بیماری های کلیه

بیماری های کلیوی

بیماری های کلیه:

کلیه ها دو اندام لوبیایی شکل هستند. هر کلیه به اندازه یک مشت است. کلیه های شما آب اضافی را فیلتر می کنند و خون شما را هدر می دهند و ادرار می کنند. بیماری های کلیوی یعنی کلیه های شما آسیب دیده اند و نمی توانند خون را همانطور که باید فیلتر کنند.

اگر دیابت یا فشار خون دارید بیشتر در معرض خطر بیماری کلیوی هستید. اگر نارسایی کلیه را تجربه کنید ، درمان ها شامل پیوند کلیه یا دیالیز است. سایر مشکلات کلیوی شامل آسیب حاد کلیه ، کیست کلیه ، سنگ کلیه و عفونت کلیه است.

بیماری کلیه چگونه ایجاد می شوند؟

دو علت اصلی بیماری مزمن کلیه دیابت و فشار خون است . دیابت زمانی اتفاق می افتد که قند خون شما بیش از حد بالا باشد و باعث آسیب به بسیاری از اعضای بدن از جمله کلیه ها و قلب و همچنین رگ های خونی ، اعصاب و چشم ها شود.

فشار خون بالا هنگامی اتفاق می افتد که فشار خون شما بر دیواره رگ های خونی افزایش یابد. در صورت کنترل نشده ، یا کنترل ضعیف ، فشار خون بالا می تواند دلیل اصلی حملات قلبی ، سکته های مغزی و بیماری های مزمن کلیه باشد. همچنین ، بیماری مزمن کلیه می تواند باعث فشار خون بالا شود.

سایر مواردی که کلیه را تحت تاثیر قرار میدهد:

• گلومرولونفریت : گروهی از بیماری ها که باعث التهاب و آسیب به واحدهای فیلتر کننده کلیه می شود. این اختلالات سومین نوع شایع بیماری کلیه است.
  • بیماری های ارثی :مانند بیماری پلی کیستیک کلیه که باعث تشکیل کیست های بزرگ در کلیه ها شده و به بافت اطراف آسیب می رساند.
  • ناهنجاری هایی که کودک در رحم مادرش ایجاد می شود: به عنوان مثال ، ممکن است باریکی ایجاد شود که از خروج طبیعی ادرار جلوگیری کرده و باعث می شود ادرار به سمت کلیه برود. این باعث عفونت می شود و ممکن است به کلیه ها آسیب برساند.
  • لوپوس : سایر بیماری هایی که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند.
  • انسداد ناشی از مشکلات: مانند سنگ کلیه ، تومورها یا بزرگ شدن غده پروستات در مردان.
  • عفونت های ادراری مکرر.

علائم بیماری های کلیه:

اکثر افراد ممکن است علائم شدیدی نداشته باشند تا زمانی که بیمارهای کلیه آنها پیشرفت کند. با این حال ، ممکن است متوجه شوید که:

بیماری کلیه

• احساس خستگی بیشتر و انرژی کمتری داشته باشید
  • در تمرکز مشکل دارید
  • اشتهای ضعیفی دارند
  • خوابیدن مشکل دارد
  • گرفتگی عضلات در شب داشته باشید
  • پا و مچ پا متورم است
  • به خصوص صبح ها در اطراف چشم خود پف کنید
  • پوستی خشک و خارش دار داشته باشید
  • به دفعات بیشتر ادرار کردن ، به خصوص در شب

چه کسانی مستعد بیماری های کلیه هستند؟

• دیابت دارند
  • فشار خون بالا دارند
  • سابقه خانوادگی نارسایی کلیه دارند
  • سن بالا دارند
  • متعلق به یک گروه جمعیتی است که دارای میزان بالایی از دیابت یا فشار خون بالا است ، مانند آفریقایی آمریکایی ها ، اسپانیایی تبارها ، آسیایی ها ، جزایر اقیانوس آرام و سرخپوستان آمریکا.

بیماری کلیه

چگونه از بروز این بیماری جلوگیری کنیم؟

از آنجا که فشار خون بالا و دیابت شایعترین دلایل نارسایی کلیه هستند ، بسیاری از نکات پیشگیری مربوط به مدیریت این دو بیماری است.

1.  قند خون خود را مدیریت کنید
    دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی و نارسایی کلیه را افزایش می دهد. این فقط یک دلیل برای کنترل قند خون است.
  2.  فشار خون خود را کنترل کنید
    فشار خون بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و همچنین نارسایی کلیه را افزایش دهد.
  3.  یک وزن سالم داشته باشید
    چاقی می تواند خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با نارسایی کلیه مانند دیابت و فشار خون را افزایش دهد.
  4.  رژیم غذایی مناسب برای قلب خود داشته باشید
    یک رژیم غذایی سالم برای قلب ( رژیم کم قند و کلسترول و سرشار از فیبر ، غلات کامل و میوه ها و سبزیجات ) از افزایش وزن جلوگیری می کند.
  5.  مصرف نمک را کاهش دهید
    خوردن نمک زیاد با فشار خون بالا همراه است.
  6.  آب کافی بنوشید
    کم آبی باعث کاهش جریان خون در کلیه ها می شود که می تواند به آنها آسیب برساند. از پزشک خود بپرسید که روزانه چه مقدار آب باید بنوشید.