علت نشتی معده بعد از جراحی بای پس؛ چقدر جدی است؟

نشتی بای پس

از همان روزی که تصمیم آخرم را گرفتم روحیه‌ام زیر و رو شد. شاید باورتان نشود، ولی همان روزی که برای بای پس معده نوبت گرفتم، احساس سبکی می‌کردم، لباس‌هایم توی تنم قشنگ‌تر شده بودند و اضافه‌وزن لعنتی‌ام کمتر به چشم می‌آمد. دیگر نگران نگاه فامیل توی مهمانی‌ها نبودم. جالب‌تر از همه، موقع خرید لباس با خیال راحت یکی دو سایز کوچک‌تر می‌خریدم تا چند ماه دیگر آن را بپوشم و لذتش را ببرم. در کنار تمام این فکرهای لذت‌بخش و شیرین فقط یک‌چیز گوشه‌ی ذهنم بود که اذیتم می‌کرد؛ عوارض بای پس. بعضی از این عوارض را شنیده و درباره‌اش خوانده بودم. عوارضی مثل نشتی بای پس معده و چیزهای شبیه به آن.

اگر شما هم مثل من از این عوارض می‌ترسید و استرس دارید، طبیعی است. اما خبر خوب این است که اگر درباره‌ی آن بیشتر بدانید و نکات مهمش را یاد بگیرید، هم ترس‌تان می‌ریزد و هم تا حد خیلی خیلی زیادی می‌توانید جلوی آن را بگیرید. این مقاله به خاطر همین نوشته شده. بیایید چند دقیقه‌ی کوتاه کنار هم باشیم و نکاتی را بخوانیم که بعد از عمل لاغری فقط از لاغرشدن و خوش‌هیکل‌شدن لذت ببریم، بدون این‌که بخواهیم دردسر عوارضش را تحمل کنیم.

نگاهی خیلی کوتاه به عمل بای پس معده

اجازه بدهید قبل از این‌که برویم سراغ مشکل نشتی معده، خیلی کوتاه عمل بای پس را توضیح دهیم. با این‌کار بهتر متوجه می‌شویم که نشتی بای پس معده چیست و چرا اتفاق می‌افتد.

جراحی بای پس معده، یکی از رایج‌ترین عمل‌های لاغری

هدف بای پس معده مثل تمام عمل‌های لاغری خلاص‌شدن از شر اضافه‌وزن است. بای پس مثل اسلیو معده یکی از رایج‌ترین جراحی‌های لاغری است. در هر دو جراحی هدف کوچک‌شدن معده، احساس سیری کوتاه‌مدت و کاهش وزنی فوق‌العاده است. هر دو عمل با روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود. یعنی این عمل با ایجاد برش‌های چند میلی‌متری و به صورت بسته روی شما انجام می‌شود و خوش‌بختانه زخم خیلی کوچکی به جا می‌گذارد.

در عمل بای پس، معده به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم شده و معده کوچک از بالا به مری و از پایین به روده‌ی کوچک وصل می‌شود. در واقع غذا معده را دور می‌زند و به دلیل کوچک شدن حجم معده، خیلی سریع و با خوردن چند قاشق کوچک احساس سیری می‌کنید.

تقسیم معده در جراحی بای پس به دو بخش بزرگ و کوچک

در این روش غذا مدت کوتاهی درون معده قرار دارد که باعث هضم سریع‌تر آن می‌شود. بعد از آن روده مواد مغذی و ویتامین‌ها را جذب می‌کند و قبل از این‌که کالری اضافه‌ای جذب کنید، غذا دفع می‌شود.

بعد از عمل بای پس کلاسیک معده، متابولیسم بدن بیشتر می‌شود. چون بعد از عمل کالری کمتری جذب بدن می‌شود و بدن برای دریافت انرژی موردنیاز خود، مجبور است به چربی‌سوزی روی بیاورد. در مقاله « عمل بای پس کلاسیک معده» تمامی نکات مربوط به عمل بای پس کلاسیک را آورده‌ایم. اگر در مورد این عمل کنجکاو هستید، بد نیست به این مقاله هم سری بزنید.

مراحل جراحی بای پس معده به زبانی ساده

می‌دانم که شما هم منتظرید تا برویم سراغ اصل مطلب؛ یعنی نشتی معده بعد از عمل بای پس. اول از همه باید ببینیم نشتی بای پس معده چیست و چه علائمی دارد.

یعنی چی وقتی می‌گوییم معده دچار نشتی شده؟

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، بعد از عمل بای پس، معده‌ی شما به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود. اتصال این دو قسمت ممکن است دچار مشکل شده و سوراخ یا درز کوچکی در آن به وجود بیاید. با این اتفاق، شیره‌های گوارشی و غذاهای نیمه‌هضم‌شده از معده‌ی شما به بیرون نشت می‌کنند.

