روش‌های جلوگیری از ابتلا به یبوست بعد از عمل اسلیو

یبوست بعد از عمل اسلیو

4.9/5 - (22 امتیاز)

عوارض عمل‌ لاغری

اگر تصمیم به عمل اسلیو معده دارید، شاید این سوال ذهن‌تان را درگیر کند که جراحی لاغری چه عوارضی دارد؟ معمولا افرادی که دچار اضافه وزن هستند و با ورزش‌ و رژیم غذایی سالم نتوانستند به وزن دلخواه خود برسند، سراغ عمل‌ جراحی اسلیو می‌روند. زمانی که بدن طی جراحی دستکاری می‌شود، خواه ناخواه عوارض ساده و جزئی از جمله یبوست بعد از عمل اسلیو متوجه بدن می‌شود. اما موضوعی که از اهمیت بالایی برخوردار است این است که انجام این عمل به تنهایی برای داشتن بدنی ایده‌آل کافی نیست و شما باید مراقبت‌های زیادی انجام دهید تا از عوارض جراحی لاغری در امان باشید.

یکی از رایج‌ترین عوارض، یبوست بعد از عمل اسلیو می‌باشد تا حدی که می‌توان گفت اکثر بیمارانی که عمل اسلیو معده داشتند، یبوست را در روزهای اولیه بعد از جراحی تجربه کرده‌اند.

یبوست چیست

یبوست یا خشکی مزاج، یکی از رایج‌ترین مشکلات گوارشی بعد از عمل اسلیو معده است که می‌تواند عوارض و مشکلات زیادی برای فرد به‌همراه بیاورد و در کیفیت زندگی فرد کاهش چشمگیری ایجاد کند.

از دیدگاه پزشکی، زمانیکه مدفوع سفت باشد و به سختی و همراه با فشار و درد دفع شود و یا دفع مدفوع ناقص باشد، به این معناست که فرد دچار مشکل یبوست شده است.

منظم بودن حرکات روده‌ها، از علائم داشتن یک سیستم گوارش سالم است. اگر حرکات روده ها کند شوند و کاهش یابند، سلول‌های دیواره ی روده‌ها این فرصت را دارند که آب بیش‌تری از مواد غذایی در حال دفع، جذب کنند و در نتیجه این عمل، مدفوع به مرور زمان سفت و خشک می‌شود و در چنین حالتی حرکت آن در روده‌ها و دفع آن به شدت دردناک و آزاردهنده خواهد شد.

عوامل ایجاد یبوست

پزشکان بر این باورند که یبوست یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دنیاست که میلیون‌ها نفر به آن مبتلا هستند. بیش‌ترین دلایل ایجاد آن به تغذیه نامناسب، عدم ورزش و تحرک کافی و جراحی لاغری اسلیو باز می‌گردد. در این موارد دو عامل اصلی تغذیه و سبک زندگی  بیش‌ترین تاثیر را در این زمینه دارند.

بعضی از عاداتی که منجر به اختلال سیستم گوارشی می‌شود و حرکات روده‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه شرایط را برای به وجود آمدن یبوست مهیا می‌کند، به شرح زیر است:

کم آبی بدن، رژیم غذایی فاقد فیبر، کم تحرکی، مصرف شیر و لبنیات، مصرف غذاهای چرب و فست فودها، عوارض ناشی از مصرف برخی داروها، بارداری، عمل لاغری اسلیو، سندروم روده ی تحریک پذیر  (IBS)و …

نشت مسیر گوارش یا آناستوموز یکی از بیماری‌های نادر است که خود به خود ایجاد نمی‌شود و در عمل‌هایی که مجرای گوارشی برش خورده باشد مانند: عمل جراحی اسلیو معده، نشت مسیر یا کانال گوارشی در اصطلاح پزشکی آناستوموز دیده می‌شود. اگر جراح لاغری به درستی نتوانسته باشد معده را بخیه بزند، احتمال پاره شدن بخیه‌ها در قسمت‌هایی از معده بالا خواهد بود. از علائم نشت در عمل اسلیو معده می‌توان به افزایش ضربان قلب، شکم درد، تب، حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

علائم یبوست

علائم و نشانه های یبوست عمل جراحی، در افراد مختلف، ممکن است متفاوت باشد. اگر زمان اجابت مزاج متوجه شدید که مدفوع‌تان به سختی دفع می‌شود و در کنار آن دچار علائم زیر شده‌اید، به این بیماری مبتلا شده‌اید.

