتمالیِ جراحی چاقی را بگیرند و زحمت شما را خیلی‌خیلی کمتر کنند. عوارضی مثل اسهال، حالت تهوع، استفراغ، یبوست و نشتی معده.

در مطلب دیگری خیلی مفصل برای شما توضیح داده‌ایم که رژیم غذایی بعد از جراحی چاقی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. اگر دوست داشتید سری به آن‌جا هم بزنید. در این پست می‌خواهیم مراقبت مهم دیگری را توضیح دهیم که باید بعد از عمل حواس‌تان به آن باشد؛ یعنی داروهای بعد از عمل لاغری. آماده‌اید برویم سر اصل مطلب؟

داروهای بعد از عمل لاغری

خیلی طبیعی است که بعد از هر نوع عمل جراحی، بدن شما نیاز به ریکاوری دارد. هرچه نباشد، بدن شما یک شوک را پشت سر گذاشته و حالا شما باید حسابی مراقبش باشید. جراحی‌های چاقی یا لاغری اگرچه جزء جراحی‌های سبک به حساب می‌آیند، باز هم از این قاعده مستثنی نیستند. برای همین، شما نیاز خواهید داشت داروهای بعد از عمل لاغری را مصرف کنید تا هرچه زودتر، بدن عزیزتان به حالت طبیعی و نرمال برگردد و دچار هیچ عارضه‌ای نشود. مصرف داروهای مخصوص یکی از مراقبت های بعد از عمل لاغری هستند که در ادامه‌ می‌خواهیم خیلی جامع و کامل، مصرف این داروها را برای شما توضیح بدهیم. آماده‌اید؟

داروهای بعد از عمل لاغری را حتما با مشورت پزشک مصرف کنید.
داروهای بعد از عمل لاغری را حتما با مشورت پزشک مصرف کنید.

داروهای مورد نیاز بعد از جراحی لاغری

جراحی لاغری دوره‌ی نقاهت کوتاه و کم‌دردسری دارد. با این حال، پزشک شما داروهایی تجویز می‌کند که بتوانید این دوره‌ی نقاهت را باز هم کوتاه‌تر و کم‌دردسرتر پشت سر بگذارید؛ مثل داروهایی که جلوی زخم و رفلاکس معده، یبوست، اسهال، تهوع، انعقاد خون و دردهای بعد از جراحی را می‌گیرند.

زمان‌بندی مصرف داروهای بعد از عمل لاغری

دوره‌ی مصرف این داروها به دو بخش تقسیم می‌شود:

مرحله‌ی اول؛ از روز اول تا روز دهم

خیلی طبیعی است که در روزهای اول بعد از جراحی، بدن شما به مراقبت‌های زیادی نیاز دارد. در این چند روز، به دلیل تغییری که در معده و یا روده‌ی شما ایجاد شده، شما درد خواهید داشت. نترسید! پزشک شما حتما به فکرتان خواهد بود. او حتما برای شما مسکن تجویز می‌کند تا درد کمتری داشته باشید. وجود شیاف دیکلوفناک در نسخه‌ی شما به‌همین دلیل است.

تغییر ایجادشده در معده و روده‌ی شما ممکن است عوارض دیگری هم داشته باشد؛ جراح شما این‌جا هم به فکر شما خواهد بود. او نسخه‌ای برای‌تان می‌پیچد تا جلوی این عوارض را بگیرد و یا آن را به کمترین حد ممکن برساند.

برای این‌که دچار زخم یا رفلکس معده نشوید، باید پنتوپرازول مصرف کنید. همچنین، برای این‌که یبوست سراغ‌تان نیاید و دفع راحتی داشته باشید، شربت منیزیم هیدروکساید برای‌تان تجویز می‌شود. روزهای ابتدایی، مخصوصا روز اول بعد از جراحی، حالت تهوع مهمان ناخوانده‌‌تان خواهد بود. چاره‌ی ازبین‌بردن این حس ناخوشایند، مصرف شربت اندانسترون است. به علاوه، پزشک شما حواسش خواهد بود تا خدایی نکرده دچار انعقاد خون و آمبولی نشوید. به همین دلیل، آمپول هپارین را برای شما تجویز می‌کند.

برای جلوگیری از انعقادخون، برای شما آمپول هپارین تجویز می‌شود.
برای جلوگیری از انعقادخون، برای شما آمپول هپارین تجویز می‌شود.

شاید کمی گیج شده باشید. حق دارید. بگذارید یک بار به صورت خیلی جمع‌وجور داروهای بعد از عمل لاغری که باید مصرف شوند را لیست کنیم و اشاره ای هم به نحوه مصرف آنها داشته باشیم:

نام داروخاصیت داروزمان مصرف
پنتوپرازولِ چهل میلی‌گرمجلوگیری از زخم و رفلاکس معدههر دوازده ساعت
آمپول هپارینجلوگیری از انعقاد و آمبولیهر هشت تا دوازده ساعت (براساس نظر پزشک)
شربت منیزیم هیدروکسایدرفع مشکل یبوستتا زمان دفع راحت مدفوع
شربت اندانسترونبرطرف‌کردن حالت تهوعهر هشت ساعت (یک الی دو روز بعد از جراحی، در صورت وجود تهوع)
شیاف دیکلوفناک صدتسکین دردهر هشت ساعت (در صورت وجود درد)