البته حواس‌تان باشد که اگر نکات مهم و اصولی را رعایت کنید این مشکل و عوارض دیگر جراحی‌های لاغری خیلی کم و نادر پیش می‌آیند.

نشتی بای پس معده یکی از عوارض جراحی‌های لاغری

بعد از عمل بای پس، معده‌ی شما به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود. اتصال این دو قسمت ممکن است دچار مشکل شده و سوراخ یا درز کوچکی در آن به وجود بیاید. به این اتفاق نشتی معده می‌گویند.

حالا باهم ببینیم که چه‌طور می‌توانیم بفهمیم که گرفتار نشتی بای پس معده شده‌ایم.

از کجا بفهمیم دچار نشتی بای پس معده شده‌ایم؟

به طور معمول از زمان انجام عمل تا چند روز بعد از آن بیمار ممکن است در قسمت معده احساس‌ درد داشته باشد. معمولا هر چه بیمار چاق‌تر باشد، حین عمل اندام‌های بیشتری درگیر خواهند بود.

در پایین مواردی را گفته‌ایم که ممکن است نشان‌دهنده‌ی نشتی بای پس معده باشند. اگر این موارد بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت برطرف نشوند، باید آن‌ها را جدی بگیرید.

• تب شدید و ناگهانی
  • درد قفسه سینه و معده
  • افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون
  • اختلال تنفسی و مشکلات ریوی
  • حالت تهوع دائمی و استفراغ
  • قرمزشدن محل زخم، عفونت و خون‌ریزی
  • خارج‌شدن مایع زردرنگ و بدبو از محل زخم
  • کاهش ادرار و تحرکات روده
درد معده و قفسه‌ی سینه از علائم نشتی معده بعد از جراحی بای پس

حتی اگر یکی از علامت‌های بالا را هم دارید، پزشک و تیم پشتیبانی را در جریان بگذارید؛ چراکه با واردشدن شیره‌های گوارشی و اسید معده به داخل بدن امکان ابتلا به ذات‌الریه و عفونت‌های داخلی بالا می‌رود و ممکن است خطر جدی‌ای برای سلامت شما به وجود بیاید.

نشتی دیررس بعد از عمل بای پس

در مواردی ممکن است تا چند ماه بعد از عمل، نشتی معده رخ ندهد و علت اصلی آن رعایت موارد تغذیه‌ای و مراقبت‌های بعد از جراحی باشد. در این موارد بیمار با فرض این‌که به طور کامل خوب شده، از رعایت دستورالعمل‌های پزشک خودداری می‌کند، که همین باعث بروز نشتی دیررس معده می‌شود.

علت نشتی بای پس معده چیست؟

موارد مختلفی هستند که در ایجاد نشتی معده بعد از جراحی بای پس تاثیرگذاراند. در زیر می‌توانید بعضی از این موارد را مشاهده کنید.

• عدم مهارت کافی پزشک
  • عدم تنظیم دقیق محل بخیه (منگنه)
  • عدم رعایت رژیم غذایی تجویزشده توسط پزشک
  • مصرف الکل، نوشیدنی‌های گازدار و دخانیات
  • انجام ورزش‌های نامناسب و بلندکردن اجسام سنگین
عدم مهارت و تجربه‌ی کافی جراح، یکی از مهم‌ترین عوامل نشتی بای پس

چه کنیم تا گرفتار نشتی بای پس معده نشویم؟

همیشه به این نکته توجه کنید که رعایت رژیم غذایی و ورزش‌های توصیه‌شده تا مدت‌ها بعد از عمل لاغری خیلی مهم است و حتما باید به آن پای‌بند باشید. جدای از این دو مورد، پزشک دستورالعمل‌های دیگری هم به شما خواهد گفت که باید کاملا رعایت کنید.

تا مدت‌ها مصرف غذاهای رقیق برای عادت‌کردن بدن به شرایط جدید لازم است. این نکته را حتما خودتان می‌دانید که معده‌ی شما دندان ندارد! پس غذای خود را به آرامی و کامل بجوید.

همان‌طور که در قسمت علت‌های نشتی معده گفتیم، استفاده از الکل، دخانیات و نوشدنی‌های گازدار باعث نشتی خواهند شد. پس حتما آن‌ها را از سبک زندگی خودتان حذف کنید.

رعایت رژیم غذایی و ورزش‌های توصیه‌شده و دستورالعمل‌های پزشک بهترین راه‌های ممکن برای جلوگیری از نشتی بای پس است.

در نهایت، این نکته‌ی خیلی مهم را به یاد داشته باشید که تقریبا علت اصلی نشتی بای پس معده، عدم مهارت و بی‌تجربگی جراح است. پس حتما تحقیق کنید و بهترین جراح بای پس را انتخاب کنید.