سفت شدن مدفوع و دفع آن با سختی، دفع مدفوع به صورت ناقص انجام می‌شود، تعداد دفعات دفع مدفوع کم شود و به ۳ بار در هفته برسد، حجم مدفوع کم شود، کم اشتهایی در طول روز، گرفتگی و انقباض معده، احساس درد و سوزش در معده، تهوع، درد مقعد، نفخ، احساس فشار و درد در شکم، احساس فشار زیاد زمان اجابت مزاج، مسدود شدن مدفوع زمان اجابت مزاج.

روش‌های جلوگیری از ابتلا به یبوست بعد از عمل اسلیو

با‌توجه به دلایل ایجاد یبوست، احتمالاً متوجه شده‌اید که چه عوامل منجر به رفع مشکل یبوست بعد از عمل اسلیو خواهد‌ شد. در موارد زیر بطور مفصل توضیح داده‌ایم:

1. افزایش میزان مصرف آب و مایعات

مصرف مایعات و آب در اولین روزهای بعد از عمل جراحی، از یبوست بعد از عمل اسلیو جلوگیری می‌کند و باعث آسان شدن حرکت روده‌ها می‌شود و باعث ایجاد شادابی در بافت بدن و روده خواهد شد. معمولا پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند چند روز بعد از انجام عمل اسلیو معده، حداقل دو لیتر در روز، آب و مایعات بدون شکر بنوشند.

1. افزایش تحرک و ورزش

همیشه ورزش نقش مفیدی در درمان بیش‌تر بیماری‌ها از جمله یبوست بعد از عمل اسلیو داشته است. هر تحرک و فعالیتی ورزشی که روده‌ها را به حرکت در می‌آورد، از بروز یبوست بعد از عمل جلوگیری می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود بیماران بعد از عمل، فقط به استراحت نپردازند و هر روز مدت زمان کوتاهی را به قدم زدن و تحرک اختصاص دهند.

1. تغییر در رژیم غذایی

مصرف زیاد غذاهای نرم و سبک که دارای آب زیاد است مثل جو دوسر، آب سیب طبیعی، سیب زمینی آب‌پز، غلات‌ها و… باعث بهبود حرکت روده‌ها می شود و درمان یبوست بعد از عمل اسلیو می‌شود. ولی فراموش نکنید باید به آرامی و به مقدار کم فیبر را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. زیرا مصرف بیش از حد فیبر باعث نفخ و تورم معده می‌شود. همینطور بهتر است روزهای نخست بعد از عمل، از مصرف غذاهای نفخ‌دار مانند موز، پنیر، برنج، سیب زمینی سرخ شده و بادام زمینی خودداری کنید.

1. انتخاب داروهای مناسب بعد از عمل اسلیو معده

به یاد داشته باشید که فقط با تجویز دکتر دارو مصرف کنید. از جمله داروهایی که بعد از جراحی اسلیو توصیه می‌شود، داروهایی با ترکیبات کربنات کلسیم و نیترات کلسیم می‌باشد. هضم کربنات کلسیم برای معده کار دشواری است و مصرف زیادش، احتمال ایجاد یبوست را افزایش می‌دهد و جایگزین مناسب کربنات کلسیم، نیترات کلیسم است.

1. از مصرف کافئین پرهیز کنید

کافئین نقش بسزایی در ایجاد یبوست دارد. کافئین باعث خشکی روده و گرفتگی دستگاه گوارش می‌شود؛ بنابراین باید از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین‌دار مانند قهوه، نسکافه، چای، نوشیدنی‌های انرژی زا و شکلات پرهیز کنید.

یبوست بعد از عمل اسلیو

سخن آخر

همان‌طور که گفتیم جراحی لاغری، تنها راه رسیدن به وزن ایده‌آل نیست. انجام ورزش و داشتن رژیم غدایی مناسب بهترین گزینه برای لاغری است. اما در صورتیکه تنها راه حل‌تان، عمل اسلیو معده است به یاد داشته باشید برای جلوگیری از عوارض جراحی مانند یبوست بعد از عمل اسلیو معده، داشتن رژیم غذایی مناسب، تحرک و پیاده‌روی بهترین راه حل‌های درمان هستند.