مرحله‌ی دوم؛ از روز یازدهم تا شش ماه

از روز یازدهم تا شش ماه، مصرف پنتوپرازول باید مثل مرحله‌ی اول، ادامه پیدا کند. به جز پنتوپرازول، فقط یک داروی دیگر در مرحله‌ی دوم وجود خواهد داشت. پزشک برای این‌که از ابتلای شما به سنگ کیسه‌ی صفرا جلوگیری کند، قرص یا کپسول ارسوکولیک اسید را تجویز می‌کند. پس در مرحله‌ی دوم، یعنی از روز یازدهم تا شش ماه، شما باید این داروها را مصرف کنید:

نام داروخاصیتزمان مصرف
پنتوپرازول چهل میلی‌گرمجلوگیری از زخم و رفلاکس معدههر دوازده ساعت
قرص یا کپسول ارسوکولیک اسیدجلوگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفراهر دوازده ساعت
اگر بعد از مصرف داروهای بعد از عمل لاغری، عارضه‌ای را احساس کردید، سریعا با پزشک خود در میان بگذارید.
اگر بعد از مصرف داروهای بعد از عمل لاغری، عارضه‌ای را احساس کردید، سریعا با پزشک خود در میان بگذارید.

داروهای بعد از عمل اسلیو معده

تا اینجای کار به‌طور کلی در مورد داروهای بعد از جراحی لاغری صحبت کردیم؛ حالا می‌خواهیم کمی جزئی‌تر حرف بزنیم و این‌بار در مورد داروهای بعد از عمل اسلیو معده صحبت کنیم.

انواع داروهای بعد از عمل اسلیو معده

  • ضدالتهاب‌ها

این دسته از داروها خواص ضدالتهابی دارند و کمترشدن التهاب و تورم کمک می‌کنند.

  • مسکن‌ها

مسکن‌ها در کمترشدن درد و احساس راحتی بعد از عمل تاثیر دارند.

  • ضداسیدها

بعضی از افراد ممکن است بعد از عمل اسلیو معده، مشکلاتی مربوط به سوءهاضمه و سوءتغذیه پیدا کنند. برای این افراد هم داروها خاصی تجویز می‌شود.

در ادامه شما جدولی از قرص های بعد از عمل اسلیو را مشاهده می‌کنید.

نام داروخاصیت داروزمان مصرف
ایبوپروفنضدالتهاب4 الی 6 ساعت یک‌بار
دیکلوفناکضدالتهاب8 الی 12 ساعت یک‌بار
پاراستامولضددرد4 الی 6 ساعت یک‌بار
کدئینضددرداستفاده در موارد شدید و با دستور پزشک
رانیتیدینضداسیدقبل از غذا
فاموتیدینضداسیدقبل از غذا

فراموش نکنید قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک مشورت کنید. پزشک تنها کسی‌ست که می‌تواند داروی مناسب، زمان و دوزهای مصرف را تعیین کند. اگر بعد از مصرف قرص های بعد از عمل اسلیو، عوارض غیر عادی‌ای را تجربه کردید؛ فورا به پزشکتان اطلاع دهید

قرص های بعد از عمل اسلیو: مکمل‌ها و ویتامین‌ها

یکی دسته دیگر از داروهایی که بعد از عمل اسلیو باید مصرف کنید، مکمل‌ها و ویتامین‌ها هستند. مکمل‌ها و ویتامین‌ها نقش مهمی در بهبود و بازسازی بدن دارند. بعد از عمل به‌خاطر کاهش‌وزن و تغییر در سیستم‌ گوارشی، ممکن است نتوانید بعضی از ویتامین‌ها و موادمعدنی را جذب کنید. استفاده از مکمل و ویتامین، نیازهای بدن را تامین کرده و به بهترشدن حال شما کمک می‌کند.

در مقاله مولتی ویتامین بعد عمل اسلیو، همه‌چیز را به‌طور کامل برای شما توضیح داده‌ایم، بهتر است خواندن آن را از دست ندهید.

مصرف ویتامین و مکمل‌ها را بعد از عمل فراموش نکنید.
مصرف ویتامین و مکمل‌ها را بعد از عمل فراموش نکنید.

جمع بندی

خب، حالا خیلی خوب و کامل با داروهای بعد از عمل لاغری آشنا شدید. داروها و مکمل‌هایی که تا حد خیلی زیادی جلوی عوارض احتمالی بعد از جراحی را می‌گیرند. این‌طوری دیگر هیچ چیزی نمی‌تواند طعم شیرین رسیدن به وزن ایده‌آل و تناسب اندام را برای شما تلخ کند. حالا در سلامت کامل، از خود و زندگی‌تان لذت ببرید. ما هم چیزی جز این را برای شما نمی‌خواهیم.

فراموش نکنید که برای مصرف داروهای بعد از عمل لاغری باید حتما با پزشک خود مشورت کنید چرا که ممکن است مصرف بعضی داروها همراه یکدیگر عوارضی داشته باشد. شما همچنین می توانید جهت مشاوره از طریق شماره‌ زیر با ما تماس گرفته و پرسش های خود را مطرح کنید.

۰۹۹۲۳۶۳۱۱۶۹

همچنین اگر سوالی در مورد داروهای بعد از عمل لاغری دارید، می‌توانید همین‌جا در قسمت کامنت با در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

https://www.ucsfhealth.org/education/life-after-bariatric-surgery
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4026560/

4.8/5 - (5 امتیاز)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات