چاقی و سرطان

سرطان

تحقیقات انجام شده حاکی ار آن است که ارتباط قابل توجهی میان چاقی و رشد انواع سرطان های خطرناک در افراد وجود دارد. سر طان هایی مانند:

  • سرطان های روده بزرگ
  • سرطان سینه
  • آندومتر
  • کلیه
  • و…

تاثیر چاقی بر سرطان:

پرخوری ممکن است بزرگترین علت جلوگیری از سرطان در افراد غیر سیگاری باشد. تعداد کمی از افراد سنگین وزن در کاهش وزن طولانی مدت موفق هستند و بنابراین شواهد مستقیم کمی در مورد تأثیر کاهش وزن بر خطر سرطان وجود دارد.

عوامل محیطی مانند شهرنشینی ، افزایش عرضه غذاهای حاوی کالری ، خوش طعم و کاهش مصرف انرژی به دلیل عدم تحرک جسمی تعادل انرژی را برهم زده و شیوع چاقی بیش از حد در جمعیت را افزایش می دهد.

بیشتر شواهد مربوط به چاقی در بازماندگان سرطان از افرادی گرفته می شود که مبتلا به سرطان پستان ، پروستات یا روده بزرگ هستند. تحقیقات نشان می دهد که چاقی ممکن است جنبه های مختلف:

  • زنده ماندن از سرطان
  • جمله کیفیت زندگی
  • عود سرطان
  • پیشرفت سرطان و پیش آگهی از بقا  را بدتر کند.

 

بر خی از سرطان های ناشی از چاقی:

سرطان روده بزرگ:

سرطان روده بزرگ دومین علت مرگ سرطانی است. افزایش سریع شیوع سرطان روده بزرگ در چندین جمعیت که قبلاً در معرض خطر کم این بیماری بودند. در حال حاضر ، ترکیب اندازه گیری شاخص توده بدنی (BMI) عاقلانه ترین روش برای ارزیابی خطر سرطان روده بزرگ است.

سزطان روده بزرگ

برای کاهش خطر مرگ از این بیماری افراد چاق  باید كاهش وزن و ورزش را انجام دهند. همچنین ، پزشکان و مقامات بهداشت عمومی هنگام طراحی پروتکل های غربالگری سرطان روده بزرگ ، باید هم ورزش و هم چاقی را در نظر بگیرند. افراد چاق اندکی (در حدود 30٪) نسبت به افراد با وزن طبیعی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند .BMI بالاتر با افزایش خطر سرطان روده بزرگ و مقعد در مردان و زنان همراه است ، اما این افزایش در مردان بیشتر از زنان است .

سرطان سینه:

پستان ، از جمله غدد لنفاوی ، لوبول ها و مجاریجعبه گفتگوی پاپ آپ را باز کنیدسرطان پستان سرطانی است که در سلولهای پستان تشکیل می شود.چاقی یک عامل خطر شناخته شده برای توسعه سرطان پستان و عوداست حتی در صورت درمان در مقایسه با زنان سبک تر مبتلا به سرطان پستان ، زنان چاق مبتلا به سرطان پستان بدون درمان بیماری محلی و کلی با وجود درمان های محلی و سیستمیک مناسب ، بقا بیشتری دارند.

علاوه بر این ، بیماران چاق در مقایسه با زنان با وزن طبیعی در معرض خطر افزایش عود موضعی قرار دارند. به همین ترتیب ، شیمی درمانی سیستمیک حتی در صورت مناسب بودن براساس وزن واقعی ، از تأثیر کمتری برخوردار است.یکی از روش های پیشگیری از این سرطان خطرناک درمان چاقی به روش هایی مناسب است . مانند : تغییر در رژیم غذایی، جراحی چاقی ، ورزش و… است.

اندومتر:

سرطان آندومتر ششمین سرطان شایع در زنان در سراسر جهان و شایع ترین بدخیمی زنان در کشورهای پیشرفته است. چاقی با افزایش 2.6 برابر خطر ابتلا به سرطان آندومتر ارتباط دارد ، در حالی که چاقی شدید (BMI> 35) کیلوگرم در متر مربع) در مقایسه با زنان با وزن طبیعی (BMI <25 کیلوگرم در متر مربع) با افزایش 4.7 برابر همراه بود. افزایش چاقی مرکزی همچنین خطر سرطان آندومتر را 1.5 تا دو برابر افزایش داد.

در میان جمعیت بیماران سرطانی سالم و آندومتر ،شاخص توده بدنی بیشتر 35 با افزایش تقریباً دو برابری در مرگ و میرهای خاص سرطان آندومتر همراه بود. این کاهش خطر همچنین برای چاقی و مرگ و میر ناشی از همه علت در بیماران مبتلا به سرطان آندومتر مشاهده شد.  علاوه بر این ، چاقی در اوایل زندگی با افزایش نسبتاً خطر ابتلا به سرطان آندومتر در اواخر زندگی همراه است. مکانیسم های مختلفی وجود دارد که به موجب آن چاقی برای افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر فرض می شود ، از جمله:

  • افزایش هورمون های استروئیدی جنسی درون زا
  • مقاومت به انسولین
  • التهاب مزمن
  • آدیپوکین ها

کلیه ها:

شاخص توده بدنی بالاتر 30 یک عامل خطرناک قوی برای پیشرفت بیماری کلیوی است. این خطر ابتلا به عوامل خطر عمده برای بیماری مزمن کلیه  مانند دیابت و فشار خون بالا را افزایش می دهد ، و تأثیر مستقیم بر توسعه بیماری کلیوی مرحله نهایی دارد.

کلیه

در افراد مبتلا به چاقی ، یک مکانیسم (به احتمال زیاد) جبران کننده هایفیلتراسیون برای رفع نیازهای متابولیکی افزایش یافته از افزایش وزن بدن ایجاد می شود. افزایش فشار داخل گلومرولی می تواند به ساختار کلیه آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری های کلیوی را در طولانی مدت افزایش دهد.

    Rate this post

    بدون نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مقالات