روش‌های جلوگیری از نشتی بای پس معده، تشخیص به موقع و درمان

نشتی بای پس معده

عوامل و علائم نشتی بای پس معده

افزایش وزن و چاقی مفرط بیماری‌های زیادی را با خود به همراه دارد از جمله کمر درد و پا درد به خاطر وزن زیاد، احساس خستگی حتی برای انجام فعالیت‌های روزانه و فردی، تنگی نفس و حتی کاهش اعتماد به نفس و افسردگی که این موارد ممکن است شما را برای انجام عمل‌های لاغری مشتاق کرده باشد.

اگر از انجام عمل‌های لاغری می‌ترسید و همچنین از عوارض بعد آن اطلاعی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم، تا انتها همراه ما باشید و عواملی که باعث ایجاد نشتی بای پس معده و نشتی معده بعد از عمل اسلیو می‌شود را بدانید و به سادگی از ایجاد نشتی معده جلوگیری کنید و همچنین علائم نشتی معده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشخیص و به پزشک خود مراجعه تا به بهترین شکل ممکن دوره نقاهت بعد از عمل بای پس معده را پشت سر بگذارید.

انواع جراحی‌های لاغری

تمامی عمل‌های لاغری صرفا برای کاهش وزن انجام می‌شود. نتیجه به طور معمول در همگی یکسان است اما روش انجام و مناسب بودن هر روش با توجه به شرایط هر فرد به تشخیص پزشک متفاوت است. رایج‌ترین جراحی‌های لاغری بای پس و اسلیو معده می‌باشد. در هر دو جراحی هدف کوچک شدن معده، احساس سیری کوتاه مدت و کاهش وزن است. هر دو عمل به صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود (درواقع با ایجاد برش‌های چند میلی‌متری و به صورت بسته این عمل صورت می‌گیرد).

عمل بای پس معده

در این عمل معده به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم شده و معده کوچک از بالا به مری و از پایین به روده کوچک متصل می‌شود، در واقع غذا معده را دور می‌زند و به علت کوچک شدن حجم آن فرد سریع احساس سیری می‌کند.

در این روش غذا مدت کوتاهی درون معده قرار دارد (هضم سریع‌تر) سپس در روده  مواد مغذی و ویتامین‌ها جذب و قبل از جذب کالری اضافه دفع می‌شود.

عمل اسلیو معده

این جراحی به علت راحت‌تر بودن روش آن معمولا از طرف پزشکان محبوب‌تر است و علت اصلی آن این است که در عمل اسلیو بخشی از معده (حدود 80 درصد) به طور کامل از بدن خارج شده و معده به شکل یک لوله باریک تبدیل می‌شود. در این عمل دیگر امکان بازگشت معده وجود ندارد.

در این روش هورمون گرسنگی تقریبا از بین‌ می‌رود و بدن برای تامین انرژی شروع به سوزاندن چربی‌ها می‌کند.

علائم نشتی معده

به طور معمول از زمان انجام عمل تا چند روز پس از آن ممکن است بیمار احساس‌ درد در قسمت معده داشته باشد؛ معمولا هر چه چاقی فرد بیشتر باشد اندام‌های بیشتری حین عمل درگیر خواهند بود ولی اگر این موارد نهایتاً 24 تا 48 ساعت برطرف نشود باید آنها را جدی بگیرید.

• تب شدید و ناگهانی
  • درد قفسه سینه و معده
  • افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون
  • اختلال تنفسی و مشکلات ریوی
  • حالت تهوع دائمی و استفراغ
  • قرمز شدن محل زخم، عفونت و خونریزی
  • خارج شدن مایع زرد رنگ و بدبویی از محل زخم
  • کاهش ادرار و تحرکات روده

حتی با داشتن هر یک از علائم پزشک و تیم پشتیبانی را در جریان بگذارید چرا که با وارد شدن شیره‌های گوارشی و اسید معده به داخل بدن امکان ذات‌الریه و عفونت‌های داخلی را افزایش داده و ممکن است سلامت و زندگی‌ فرد را تهدید کند.

در مواردی ممکن است تا چند ماه بعد از عمل، نشتی معده رخ ندهد و علت اصلی آن رعایت موارد تغذیه‌ای و مراقبت‌های بعد از جراحی باشد؛ در این موارد بیمار با فرض اینکه به طور کامل خوب شده، از رعایت دستورالعمل‌های پزشک خودداری می‌کند، که باعث بروز نشتی دیررس معده می‌شود.

همواره به این نکته توجه داشته باشید که پس از انجام جراحی‌های لاغری موظف به رعایت رژیم غذایی و ورزش تا مدت‌ها بعد از عمل هستید.

درصورتی که نشتی معده مهار نشود نیاز است تا مجددا پزشک از طریق عمل لاپاراسکوپی نشتی را رفع‌کند.

علت نشتی بای پس معده چیست؟

• عدم مهارت کافی پزشک
  • عدم تنظیم دقیق محل بخیه (منگنه)
  • عدم رعایت رژیم غذایی تجویز شده توسط پزشک
  • مصرف الکل، نوشیدنی‌های گازدار و دخانیات
  • انجام ورزش‌های نامناسب و بلند کردن اجسام سنگین
علائم نشتی بای پس معده

تشخیص و درمان نشتی بای پس معده

تیم پزشکی به طور معمول از زمان مراجعه بیمار تا انجام آزمایشات و عمل، حتی تا هفته‌ها پس از آن به سوالات و مشکلات در هر ساعتی از شبانه‌ روز پاسخ‌گو می‌باشد؛ ولی چنانچه علائم نشتی معده (آناستوموز) را داشتید و یا حتی احساس کردید که این علائم در شما وجود دارد سلامت خود را به خطر نیندازید و سریع به پزشک متخصص خود مراجعه و موضوع را با او در میان گذارید. پزشک با توجه به تجربه خود بهترین راه‌حل را به شما پیشنهاد می‌دهد.

نشتی معده بعد از عمل اسلیو بیشتر است یا بای پس؟

به طور قاطع نمی‌توان گفت کدام عمل لاغری نشتی معده بیشتری به همراه دارد، عوامل مختلف زیادی در مشخص کردن نتیجه عمل و موفقیت‌آمیز بودن آن دخالت دارد که مهم‌ترین و برجسته‌ترین عامل آن میزان تجربه و حاذق بودن پزشک است و پس آن میزان مراقبت و رعایت بیمار در سبک زندگی جدید خود است. همانطور که می‌دانید پس از انجام عمل‌های لاغری به هر روشی هم که باشد بیمار باید سبک زندگی خود را تغییر دهد و مراقب سلامتی خود باشد.

مصرف غذاهای رقیق تا مدت‌ها، برای عادت کردن بدن به شرایط جدید لازم است و این نکته را به یاد داشته باشید که معده شما دندان ندارد پس غذای خود را به آرامی و کامل بجوید.

احتمال نشتی عمل بای پس بیشتر است یا اسلیو؟

نتیجه‌گیری

طبق آمار علائم نشتی معده حدود 1 تا 3 درصد اتفاق افتاده است که با توجه به مطالب گفته شده، نیمی از موفقیت‌آمیز بودن عمل به توانایی پزشک متخصص و مابقی آن به مراقبت‌های بیمار بعد از عمل بستگی دارد. مواردی که درباره نشتی بای پس معده و اسلیو گفته شد با وجود تیمی متخصص و مجرب در موارد بسیار نادری احتمال رخ‌دادن دارد.

تجربه‌ها خود را بعد از عمل لاغری با ما به اشتراک بگذارید و در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوال با ما در ارتباط باشید.