سرطان روده بزرگ چیست؟ _ درمان آن

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان روده بزرگ نوعی سرطان است که از روده بزرگ شروع می شود. روده بزرگ قسمت آخر دستگاه گوارش است.

این سرطان معمولاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد ، هرچند ممکن است در هر سنی رخ دهد. این بیماری معمولاً به صورت توده های کوچک ، غیرسرطانی (خوش خیم) سلول به نام پولیپ که در قسمت داخلی روده بزرگ ایجاد می شوند ، شروع می شود. با گذشت زمان برخی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.

پولیپ ها ممکن است کوچک باشند و در صورت وجود علائم کمی ایجاد کنند. به همین دلیل ، پزشکان آزمایش های منظم غربالگری را برای جلوگیری از سرطان رود ه بزرگ با شناسایی و برداشتن پولیپ ها قبل از تبدیل شدن آنها به سرطان ، توصیه می کنند.

سزطان روده بزرگ

اگر سرطان رود ه بزرگ ایجاد شود ، بسیاری از روش های درمانی برای کنترل آن در دسترس است ، از جمله:

• جراحی
  • پرتودرمانی
  • درمان های دارویی ، مانند شیمی درمانی
  • درمان هدفمند و ایمونوتراپی.

نشانه های این سرطان:

1. تغییر مداوم در عادات روده ای شما ، از جمله اسهال یا یبوست یا تغییر قوام مدفوع.
  2. خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع شما
  3. ناراحتی مداوم در شکم ، مانند گرفتگی ، گاز یا درد
  4. احساسی که روده شما کاملاً خالی نمی شود
  5. ضعف یا خستگی
  6. کاهش وزن بدون دلیل

سرطان روده بزرگ

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان رود ه بزرگ در مراحل اولیه بیماری هیچ علائمی را تجربه نمی کنند. وقتی علائم ظاهر می شوند ، بسته به اندازه و محل سرطان در روده بزرگ ، متفاوت خواهند بود.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم ؟

اگر علائم مداوم و نگران کننده ای را مشاهده کردید ، از پزشک خود وقت بگیرید.

با پزشک خود در مورد زمان شروع غربالگری سرطان رود ه بزرگ صحبت کنید. دستورالعمل ها به طور کلی توصیه می کنند که غربالگری این سرطان در حدود 50 سالگی آغاز شود. در صورت داشتن سایر عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی بیماری ، پزشک ممکن است غربالگری مکرر یا زودرس را توصیه کند.

علت بروز سرطان روده:

پزشکان اطمینان ندارند که مهم ترین  علت سرطان روده بزرگ چیست.

به طور کلی ، سرطان رود ه بزرگ از زمانی شروع می شود که سلول های سالم در روده بزرگ تغییراتی (جهش) در DNA آنها ایجاد می کنند. DNA سلول شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد.

سلول های سالم به شکلی منظم رشد کرده و تقسیم می شوند تا عملکرد طبیعی بدن شما را حفظ کنند. اما وقتی DNA سلول آسیب دیده و سرطانی می شود ، سلول ها تقسیم می شوند – حتی در صورت عدم نیاز به سلول های جدید. همزمان با تجمع سلول ها ، تومور ایجاد می شود.

با گذشت زمان ، سلولهای سرطانی می توانند رشد کرده و به بافتهای طبیعی نزدیک حمله کرده و از بین ببرند. و سلولهای سرطانی می توانند به سایر قسمتهای بدن سفر کرده و رسوباتی در آنجا ایجاد کنند .

تاثیر چاقی در ایجاد سرطان روده:

افراد چاق کمی (حدود 30٪) نسبت به افراد با وزن طبیعی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند .
شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر با افزایش خطر سرطان رود ه بزرگ و مقعد در مردان و زنان همراه است ، اما این افزایش در مردان بیشتر از زنان است.

عوامل ایجاد کننده این سرطان:

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان رود ه بزرگ را افزایش دهند عبارتند از:

• سن بالا: سرطان رود ه بزرگ در هر سنی قابل تشخیص است ، اما اکثر افراد مبتلا به این سرطان بالاتر از 50 سال هستند. میزان سرطان روده بزرگ در افراد زیر 50 سال در حال افزایش است ، اما پزشکان دلیل آن را مطمئن نیستند.
  • سابقه شخصی سرطان رو ده بزرگ یا پولیپ: اگر قبلاً این سرطان یا پولیپ روده بزرگ غیر سرطانی داشته اید ، در آینده بیشتر خطر سرطان روده بزرگ را دارید.
  • شرایط التهابی روده: بیماری های التهابی مزمن روده بزرگ ، مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون ، می توانند خطر ابتلا به این سزطان را افزایش دهند.
  • سندرم های ارثی که خطر بروزسرطا ن روده را افزایش می دهند: برخی جهش های ژنی منتقل شده در نسل های خانواده شما می تواند خطر ابتلا به این سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. تنها درصد کمی از سرطان های روده به ژن های ارثی مرتبط هستند. شایع ترین سندرم های ارثی که خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند ، پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP) و سندرم لینچ است که به عنوان سرطان روده بزرگ غیرپلیپوزیتی ارثی (HNPCC) نیز شناخته می شود.

دیگر عوامل:

• سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ: در صورت داشتن یکی از بستگان خونی که به این بیماری مبتلا شده اید ، به احتمال زیاد به این سرطان مبتلا خواهید شد. اگر بیش از یک عضو خانواده به سرطان روده بزرگ یا سرطان رکتوم مبتلا باشد ، خطر شما حتی بیشتر است.
  • رژیم کم فیبر و چربی:این سرطان و سرطان رکتوم ممکن است با یک رژیم غذایی معمول غربی همراه باشد ، که دارای فیبر کم و چربی و کالری زیادی است. تحقیقات در این زمینه نتایج متفاوتی داشته است. برخی مطالعات افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افرادی که رژیم های غذایی حاوی گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده دارند ، نشان داده اند.
  • سبک زندگی بی تحرک:افرادی که بی تحرک هستند بیشتر در معرض سرطان رود ه بزرگ قرار می گیرند. انجام فعالیت بدنی منظم ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.
  • دیابت: افراد مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین خطر ابتلا به این سرطان را دارند.
    چاقی در افرادی که چاق هستند ، در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند ، خطر ابتلا به این سرطان و خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ افزایش می یابد.
  • سیگار کشیدن: افرادی که سیگار می کشند ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان رود ه بزرگ باشند.
  • الکل :استفاده زیاد از الکل خطر ابتلا به سرطان رود ه بزرگ را افزایش می دهد.

درمان:

درمان این سرطان اساساً بر اساس مرحله (میزان) سرطان است ، اما عوامل دیگر نیز می توانند مهم باشند.

افراد مبتلا به سرطان رود ه بزرگ که به مکان های دوردست سرایت نکرده اند ، معمولاً جراحی به عنوان درمان اصلی یا اصلی انجام می شوند. شیمی درمانی همچنین ممکن است بعد از جراحی (به نام درمان کمکی) استفاده شود. بیشتر درمان های کمکی حدود 6 ماه انجام می شود.