نشتی بای پس معده را چه‌قدر باید جدی بگیریم؟

بیرون‌آمدن شیره‌های گوارشی از محل نشتی معده می‌تواند شما را دچار مشکلات ریوی و عفونت‌های داخلی کند. به همین دلیل، اگر این مشکل را جدی نگیرید، ممکن است خطرهای جدی‌تری برای شما ایجاد شوند. البته نیازی به ترس و نگرانی بیش از حد نیست. اگر دستورالعمل‌های گفته‌شده توسط پزشک‌تان را به‌خوبی رعایت کنید، این عوارض هم برای شما اتفاق نمی‌افتد.

علائم نشتی معده را باید جدی گرفت

برای این‌که خیال‌تان بیشتر راحت شود، در ادامه‌ی متن سراغ راه‌های درمان آن می‌رویم.

نشتی بای پس معده چه‌طور درمان می‌شود؟

راه‌های مختلفی برای درمان وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید نشتی معده را مهار کنید. التبه درصورتی که نشتی معده مهار نشود، نیاز است تا مجددا پزشک از طریق جراحی نشتی را برطرف کند.

تشریح فرایند درمان نشتی معده با اندوسکوپی

تیم پزشکی به طور معمول از زمان مراجعه‌ی بیمار تا انجام آزمایش‌ها و عمل، حتی تا هفته‌ها پس از آن به سوالات و مشکلات در هر ساعتی از شبانه‌ روز پاسخ‌گو می‌باشند.

چنان‌چه علائم نشتی معده را داشتید و یا حتی احساس کردید که این علائم در شما وجود دارد، سلامت خود را به خطر نیندازید؛ سریع به پزشک متخصص خود مراجعه و موضوع را با او در میان گذارید. پزشک با توجه به تجربه‌ی خود بهترین راه‌حل را به شما پیشنهاد خواهد داد.

نشتی اسلیو معده بیشتر اتفاق می‌افتد یا بای پس؟

به طور قاطع نمی‌توان گفت نشتی اسلیو معده بیشتر اتفاق می‌افتد یا نشتی بای پس. عوامل مختلف زیادی در موفقیت‌آمیزبودن عمل بای پس و اسلیو دخالت دارد.

مهم‌ترین عامل میزان تجربه و حاذق‌بودن پزشک است. پس آن میزان مراقبت و رعایت خود بیمار در سبک زندگی جدیدش است. همان‌طور که می‌دانید پس از انجام عمل‌های لاغری به هر روشی هم که باشد بیمار باید سبک زندگی خود را تغییر دهد و مراقب سلامتی خود باشد.

احتمال نشتی عمل بای پس بیشتر است یا اسلیو؟

نتیجه‌گیری

با توجه به مطالب گفته‌شده، نیمی از میزان موفقیت‌آمیز بودن عمل به توانایی پزشک متخصص و بقیه‌ی آن به مراقبت‌های بیمار بعد از عمل بستگی دارد. در آخر باید بگوییم که چندان جای نگرانی نیست. با وجود تیمی متخصص و باتجربه، در موارد بسیار نادری نشتی بای پس معده اتفاق خواهد افتاد.

تجربه‌های خود را بعد از عمل لاغری با ما به اشتراک بگذارید. آیا شما و یا نزدیکان‌تان تجربه‌ی نشتی معده را داشته‌اند؟ به‌علاوه، در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوال با در ارتباط باشید.

سوالات متداول

نشتی معده برای بیمار چه حسی دارد؟معمولا بیمار در این موقع در قسمت‌های شکم، قفسه‌ی سینه و شانه‌ی چپ احساس درد می‌کند. تنفس و ضربان قلبش سریع‌تر از حد معمول می‌شود. همچنین ممکن است تب کند. فشار خونش پایین می‌آید و احساس ضعف می‌کند. کمتر ادرار خواهد کرد و حالت تهوع و استفراغ زیادی خواهد داشت.آیا نشتی معده کاملا درمان می‌شود؟بله، ولی شیوه‌ی درمان آن به شدت نشتی بستگی دارد. در بعضی موارد شدید نیاز به جراحی هست، اما در موارد دیگر از درمان‌های غیرجراحی استفاده می‌شود. در هر دو صورت نگران نباشید. این مشکل کاملا قابل‌درمان است نشتی معده بعد از جراحی‌های لاغری چه‌قدر رایج است؟حدودا بین یک تا دو درصد از بیماران بعد از عمل لاغری به این مشکل دچار می‌شوند.آیا ممکن است چندین ماه یا یک سال بعد از جراحی دچار نشتی معده شوم؟بله. گاهی اوقات ممکن است چند ماه یا حتی چند سال بعد از جراحی معده دچار نشتی شود که به آن نشتی دیررس می‌گویند.

منابع معتبر برای مطالعه‌ی بیشتر

Risks of Gastric Bypass Surgery: Anastomotic Leaking Anastomotic Leak What Is an Anastomotic Leak